1

خواص سيب زميني و ارزش غذايي آن

  • کد خبر : 10936
  • 20 بهمن 1395 - 16:39
خواص سيب زميني و ارزش غذايي آن

در گذشته، از سيب زميني به عنوان يك غذاي اصلي، كامل و سالم استفاده مي شد ، اما امروزه اين كربوهيدارت بسيار مفيد فقط به صورت سرخ شده و در فست فودها كنار غذا مورد استفاده قرار مي گيرد. خواص سيب زميني و ارزش غذايي آن بسیار زياد است كه در این نوشتار به مهم ترين آنها اشاره مي كنيم .

#خواص_سیب_زمینی #ارزش_غذايي #بیشتر_بدانیم #دانستنی

در زمان هاي گذشته، از سيب زميني به عنوان يك غذاي اصلي، كامل و سالم در بيشتر خانه ها استفاده مي شد ، اما امروزه اين كربوهيدارت بسيار مفيد فقط به صورت سرخ شده و در فست فودها كنار غذا مورد استفاده قرار مي گيرد كه اين امر باعث شده تا اين غذاي سرشار از فيبر و پر خاصيت به يك فرآورده ي ناسالم تبديل شود .

خواص سيب زميني و ارزش غذايي آن بسیار زياد است كه در این نوشتار به مهم ترين آنها اشاره مي كنيم .

1-تقويت حافظه

سيب زميني از مواد مغذي و مواد معدني زيادي همچون ويتامين هاي گروه B ، اسيدهاي آمينه ، منيزيم ، گلوكز ، روي و فسفر و … تشكيل شده است كه براي كاركرد مغز بسيار مفيد مي باشد .

2- كاهش نگراني و اضطراب و استرس

ويتامين گروه B ، نقش بسيار مهمي در كاهش استرس و اضطراب ايفا مي كند كه در سيب زميني اين ويتامين به وفور يافت مي شود. با خوردن سيب زميني هورمن آدرنالين ترشح مي شود كه اين هورمن واكنش انسان را در برابر استرس و موارد عصبي كاهش مي دهد .

3- خواص سيب زميني در ورزش

سيب زميني داراي فيبر بسيار بالايي است و هيچ گونه چربي در آن موجود نمي باشد و در آن نوعي نشاسته وجود دارد كه در برابر آنزيم هاي گوارشي مقاوم است و به همين دليل هضم آن سخت تر از ساير كربوهيدرات ها مي باشد كه اين امر باعث مي شود تا پس از خوردن سيب زميني احساس گرسنگي كاهش يابد و برعكس احساس سيري نمائيم .

به همين دليل بهتر است در ورزش هاي سخت مانند كوهنوردي ، دويدن ، دوچرخه سواري و … از اين ماده غذايي پر فايده  استفاده كنيم . البته براي اين كه خواص سيب زميني را از بين نبريم بهتر است كه آن را به صورت آب پز يا بخار پز استفاده كنيم .

4- خواص سيب زميني در ترميم جاي سوختگي

در زمان بروز حوادثي چون سوختگي و سوزش شديد ناشي از آن به كمك اين مواده غذايي مي توانيم درد و سوزش و التهاب ناشي از سوختگي را كمتر كنيم و به جاي پمادهاي سوختگي از برش هاي سيب زميني استفاده كنيم .

5- سيب زميني و نشاط پوست صورت

ماسك سيب زميني براي كاهش خستگي روزانه پوست صورت و از بين بردن خطوط دور چشم مفيد مي باشد و به دليل وجود ويتامين C موجود در آن ، پوست از آسيب هاي محيطي در امان مي ماند .

پس بهتر است به جاي كرم هاي گران، گاهي مواقع يك عدد سيب زميني را رنده كرده و با آب ليمو مخلوط كنيم و بر روي پوست صورت و زير چشم بگذاريم و اثر و نتيجه مطلوب آن را بنگريم .

6- خواص سيب زميني براي كودكان

بيشتر كودكان معمولاً از خوردن سبزيجات كه تأمين كننده فيبر و پتاسيم بدن مي باشد ، خودداري مي نمايند كه فقر اين دو ماده معدني باعث مي شود در رشد آنها اختلال ايجاد شود ولي با خوردن سيب زميني مي توانيم تا حدود زيادي كمبود اين دو ماده معدني را جبران كنيم تا مشكلي در سلامت كودكان بوجود نيايد .

نویسنده: زینت تنكچي

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=10936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. ازشما روی خواص سیب زمینی روی سرکارخانم زینت تنکچی خیلی متشکرم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi