1

دانستنی های وقایع روز چهارم محرم

  • کد خبر : 8431
  • 06 اکتبر 2016 - 13:00
دانستنی های وقایع روز چهارم محرم

آن گونه که وقایع نگاران و مورخین نوشته اند، وقایع روز چهارم محرم الحرام سال 61 هجری قمری، مربوط به واقعه جانسوز کربلا بدین شرح است که در این روز عبیدالله ‏بن زیاد مردم را در مسجد کوفه گردآورد و خود به منبر رفت و به آنان وعده درهم و دینار داد و عده ای را به سوی کربلا فرستاد.

#وقایع_روز_چهارم #محرم #دانستنی #بیشتر_بدانیم

آن گونه که وقایع نگاران و مورخین در باره محرم نوشته اند، وقایع روز چهارم محرم الحرام سال 61 هجری قمری، مربوط به واقعه جانسوز کربلا بدین شرح است که در این روز عبیدالله ‏بن زیاد مردم را در مسجد کوفه گردآورد و خود به منبر رفت و گفت: ای مردم! شما آل ابی ‏سفیان را آزمودید و آن ها را چنان که می‌خواستید یافتید، یزید را می‌شناسید که دارای سیره ‏و طریقه‌ای نیکو است و به زیردستان احسان می‌کند و عطایای او بجاست. پدرش نیز ‏چنین بود و اینک یزید دستور داده است که بهره شما را از عطایا بیشتر کنم و پولی نزد ‏من فرستاده است که در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین ‏بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت کنید. ‏سپس از منبر به زیر آمد و برای مردم شام نیز عطایایی مقرر کرد و دستور داد تا در تمام شهر ندا کنند که مردم برای حرکت آماده باشند و خود و همراهانش به سوی نخیله ‏حرکت کرد.

به دنبال آن ۱۳ هزار نفر را در قالب ۴ گروه که عبارت بودند از:

۱. شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛

۲. یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر؛

۳. حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛

۴. مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛

را به کربلا ‏گسیل کرد تا عمربن سعد را در جنگ با حسین کمک کنند.

پس از اعزام عمربن سعد به ‏کربلا، شمربن ذی‌الجوشن اولین فردی بود که با چهار هزار نفر سپاهی آزموده برای جنگ ‏با امام حسین (ع) اعلام آمادگی کرد و بعد یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر، حصین بن ‏نصیر با چهارهزار نفر، مضایربن وهینه با سه هزار نفر و نصربن حرثه با دو هزار نفر ‏که جمعاً بیست‌هزار نفر می‌شدند به سوی کربلا رفتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8431

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi