1

دانستنی هایی در مورد استاندارد های ساختمان های مسکونی (3)

  • کد خبر : 15766
  • 26 جولای 2017 - 9:58
دانستنی هایی در مورد استاندارد های ساختمان های مسکونی (3)

در دو بخش نخستین این نوشته با عنوان دانستنی هایی در مورد ضوابط و استاندارد های ساختمان های مسکونی ، استانداردهای ساختمان در قسمت های مختلف ارائه گردید. در این بخش سعی می کنیم ضوابط واستاندارد های لازم اتاق ها، توالت، حمام و دیگر مکان های ساختمان را بیان کنیم.

در دو بخش نخستین این نوشته با عنوان دانستنی هایی در مورد ضوابط و استاندارد های ساختمان های مسکونی ، استانداردهای ساختمان در قسمت های مختلف از جمله تراکم، حیاط، راه پله، آسانسور پارکینگ، آشپزخانه و مسائل مربوط به آن، اتاق پذیرائی، اتاق نشیمن و … ارائه گردید. در این بخش سعی می کنیم ضوابط واستاندارد های لازم در دیگر قسمت های ساختمان را بیان کنیم.

استاندارد های ساختمان های مسکونی در:

اتاق خواب :

مهم ترين مسئله در فضاي اتاق خواب، گرد آوري امكانات براي ايجاد آرامش است .در ضمن بايد بدانيم كه عملكردهاي ديگري غير از خوابيدن مانند مطالعه، نشستن و گفتگو نيز در اين فضا صورت مي گيرد. بهتر است هر يك از اعضاي خانواده داراي اتاق خواب جداگانه اي باشند .

ارتباط اتاق خواب با فضاي خانه :

ارتباط اتاق خواب بايد با فضاهاي ديگر خانه بخصوص حمام، نزديك و راحت باشد.

نور در اتاق خواب :

تابش مستقيم خورشيد و وجود نور كافي در اين فضا اهميت فراواني دارد . بهتر است اتاق خواب به دليل رعايت مسائل بهداشتي در نماي جنوبي ساختمان احداث شود . معمولاً پنجره اتاق خواب داراي دو پرده است :

پرده توري: زماني كه فضا از نور خورشيد برخوردار نيست از آن استفاده مي شود.

پرده ضخيم : كه مانع عبور نور شديد مي شود و لذا باعث ايجاد آرامش در اين فضا مي شود.

تختخواب :

به دليل رعايت مسائل پزشكي در سلامت بدن، بهتر است سطح تختخواب محكم باشد و از تخت خواب نرم کمتر استفاده شود. همچنين بهتراست ابعاد تختخواب دو نفره، 2×2 متر وابعاد تختخواب يك نفره 1×2 متر باشد. نوع فلزي تختخواب استقامت بيشتري نسبت به نوع چوبي آن دارد. ملحفه ها و بالش ها محافظ خوبي براي پوشاندن بدنه تختخواب هستند. جنس اين وسايل بهتر است عمدتاً از مواد اوليه طبيعي باشد نه مواد مصنوعي .

كمد :

كمد از وسايل و ملزومات ديگر اتاق خواب است كه بايد فضاي لازم جهت نگهداري البسه ، كيف ، كفش و غيره را داشته باشد .

دراور:

وجود ميز آرايش و آينه تقريباً بزرگ در اتاق خواب بسيار ضروري است . بهتر است وسايل مورد استفاده در اتاق خواب از وسايلي باشند كه به راحتي قابل تعويض هستند.

اتاق خواب کودک:

معمولًا چگونگي تزيين اتاق كودك و چيدمان وسايل در آن، به عنوان يكي از دل مشغولي ها و سرگرمي هاي خانم خانه قرار مي گيرد و عرصه بسيار جالبي براي خواسته هاي عاطفي خانواده مي باشد. مهم ترين نكته اي كه بايد براي ايجاد آرامش در اتاق كودك در نظر گرفته شود اين است كه همان طور كه كودك به تدريج رشد مي كند، بايد وسايل اتاقش نيز انعطاف لازم با اين رشد را داشته باشند . قبلاً گفته بوديم كه قد انسان را به طور متوسط 170 سانتي متر در نظر مي گيرند اما انساني كه ما در اينجا با او سر و كار داريم دراين مقوله نمي گنجد و بايد اين استاندارد را در مورد او فراموش كنيم. قد كودك تقريباً هر روز و هر هفته رشد مي كند. بنا براين بايد وسايلي كه براي او تهيه مي كنيم انعطاف لازم را داشته باشند.اشتباهي كه گاهي بعضي از خانوادها مرتكب مي شوند اين است كه بر اساس سليقه و علايق خود وسايلي را تهيه مي كنند كه فقط براي مدت كوتاهي قابل استفاده است و يا اين كه كودك را مجبور به استفاده از وسايلي مي كنند كه با ابعاد فيزيكي او تناسبي ندارد . اما بايد دقت شود كه وسايل مورد استفاده كودك در شكل گيري شخصيت و تربيت او تأثير بسزايي دارند و بايد در انتخاب آنها دقت فراواني مبذول شود .به طور كلي فرم و اندازه اتاق بچه بايد بسته به استفاده كننده آن قابل انعطاف باشد . معمولاً مشكل اصلي خانواده ها اين است كه اتاق بچه مطابق با سليقه پدر و مادر آماده مي شود . استفاده از رنگ هاي متضاد در اتاق كودك ممكن است در بعضي از حالات براي او خيلي جالب باشد اما در مواقع ديگركودك نياز به رنگ هاي آرام بخش دارد. دانستن و رعايت اين مسائل مستلزم آن است كه مادران آموزش هاي لازم در اين زمينه را ديده و با شخصيت و روحيات كودك خود در سنين مختلف آشنا شوند .

دماي اتاق كودك :

از مسائل مهم ديگر در اتاق كودك تعيين ميزان سرما و گرماي اين اتاق است . گاهي ديده شده است كه وقتي پدرو مادر شخصاً احساس سرما و يا گرما مي كنند تصور مي كنند كه كودك هم همين احساس را دارد .در صورتي كه شايد اين موضوع در موردكودك صدق نكند .ميزان گرما و سرماي اتاق بچه بايد متناسب با وضعيت جسمي خود كودك تنظيم شود .

خصوصيات كلي اتاق كودك :

اصولاً بهتر است محل استقرار اتاق كودك در نماي جنوبي ساختمان باشد تا از نور خورشيد بر خوردار گردد. وسايل گرمازا در اتاق كودك نبايد به هيچ وجه در دسترس او قرار داشته باشند .

ميز كار، ميزبازي، وسايل بازي و تخت خواب كودك بايد از مواد و وسايل طبيعي تهيه شده باشند نه ازوسايل مصنوعي؛ ،زيرا بچه ها به طور مداوم در تماس مستقيم با اين وسايل هستند. اصولا ً بچه ها خيلي زياد عرق مي كنند و گاهي براي مدت طولاني تن برهنه خود را به وسايل مي چسبانند. گفته مي شود بيماري هاي سرطاني گاهي در اثر ارتباط تن برهنه كودك با وسايل و امكانات پلاستيكي و ايجاد تعريق بين آن ها شكل مي گيرد كه ممكن است سال ها بعد بروز كند. بهترين جنس براي وسايل كودك، وسايل چوبي هستند . رنگ و فرم وسايلي كه بچه ها از آن ها استفاده مي كنند در تعيين و شكل گيري شخصيت آن ها نقش مهمي دارد . با توجه به تفاوت سليقه دختران و پسران رنگ و فرم مورد استفاده براي كودكان دختر و پسر نيز تفاوت مي كند . دختران بيشتر به رنگ هاي صورتي و ليمويي و پسران به رنگ هاي آبي روشن و خاكستري علاقمند مي باشند . در كنار اين رنگ ها معمولاً كودكان از ديدن رنگ هاي متضاد نيز خوشحال مي شوند و به سمت آن ها جذب مي شوند . اما از آنجا كه هر كودكي قيافه و خصوصيات خاص خود را دارد علايق و سليقه هاي آنها نيز متفاوت است . نبايدبه اشتباه تصور شود كه علايق كودكان با يكديگر و يا با علايق ما مشترك است . در نظر گرفتن تنوع وسايل و امكانات در اتاق كودك به دليل استفاده طولاني مدت، از اهميت بسياري برخورداراست .

كودكان به نقاشي و حجم سازي بسيار علاقمند مي باشند و دوست دارند وسايلي را كه در اختيار دارند رنگي كنند، مثل نقاشي كردن روي ديوارهاي اتاقشان .گاهي اين مسئله باعث ايجاد اضطراب و نگراني در خانوده ها مي شود. اما بايد دقت نمود كه كودكان را از انجام اين كار نهي نكنيم و فضاي لازم را براي انجام اين كار براي او فراهم كنيم .به طور كلي آشنايي با روان شناسي كودكان و چگونگي تزيين اتاق آنان مسئله بسيار مهمي است  بطوري كه شايد بتوان گفت ارتباط بسيار زيادي بين تزيين اتاق كودك و اصلاح جامعه وجود دارد.

غذا خوري :

غذا خوري محل امتحان فعاليت كدبانوي خانه است .كدبانوي خانه در اين فضا عشق و علاقه خود را بكار مي بندد تا فضاي مناسبي براي اعضاي خانواده فراهم كند . فضاي غذاخوري بايد علاوه برداشتن ارتباط مستقيم با آشپزخانه دسترسي آسان و مستقلي با اتاق نشيمن و پذيرايي داشته باشد .

طراحي فضاي غذاخوري :

براي طراحي مطلوب فضاي غذا خوري بايد ابتدا از اين فضا و عملكردهاي آن شناخت كافي پيدا كرد. بهتر است هنگام صرف غذا در شب، نورموجود فقط روي ميز غذاخوري تابيده شود. استفاده از رنگ هاي لطيف و ملايم در سطوح بزرگ به زيبايي فضا كمك مي كند. معمولاًميز غذاخوري نسبت به تعداد مصرف كنندگان به صورت دايره ، مستطيل و مربع طراحي مي شود . ميز و صندلي اين فضا بايد فقط مخصوص استفاده در اين فضا باشد . توصيه مي شود، براي غذا خوري از مبلمان چوبي استفاده شود .

توالت:

به دليل مصرف زياد آب در توالت مسئله ايزولاسيون در آن از اهميت زيادي برخوردار است . براي مفروش كردن ديوارهاي توالت ، توصيه مي شود از كاشي هاي بزرگ استفاده شود.چون اين كاشي ها داراي درزهاي كمتري هستند.

تهويه مطلوب :

نور و تهويه مطلوب در ساختمان دستشويي اهميت فراواني دارد . به دليل رعايت مسائل بهداشتي، الزاماً بايد در توالت از رنگ هاي روشن استفاده شود زيرا كه رنگ هاي روشن لكه ها را بهتر نشان مي دهند. هدايت هواي داخل دستشويي به طرف بالا ترين بخش ساختمان از ضروريات است ، بايد در ساختمان يك كانال يا لوله تهويه جداگانه براي توالت وجود داشته باشد .

كاسه توالت :

بهتر است كه در توالت از كاسه توالت مستطيلي شكل و گود استفاده شود. براي استعمال اين نوع كاسه بايد وسعت فضاي ساختمان تؤالت مد نظر قرار بگيرد .

تخليه توالت :

از مسائل ديگري كه بايددر توالت مد نظر قرار بگيرد، سوراخ تخليه و نحوه قرار گرفتن آن است . تخليه توالت با استفاده از فلاش تانك صورت مي گيرد . فلاش تانك مي تواند از دو جنس پلاستيكي يا فلزي بوده و در حجم هاي چهار، شش و يا دوازده ليتري باشد . در صورت نبودن فلاش تانك مي توان از شير تخليه يا فلاش استفاده كرد . وجود سيفون درانتهاي توالت به جهت جلوگيري از انتشار بوي نامطبوع بسيار اهميت دارد .

چنانچه ساكنان منزل به دلايل پزشكي به جاي آب از دستمال كاغذي استفاده مي كنند ، جاي دستمال بايد طوري قرار بگيرد كه در معرض ترشح آب نباشد .

رنگ تجهيزات توالت :

تمام وسايل داخل توالت از جمله كاشي ، فلاش تانك ، شيرآلات و حتي سطل زباله بايد بدليل رعايت مسائل بهداشتي رنگ روشن داشته باشند .

محل استقرار توالت :

محل استقرار توالت ايراني و فرنگي در شمال و جنوب ساختمان نيست . اين مسئله علاوه بر داشتن دلايل مذهبي به علل گوناگوني مثل نحوه گردش كره زمين ، وزش باد وجريان آب و هوا انجام نمي شود.

اصولاً در فضاي توالت از وسايل گرمازا استفاده نمي شود . زيرا اين فضا بايد خنك باشد .

ساختمان حمام :

بررسي استفاده از حمام در منازل نشان مي دهد كه ايراني هادر گذشته بسيار پيشتراز كشورهاي پيشرفته فعلي از آن استفاده مي كردند . حمام بايد در ارتباط نزديك با اتاق خواب بوده و يا از طريق درب مجزا بااتاق خواب ارتباط داشته باشد . درب حمام بايد بدليل ترشح فراوان آب ، از جنس مناسب و ضد رطوبت باشد . مسئله ايزولاسيون در قسمت كف حمام از اهميت فراواني برخوردار بوده و بايد دقت زيادي نسبت به آن مبذول گردد .

اصولاً سقف حمام بايد كوتاه باشد .براي اين منظور معمولاً از سقف كاذب استفاده مي شود.كوتاه بودن سقف حمام به دو دليل لازم و ضروري است . اول اينكه گرم كردن حمام آسان باشد . دوم اين كه چون معمولاً در طبقات بالاي ساختمان، روي حمام پاييني، حمام ديگري جايگذاري شده و لوله ها از سقف آن عبور مي كنند ، سقف كاذب باعث پوشش اين منظره مي شود .به عبارت ديگرسقف كاذب باعث پوشش لوله هاي مربوط به طبقه بالا شده و در هنگام خرابي و پوسيدگي آنها بسيار كارآمد است.

وجود نورو پنجره در حمام ، به دليل انجام عمل تهويه و خروج بخار و … يكي از ملزومات مهم حمام مي باشد . حمام بر عكس توالت نياز به وسايل گرمازا دارد . همچنين در ساخت تأسيسات و لوله كشي حمام بايد دقت بسيارزيادي صورت گيرد . به عنوان مثال استفاده از لوله هاي روكار، ضمن جالب نبودن باعث عدم رعايت مسايل بهداشتي نيز مي شود.

دوش :

يكي از ملزومات حمام دوش آب سرد و گرم است كه در اشكال مختلف وجود دارد . دوش ساده داراي علم است كه در آن آب به صورت موضعي ، قابل استفاده نيست . براي تسهيل اين مشكل، دوش تلفني ساخته شده كه در آن علاوه بر قابل مصرف بودن آب به صورت علم ، براي شستشوي مناطق مختلف بدن يا حمام نيز بكار مي رود ، ميزان ارتفاع ، فاصله و محل قرارگرفتن صابون و شامپواز دوش اهميت زيادي دارد .

وان :

وان شامل دو قسمت سر ريز و زير آب (محل خروج آب ) مي باشد. .زيرآب قسمتي در ته وان است كه محل خروج آب مي باشد . سرريز سوراخي نزديك به لبه بالاي وان مي باشد . وان در اشكال و اندازه هاي مختلف ساخته شده است .جنس وان معمولاً از چوب ، فلز (چدن )و پلاستيك است . بهترين نوع وان، نوع فلزي آن مي باشد كه البته اين نوع ، علاوه بر گران بودن، در مقابل سرما و گرما نيز انعطاف ندارد. نوع پلاستيكي آن زنگ نمي زند ، اما عيب آن اين است كه چون آب بندي در اطراف آن صورت نمي گيرد، معمولاً با مقاومت كم پلاستيك و تحرك مصرف كننده از نظر ريزش آب مشكل بوجود مي آيد . ميزان آب درون وان توسط وسيله اي بنام شناور كنترل مي شود .

توالت فرنگي :

در حمام معمولاً توالت فرنگي نيز وجود دارد ،در قسمت بالاي سيفون اين وسيله، مقدار زيادي آب جمع مي شود كه عايق بسيار خوبي براي سرايت نكردن بو به داخل حمام مي باشد.

منبع: architect-alinejad.blogfa.com

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi