2

دانستنی هایی در مورد ضوابط و استاندارد های ساختمان های مسکونی (4)

  • کد خبر : 15987
  • 11 مرداد 1396 - 12:03
دانستنی هایی در مورد ضوابط و استاندارد های ساختمان های مسکونی (4)

در بخش های پیشین این نوشته با عنوان دانستنی هایی در مورد ضوابط و استاندارد های ساختمان های مسکونی ، استانداردهای ساختمان در قسمت های مختلف ارائه گردید. در این بخش سعی می کنیم ضوابط واستاندارد های لازم در آسانسور، قطعات و مسائل مربوط به آن را بیان کنیم.

در بخش های پیشین این نوشته با عنوان دانستنی هایی در مورد ضوابط و استاندارد های ساختمان های مسکونی ، استانداردهای ساختمان در قسمت های مختلف از جمله تراکم، حیاط، راه پله، پارکینگ، آشپزخانه و مسائل مربوط به آن، اتاق پذیرائی، اتاق نشیمن، اتاق های خواب، نشیمن و غذاخوری، طراحی مربوط به هر کدام، توالت، حمام و … ارائه گردید. در این بخش سعی می کنیم ضوابط واستاندارد های لازم در آسانسور، قطعات و مسائل مربوط به آن را بیان کنیم.

آسانسور:

دستگاهی است دائمی که برای جا به جایی اشخاص یا کالا، بین طبقات ساختمان بوده و در طبقات مشخصی عمل می نماید . دارای کابینی است که ساختار، ابعاد و تجهیزات آن به اشخاص به سهولت اجازه استفاده می دهد و میان ریل های منصوبه عمودی با حداکثر انحراف 15 درجه حرکت می کند .

آسانسور وسیله نقلیه عمومی دائمی است که بین ترازهای از قبل تعریف شده حرکت می کند آسانسور تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که مورد استفاده تمامی گروه های سنی قرار می گیرد و عمومی ترین وسیله جابجایی عمودی در جهان است .

آسانسور وسیله نقلیه ای است که کنترل آن به یک سیستم سپرده شده فرمان دادن به آن به اختیار مسافر است ، اما ایستادن آن در محل مقرر توسط سیستم است .

آسانسور در داخل محیطی نصب می شود که از سه قسمت تشکیل شده است :

1- موتورخانه : برای برقراری موتور و گیربکس و تابلو کنترل آسانسور و تابلو برق

2- چاه آسانسور : برای نصب درها ، ریل ها و همچنین محلی برای حرکت کابین و وزنه

3- چاهک : در پایین ترین قسمت چاه آسانسور ،برای ضربه گیرها و بافرها

موتور گیربکس به عنوان قلب آسانسور و تابلو کنترل به عنوان مغز آسانسور عمل می نماید .

آسانسور حمل بار و مسافر

آسانسورری است که برای حمل ونقل کالا طراحی شده است و معمولاً عمل حمل ونقل به همراه افراد صورت می گیرد .

آسانسور خدماتی

آسانسوری است دائمی که برای جابجایی کالا بین طبقات ساختمان می باشد و در طبقات مشخصی عمل می کند، دارای کابینی است که ابعاد آن به اشخاص اجازه استفاده را نمی دهد و در میان ریل های منصوبه عمودی و با حداکثر 15 درجه انحراف، حرکت می کند .

آسانسور خودرو بر ساختمان های خصوصی

آسانسوری که اتاقک آن ابعاد مناسبی برای جابجایی خودروهای سواری داشته و طراحی آن امکان این جابجایی را می دهد .

پارامترهای اصلی آسانسورها

مسافر برای هر نوع محاسبه ای در آسانسور 75 کیلو در نظر گرفته می شود .

پارامتر های فنی دیگر عبارتند از :

الف ) ارتفاع مسیر ( بالا رفتن کابین ) تعداد و محل توقف ها

ب ) ابعاد چاه آسانسور ، کابین و موتورخانه

پ ) ولتاژ برق اصلی ، تعداد استارت آسانسور در ساعت و فاکتوربار

ت ) سیستم کنترل آسانسور

ث ) سیستم درب های آسانسور و ورود و خروج و نوع کنترل

ج ) تعداد آسانسورها و مکان آنها در ساختمان

چ )شرایط محیط کار کرد

قطعات اصلی آسانسورهای الکتریکی عبارتند از:

الف ) وسایل تعلیق کابین و وزنه تعادل که می تواند سیم بکسل فولادی و یا زنجیر باشد .

ب ) وسیله رانش که محرک آسانسور است و شامل:

– موتور الکتریکی

– گیربکس

– ترمز

– فلکه کششی و یا دنده زنجیر

– شاسی ماشین – کوپلینگ ها ، محورها ، یاتاقان ها

پ ) کابین که مسافرین و یا بار را حمل می کند ، شامل یوک که چهارچوبی فلزی است و کابین ازطریق آن به سیستم تعلیق متصل می شود ، کف کابین که بار را نگهداری می کند و بدنه کابین که به کف متصل است .

 

قطعات دیگر عبارتند از :

– سیم تعلیق

– راهنماها که باعث هدایت کابین در مسیر حرکت خود می شود .

– درب کابین و محرک درب

ت )وزنه تعادل که برای جبران وزن کابین و قسمتی از ظرفیت بکار می رود .

(Hoist Way) ث ) چاه آسانسور

این فضا قسمتی یا تماماً پوشیده است و از کف چاله تا سقف ( کف موتورخانه ) ادامه دارد در این فضا کابین و وزنه تعادل حرکت می کنند و شامل ریلهای راهنما برای کابین و وزنه تعادل و درهای طبقات و ضربه گیر در کف چاه می باشد .

ج ) سیستم ایمنی

یک وسیله مکانیکی است که در صورت بروز هر گونه خرابی ، یا شل شدن سیم بکسل( زنجیر تعلیق) وسیله توقف و نگاه داشتن کابین و یا وزنه تعادل در روی ریل راهنما می باشد و اگر سرعت کابین در جهت پائین رفتن از مقدار مشخص شده ای تجاوز کند این مکانیزم عمل می نماید ، عملکرد این مکانیزم توسط گاورنر که معمولاً در موتور خانه است، شروع می شود .

چ ) ضربه گیرها

کابین یا وزنه از حدود تعیین شده در چاهک گذشته و امکان برخورد با کف چاهک پیش آید این وسیله از برخورد خشن جلوگیری می نماید. ضربه گیر ممکن است از جنس پلی اورتان، فنر یا نوع روغنی انتخاب شود که بستگی به سرعت اسمی داشته و طوری طراحی می شود تا انرژی جنبشی کابین یا وزنه تعادل را جذب کرده ( نوع فنری ) و یا مستهلک نماید .

ح ) تجهیزات الکتریکی

شامل امکانات ایمنی و روشنایی نیز می گردد .

منبع: architect-alinejad.blogfa.com

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi