3

حجامت و نقش آن در طب سنتی

  • کد خبر : 4722
  • 01 ژوئن 2016 - 10:42
حجامت و نقش آن در طب سنتی

حجامت اصطلاحاً به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی ازبیماری ها بکار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزارساله در طب سنتی می باشد.

#حجامت #دانستنی #بیشتر_بدانیم

حجامت اصطلاحاً به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی ازبیماری ها بکار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزارساله در طب سنتی می باشد.

حجامت به عنوان یک سنت الهی درروایات وسیره پیامبران وائمه اطهار(ع) مطرح گردیده وجزءاحکام امضائی اسلام است و در طب سنتی به عنوان رکن درمان به حساب می آید.

روش انجام حجامت چگونه است ؟

پس از معاینه و اخذ شرح حال از بیمار موضعی که برای حجامت تعیین شده است ضدعفونی  گشته سپس با لیوان حجامت که بصورت یکبارمصرف ساخته شده به مدت چنددقیقه بادکش می شود بعد از ایجاد انبساط چند خراش سطحی ایجاد می گردد آنگاه به تناسب وضعیت جسمی؛ بالینی و عروقی بیمار در سه الی پنج مرحله ازوی خون گرفته می شود. این عملیات مجموعا درمدت حدود ۲۰ دقیقه انجام می شود که خون گرفته شده حداکثر به   ۵۰تا۷۰ سی سی بالغ می گردد. درحجامت خشک مرحله خونگیری انجام نمی شود.

 حجامت تاچه حدجنبه علمی دارد؟

تلاش علمی برای توجیه حجامت درجهان شروع شده است وتألیفاتی نیزدراین زمینه منتشر گردیده است.

 برخی ازمتخصصین آمریکایی نیز تحقیقاتی در زمینه حجامت منتشر ساخته اند و یکی ازکلینیک های مجهز پژوهشی پیرامون حجامت درآمریکا تأسیس گردیده و درحال بررسی علمی روی حجامت می باشد. دربرخی ازکشورهای آسیایی نیز اثرحجامت برروی بیماری های خاص مورد مطالعه قرارگرفته است و گزارش آن منتشر گردیده است .

حجامت تاچه حدارزش درمانی دارد؟

درمنابع طب اسلامی و طب سنتی حجامت به عنوان یکی ازارکان مهم درمان ذکرگردیده است و بیماری های گوناگون رادرمان می کند و به صورت اختصاصی در منابع طب اسلامی به شکل پیشگیرانه درمان همه بیماری ها شمرده شده است و در مورد بیماری های خاص درمان تمامی بیماری های ناشی ازغلبه خون گفته شده است. بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا وسودا نیز ا زطریق حجامت قابل دفع است.

 آیاهمه پزشکان حجامت رابه بیماران توصیه می کنند ؟

اطلاعات پیرامون حجامت درجامعه پزشکی محدود است. به طورکلی در دانشکده های پزشکی ایران موضوع حجامت تدریس نمی شود. فقط دربعضی ازدانشگاه های آمریکا؛ انگلیس؛ آلمان و چین، موضوع حجامت به شکل کلاسیک تدریس می شود. طبیعی است که وقتی پزشکان ما از ویژگی های درمانی حجامت بی اطلاع هستند همه اقدام به این عمل نمی کنند. ازسوی دیگراطلاعاتی که مطرح گردیده است بسیار جدید است و بیش ازپنج هزار سال از عمر آن نمی گذرد. تعداد پزشکانی که در ایران با این موضوع آشنا هستند، به هزار نفر نمی رسند.

حجامت برای درمان چه بیماری هایی بکارمی رود؟

حجامت در مورد بیماری های هایپرلیپیدمی (چربی خون بالا)؛ دیابت غیر وابسته به انسولین؛ دردهای عضلانی؛ سردردهای عصبی و میگرنی؛ بیماری های پوستی شامل آکنه؛ پسوریازیس؛ آلرژی های دارویی؛ غذایی؛ فصلی؛ اعتیاد به مواد مخدر؛ بیماری های انسدادی عروق کرونر؛ عوارض بعدازیائسگی (منوپوز) دردهای قاعدگی درزنان و دوشیزگان (دیسمونوره) و برخی بیماری های عفونی؛ هورمونی وغددکاربردارد.

 آیااستفاده ازفوایدحجامت تنهابرای درمان بیماری هاست ؟

بیشترین کاربرد انواع حجامت در بعد از بیماری هاست و با مکانیسم مختلفی ازجمله تنظیم سیستم ایمنی موجب پیشگیری ازبیماری ها می گردد و بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که کاربردحجامت فقط برای درمان بیماری ها نیست .

 حجامت نسبت به سایر روش های درمانی متداول چه مزیت هایی دارد؟

بطورکلی حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است و اگر به صورت تخصصی ازآن استفاده شود، برتری های فراونی نسبت به روش های درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی و جراحی دارد. مزیت های درمان با حجامت را می توان بطورخلاصه بدین شرح بیان کرد:

 ۱-حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است .

۲-حجامت برای تمامی سنین (بجز چهار ماه اول زندگی )کاربرددارد.

۳-حجامت باحداقل توان فنی وتجهیزات اجرایی می تواند بیماری های سخت و مزمن رادرمان کند.

۴-حجامت هیچگونه وابستگی فنی؛ علمی و ابزاری به خارج ازکشور ندارد.

۵-حجامت یک رفتاردرمانی سرپایی است و نیازی به تجهیزات بیمارستانی ندارد.

۶-درحجامت فاکتورهای مداخله گر وجود ندارد و یک رفتارکامل موجب درمان می شود.

۷-حجامت یک دستور دینی است؛ توان جلب تأثیرات روانی درآن بالاست؛ از این طریق علاوه برافزایش سطح درمان پذیری موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان با خدا می شود.

 درموردچه افرادی نبایدحجامت کرد؟

حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست و به منظور پیشگیری از بیماری ها می توان هرسال حداقل در فصل بهار حجامت کرد و حداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیک ماه شروع می شود تاسن روز فاصله یعنی چهل ساله چهل روز یک بار؛پنجاه ساله، پنجاه روز یکبار و… ولی حجامت درمانی اگرتوسط افراد غیر مطلع انجام شود، ممکن است موجب درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد. درمورد افراد زیر نباید حجامت کرد:

۱-افرادی که با تعریف طب اسلامی و طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند.

۲-کودکان از بدو تولد تا چهار ماهگی

۳-زنان باردار تا ماه چهارم بارداری

۴-زنان درمدت ایام عادت ماهیانه

۵-افراد دارای کمبود پلاکت خون

۶-افرادی که دچار فشارخون مقطعی بالا هستند (در این افراد ابتدا باید با استفاده از حجامت گرم و خشک به طریق مخصوص فشارخون را کاهش داد سپس اقدام به حجامت کرد)

منبع: بیتوته

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=4722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi