3

دانشمند ایرانی راز الماس های شهاب سنگی را کشف کرد

  • کد خبر : 26021
  • 29 فروردین 1397 - 10:29
دانشمند ایرانی راز الماس های شهاب سنگی را کشف کرد

دانشمند ایرانی راز الماس های شهاب سنگی را کشف کرد

گروهی از محققان به رهبری دانشمندی ایرانی متوجه شده اند الماس های مربوط به شهاب سنگی که یک دهه قبل در سودان به زمین برخورد کرده، در حقیقت بخشی از یک سیاره گمشده است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، گروهی از محققان به رهبری فرهنگ نایبی از دانشگاه   École Polytechnique Fédérale de Lausanneدر سوییس متوجه شده اند شهاب سنگی که یک دهه قبل با زمین برخورد کرد، بخشی از یک سیاره گمشده است. این سیاره در اوایل پیدایش منظومه شمسی و درحقیقت چند میلیون سال پس از تولد خورشید به وجود آمده بوده است.

 شهاب سنگ Almahata Sittaدر سال ۲۰۰۸ میلادی بالای منطقه ای در سودان منفجر شد و نامگذاری آن نیز  با توجه به منطقه انفجار انجام شد. حدود ۵۰ قطعه از این سیارک ۸۳ تنی از صحرای شمال سودان جمع آوری شد.  Almahata Sitta گونه نادری از شهاب سنگ مشهور به اوریلیت است.

 به گفته دانشمندان شهاب سنگAlmahata Sitta که حاوی الماس های میکروسکوپی است از یک سیاره مرموز ( embryonic planet) است که حدود ۴.۵ میلیارد سال قبل دور خورشید می چرخیده است. این شی آسمانی که کمی از عطارد بزرگتر بوده که در یک برخورد کهکشانی نابوده شده است. این الماس های نادر علاوه برآنکه بسیار ارزشمند هستند اطلاعات زیادی درباره شیوه تشکیل سیارات برای دانشمندان فراهم می کنند.

در هر حال نایبی هنگام تحقیق روی رابطه میان الماس ها لایه گرافیت اطرافشان  متوجه شد مواد داخل الماس ها فقط در فشار بسیار بالا به وجود می آیند. این فشار بسیار بالاتر از میزانی است که به یک شهاب سنگ هنگام برخورد به زمین وارد می شود.

این دانشمند ایرانی و گروهش برای تحقیق روی این الماس از روش های قدرتمند اسکن استفاده کردند. این تحقیق نشان داد الماس ها در فشاری بالاتر از ۲۰ گیگاپاسکال یا ۱۹۷۳۸۵ بار بیشتر از فشار اتمسفر زمین در سطح دریا به وجود آمده اند.

نایبی در این باره می گوید: ما مواد حاوی کرومیت، فسفات و سولفید درون الماس ها را کشف کردیم. ترکیب و ریشه این مواد را فقط می توان در حالتی توضیح داد که الماس ها در فشار بیش از ۲۰ گیگاپاسکال به وجود آمده باشند. چنین فشاری نشان می دهد شی آسمانی اولیه یک سیاره جنینی در حجم عطارد تا مریخ بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=26021

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi