2

حمل و نقل ستون فقرات توسعه پایدار

  • کد خبر : 15711
  • 24 جولای 2017 - 15:32
حمل و نقل ستون فقرات توسعه پایدار

حمل و نقل بسان جاد‎‎ه ای است که مسیر توسعه از آن عبور می‎کند، و تمام بخش‎های اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار می‎دهد به همین جهت است که حمل و نقل تنها در اقتصاد حیاتی نیست بلکه تمام مناسبت‎ها بر پایه حمل و نقل استوار می‎شود، پس حمل و نقل ستون فقرات توسعه پایدار محسوب می‎شود.

تخته چوب های مسطحی که به وسیله طناب به هم وصل می‎شد تا به کمک بشر آید و او را در حمل و نقل یاری کند اولین جرقه اختراع اتومبیل و ماشین آلات صنعتی بود، کم کم این ارابه ها پوسیده شد و نتوانست انسان کمال طلب را در زمینه رسیدن به آمال خویش اغنا کند، قرن‎ها سپری شد و بشر به کشف و کاوش در زمین پرداخت تا عنصرهای ماندگارتری برای سهولت در حمل و نقل و اختراع کند.

از اعماق زمین تا دل کوه‎ها حفاری شد تا انسان به آهن دست یافت و چرخ را اختراع کرد تا آنچه را که پیش از این سخت و دشوار بود معنای سادگی و سهولت و سرعت ببخشد، گذرگاه‎ها هموار شد و پرتگاه‎ها جاده شدند و دامنه ‎های کوه ها شکافته شدند و تونل‎هایی در آنها حفاری شد نقشه زمین تغییر کرد و حرکت عقربه‎های سرعت تندتر شد.

زمان به سرعت سپری شد و انسان زمان بسیاری را برای پیشرفت در حمل و نقل گذراند و بالاخره در این مسیر به توفیقات زیادی دست یافت کم کم همه چیز با نام تکنولوژی گره خورد، گویی اگر تکنولوژی حرکت نباشد انسان در انجام کارهای خود دچار معضل می‎شود، تکنولوژی با گوشت و خون انسان ها گره خورد و با زمان عجین شد آنقدر مهم شد که به عنوان یک نیاز زیر بنایی و یک زیرساخت سازی مناسب برای تعاملات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مبدل گشت.

پس می‎توان گفت ابتدای پیدایش انسان در زمین  واژه حمل و نقل عینیت یافت زمانی که انسان به جابه جایی مکانی برای یافتن شرایط بهتر زندگی نیاز پیدا کرد.

حمل و نقل همچنین در گذر زمان امر مهمی در تکمیل چرخه انرژی محسوب می‎شود، حمل و نقل بسان جاد‎‎ه ای است که مسیر توسعه از آن عبور می‎کند، و تمام بخش‎های اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار می‎دهد به همین جهت است که حمل و نقل تنها در اقتصاد حیاتی نیست بلکه تمام مناسبت‎ها بر پایه حمل و نقل استوار می‎شود، پس حمل و نقل ستون فقرات توسعه پایدار محسوب می‎شود.

حمل و نقل در کشور ما نیز دارای تاریخچه مشابه با توسعه حمل و نقل در جهان است، چراکه صنعت حمل و نقل نیز در ایران به دنبال فردای بهتر در سیر تغییر و تحول قرار گرفت.

همچنین در قرن حاضر صنعت حمل و نقل به عنوان عاملی برای پیشرفت تمدن‎ها نیز اهمیت یافت و نماد چرخ به عنوان نماد اصلی این روز طراحی شد اکنون این صنعت نوپا در ایران به دنبال کشف و گسترش است و در این مسیر نیز به همت دانشمندان و صنعت گران بزرگ ایرانی حرف‎های زیادی برای گفتن دارد اما این صنعت جایگاه واقعی خود را نیافته و نیازمند گسترش به واسطه ایده‎های نوین است، البته صنعت حمل و نقل امروز به پیشرفت های چشمگیری رسیده است و حمل نقل زمینی و هوایی و دریایی هرکدام دارای اهمیت بسزایی در توسعه کشورها است که بسته به موقعیت جغرافیایی هر کشور سنجیده می شود به عنوان مثال کشور عزیزمان ایران در موقعیت جغرافیای خاصی در دنیا قرار دارد و راه های مواصلاتی زیادی نیز در قلب ایران قرار دارد همچنین ایران به واسطه وجود سه دریای خزر، عمان و خلیج فارس اهمیت زیادی در زمینه حمل و نقل دریایی در منطقه دارد.

 

منبع: صاحب نیوز

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi