1

دانستنی هایی در مورد اهداف اقتصاد اسلامی

  • کد خبر : 12087
  • 25 اسفند 1395 - 12:11
دانستنی هایی در مورد اهداف اقتصاد اسلامی

برخی از پژوشگران اقتصادی معتقدند که موضوع اقتصاد اسلامی منحصر به انسان مسلمان نیست؛ زیرا آموزه های اسلامی جهان شمول است و اختصاصی به مسلمانان ندارد. این پژوهشگران ، اهداف اقتصاد اسلامی را در پنج مورد بیان کرده اند که در این نوشتار به توضیح آن ها پرداخته ایم.

#دانستنی #اهداف #اقتصاد_اسلامی#بیشتر_بدانیم

پژوهشگران اقتصاد معتقدند که اقتصاد اسلامی به دنبال تبیین و تفسیر رفتار اقتصادی انسان مسلمان در چارچوب فرهنگ و آموزه های اسلامی است. علم اقتصاد معاصر به دلیل نشو و نما یافتن در سایه نظام اقتصادی سرمایه داری و مغایرت آن با رفتار اقتصادی مسلمانان، توانایی ارائه چنین تفسیری را ندارد. برخی معتقدند که موضوع اقتصاد اسلامی منحصر به انسان مسلمان نیست؛ زیرا آموزه های اسلامی جهان شمول است و اختصاصی به مسلمانان ندارد. پژوهشگران اقتصاد اسلامی، اهداف اقتصاد اسلامی را  به شرح ذیل بیان کرده اند.

اهداف اقتصاد اسلامی

عدالت اقتصادی

عدالت اقتصادی به عنوان مهم ترین هدف اقتصاد اسلامی است؛ تا جایی که سید محمد باقر صدر اندیشه عدالت را نقطه تمایز مذهب اقتصادی و علم اقتصاد می داند. عدالت اجتماعی در تمامی زمینه ها، از جمله اقتصاد در رأس برنامه های پیامبران الهی قرار دارد. شکل عدالت اجتماعی در نظام اقتصادی اسلام، دارای دو اصل عمومی؛ تأمین اجتماعی و توازن اقتصادی است.

اصل ضمان اجتماعی یا تأمین اجتماعی؛ بیانگر مسئولیت جامعه اسلامی(دولت و ملت) در برابر زندگی فقرا است. تأمین اجتماعی بر دو پایه(کفالت همگانی) و سهیم بودن افراد جامعه در منابع ثروت شکل می گیرد. بر اساس این اصل، جامعه اسلامی وظیفه دارد از تهی دستان و فقرا دست گیری نموده و زندگی آنان را تا سرحد کفاف ارتقا دهند. سید محمد باقر صدر مبنای کفالت عمومی را اخوت اسلامی می داند و معتقد است که این اصل ریشه در ارزش های اخلاقی اسلام دارد.

دومین شکل عدالت اقتصادی در اسلام توازن اجتماعی است. سید محمد باقر صدر توازن اجتماعی را منشأ دخالت دولت در سیاست های اقتصادی می داند و معتقد است که مقصود از توازن، توازن افراد جامعه از حیث درآمد و ثروت نیست، بلکه مقصود توازن سطح زندگی است. مقصود از توازن سطح زندگی، وضعیتی است که سرمایه به اندازه ای در دسترس افراد باشد که بتواند از یک زندگی در سطح عموم مردم برخوردار باشند. حکومت اسلامی وظیفه دارد با روش های مختلف برای تحقق این اصل مهم تلاش کند.

رفاه عمومی

یکی از مهم ترین اهداف نظام اقتصادی اسلام ریشه کن کردن فقر و ایجا رفاه عمومی در جامعه است. حکومت اسلامی از یک سو و ثروت مندان جامعه از سوی دیگر وظیفه دارند که در راستای تحقق این هدف تلاش نمایند. قرآن کریم در ارتباط با وظیفه ثروتمندان در قبال فقرا می فرماید: وفی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم ؛ در اموالشان برای سائل و محروم حق معینی است(سوره ذاریات، آیه 19). از امام صادق(ع) نقل شده است که به فقیر آن مقدار از زکات داده شود که او را بی نیاز گرداند.

قدرت اقتصادی

قدرت اقتصادی حکومت اسلامی در برابر دیگر حکومت ها یکی دیگر از اهداف نظام اقتصادی اسلام است. قرآن کریم می فرماید: و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم؛ و هرچه در توان دارید از نیرو و اسب های آماده بسیج کنید، تا با این تدارکات، دشمن خدا و دشمنان خودتان را بترسانید(سوره انفال، آیه 60).

رشداقتصادی

یکی از مهم ترین اهداف نظام های اقتصادی رشد اقتصادی است، در ادبیات اقتصادی، بحث رشد، الگوها و نظریه های رشد جایگاه مهمی دارد. رشد اقتصادی در نظام سرمایه داری به عنوان هدف اصلی است، اما در اقتصاد اسلامی، رشد مقدمه رفاه عمومی است و ابزاری جهت رسیدن به رفاه عمومی است. بنابراین، رشد اقتصادی که همراه با ظلم و بی عدالتی باشد از نظر اسلام مطلوب نیست.

استقلال

یکی از اهداف اقتصاد اسلامی ، استقلال است، مقصود از استقلال این است که جامعه بتواند نیازمندی های خود را در حد قابل قبولی از رفاه، تولید کند و در اداره امور اقتصادی نیازمند و متکی به دیگران نباشد.

منبع: ویکی شیعه

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=12087

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi