3

جشن نوروز در ترکمنستان

  • کد خبر : 12123
  • 19 مارس 2017 - 12:14
جشن نوروز در ترکمنستان

ترکمنستان یکی از همسایگان شمالی کشور عزیزمان ایران، سرزمینی که در سال 1991 میلادی استقلال یافت و از آن پس مراسم کهن و آداب و رسوم قدیمی در این کشور احیا شدند که یکی از آن ها عید نوروز بود. این کار به خاطر احیای فرهنگ رو به افول مردمان ترکمن انجام شد، آن ها به جشن […]

ترکمنستان یکی از همسایگان شمالی کشور عزیزمان ایران، سرزمینی که در سال 1991 میلادی استقلال یافت و از آن پس مراسم کهن و آداب و رسوم قدیمی در این کشور احیا شدند که یکی از آن ها عید نوروز بود. این کار به خاطر احیای فرهنگ رو به افول مردمان ترکمن انجام شد، آن ها به جشن نوروز (Nowruz Bayram) می گویند. در ترکمنستان دوبار جشن سال نو برپا می شود یکبار در ابتدای سال نوی میلادی و یکبار هم در هنگام نوروز برای زنده نگهداشتن رسومات کهن.

آداب و رسوم عید نوروز در ترکمنستان:

در ترکمنستان نوروز به نوعی جشن کشاورزان محسوب می شود، کشاورزان که مسئولیت تامین خوراک مردم را بر عهده دارند نوروز را جشن می گیردند تا برداشت محصول و نعمت های الهی را شاکر باشند. آن ها پدید آمدن نوروز را به یک داستان معروف نسبت می دهند و می گویند زمانی که جمشید (پادشاه اسطوره ای ایران) بر تخت سلطنت نشست روز تاج گذاری خود را نوروز یعنی روز جدید نامید.

ترکمن ها در ایام نوروز آداب و رسوم خاصی دارند که وجود همین رسوم، جشن نوروز را در این کشور فوق العاده کرده، در همه ی این رسوم تاکید بر شادی ساکنان این کشور است.

باهم با برخی از رسوم جالب ترکمنی ها در نوروز آشنا می شویم:

-همه ی شهر را تزئین و آب و جارو کرده و خورد را برای میهمانی رفتن و آمدن میهمان ها آماده می کنند.

– علاوه بر دید و بازدید، آن ها در مراکز عمومی به رقص، آواز و پایکوبی می پردازند و شادی خود را از آمدن بهار نشان می دهند.

– مسابقات اسب سواری در میان ترکمن ها ریشه ای بسیار قدیمی دارد و از فعالیت های مورد علاقه ی آن ها است، در ایم عید نوروز هم این مسابقات در جای جای شهرها برپا می شود و به بساط شادی و شور نوروز دامن می زند.

– از دیگر فعالیت های نوروزی برپایی مسابقاتی چون خروس جنگی، کُشتی و به طور کلی ورزش های دیرین گذشتگان می باشد که مورد استقبال همه ی اقوام ساکن در ترکمنستان قرار می گیرد.

– از نکات مهم و قابل توجهی که در هنگام نوروز در ترکمنستان دیده می شود وفور خوراکی های خوشمزه و متنوع است. بیشتر خوراکی هایی که در این روزها سرو می شوند طعم شیرین دارند مثل خوراکی های ملی، بامیه و… البته سمنو هم از خوراکی های مورد علاقه در عید نوروز می باشد.

* اگر در ایام نوروز به ترکمنستان سفر کنید، روزبازارهایی را خواهید دید که لوازم رنگارنگ از قبیل کلاه، لباس های محلی، زیورآلات و … را به فروش می رسانند.

تاریخ عید نوروز در ترکمنستان:

March 20-21 مصادف با ۳۰ اسفند و اول فروردین ماه

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=12123

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi