1

حفاظت از محیط زیست و حکومت اسلامی

  • کد خبر : 12958
  • 06 اردیبهشت 1396 - 8:36
حفاظت از محیط زیست و حکومت اسلامی

دولت اسلامی در راستاي تحقق هدف حفاظت محیط زیست ، وظیفه مهمی در فرهنگ سازي عمومی، فراهم آوردن زمینه هاي لازم و در نهایت راه کارهاي عملی در جلوگیري از تخریب و برخورد با مجرمان خواهد داشت . محور دوم بر نقش دولت اسلامی در جلوگیرى از آلودگى محیط زیست متمرکز است .

#حفاظت_محیط_زیست #حکومت_اسلامی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

دین اسلام که همواره در آموزه هاي نورانى خویش مطابق با فطرت آدمیان راه وسط را پیش گرفته است در برخورد با طبیعت و مواهب طبیعى نیز نه آنچنان دست انسان را باز گذاشته تا هر نوع تصرفى بخواهد در آنها بکند و به بهاى نابودى این نعمت هاى خدادادى، زندگى خود را اداره کند و تجمل بخشد و نه اجازه می دهد بشر طبیعت را به علت عظمت آن، خداى خویش دانسته، در مقابل آن به سجده بیفتد و هیچگونه تصرفى در آن نکند و صرفاً به دیده تقدیس به آن بنگرد، بلکه در عین این که فرموده است ما همه جهان را براى آسایش انسان و مسخر و فرمان بردار او آفریده ایم، از طرف دیگر آنها را موجوداتى فاقد روح ندانسته، بلکه آیه و کلمه خداوند، و موجوداتى داراى شعور نسبى که تسبیح گوى خداوندند معرفى کرده و براى همه آنها اعم از حیوان و گیاه حقوقى در نظر گرفته، انسان ها را به رعایت آن حدود و حقوق دعوت می کند؛ به گونه اي که اگر در اثر کمی آب یا استفاده آن براي وضو یا غسل، جان حیوانی در خطر باشد، وضوگرفتن یا غسل کردن جایز نیست و وظیفه شخص تبدیل به تیمم می شود. آیات و روایات ضمن توجه دادن به مظاهر طبیعی و احترام آنان، بشر را به حفاظت از منابع موجود در طبیعت و استفاده صحیح از آنها تشویق، و هرگونه بهره برداري ناروا، اعم از اسراف و اتلاف و تضییع حقوق دیگران اعم از نسل هاي فعلی و بعدي را نهی کرده است.

حفاظت از محیط زیست و حکومت اسلامی

دولت اسلامی در راستاي تحقق هدف حفاظت از محیط زیست ، وظیفه مهمی در فرهنگ سازي عمومی، فراهم آوردن زمینه هاي لازم و در نهایت راه کارهاي عملی در جلوگیري از تخریب و برخورد با مجرمان خواهد داشت . جهت گیري اسلام در آفرینش انسان این است که خداگونه شود و همه زمینه هاي لازم را اعم از عقل و فطرت به عنوان رسول باطنی در کنار پیامبران به همراه کتاب راهنماي زندگی، در اختیار او گذاشته و از جمله به او سفارش کرده امانتی را که به عنوان ابزاري در راستاي تکامل او در اختیارش نهاده شده به خوبی حفظ کند.

هرگاه آدمیان به این تعالیم گوش جان سپرده و عمل کنند و راه و رسم بندگى و خلیفه اللهى را بپمایند و با امانتى که خداوند در اختیارشان قرار داده، براساس رهنمودهاى ارائه شده از جانب دین عمل نمایند، مشکلات فراوان زیست محیطى که اکنون با آن مواجه هستیم رخت بر می بندد. مثلاً هر گاه انسان ها حقوق یکدیگر را رعایت کنند، در بهره بردارى از مواهب طبیعت راه اعتدال را پیش گرفته و دست از زیادت طلبى، حرص وآز، اسراف و اتلاف بردارند، در این صورت همین دنیاى خود را بهشت می یابند. با این وجود علاوه بر این که جهت گیرى ادیان الهى رسیدن انسان به نقطه اوج کمال و انسانیت است براى حرکت در مسیر واقعیت گرایی، راهکارهایى در متن دین دیده شده تا جوامع در هر سطحى از ایمان به خداوند و عامل به فرامین و رهنمودهاى دینى باشند بتوانند محیطى نسبتاً سالم داشته و از تجاوز انسان هاى متخلف جلوگیرى کنند. دولت اسلامی، از اختیارات گسترده اي برخوردار است و مسؤولیت اجراي احکام اجتماعی شریعت را عهده دار می باشد. در حفاظت از محیط زیست نیز علاوه بر فراهم کردن زمینه تربیت مسلمانان به گونه اي که خودجوش این وظیفه مهم خود را انجام دهند ضمانت اجرایی این هدف را بر عهده دارد.

به طور کلی، رابطه انسان با طبیعت پیرامون او را می توان در دو محور مورد توجه قرار داد. محور اول که چگونگی بهره برداري از منابع طبیعی است به گونه اي که منجر به از بین رفتن گونه هاي گیاهی و جانوري و منابع تجدید شونده نشود. قوانین شرع در بخش مالکیت دولتی و عمومی براي این منابع، در اجراي سیاست هاي محیط زیستی، به دولت اختیاراتی داده است که برطبق اصول پیش گفته بهره برداري از این منابع را به گونه اي برنامه ریزي کند تا ضمن حداکثر بهره وري ممکن، عدالت درون نسلی و بین نسلی نیز رعایت گردد. محور دوم بر نقش دولت اسلامی در جلوگیرى از آلودگى محیط زیست متمرکز است .

منبع: نشریه آموزش محیط زیست

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=12958

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi