1

جزییات جدید از بازگشت پر سر و صدای فیات به ایران

  • کد خبر : 29399
  • 13 تیر 1397 - 14:03
جزییات جدید از بازگشت پر سر و صدای فیات به ایران

جزییات جدید از بازگشت پر سر و صدای فیات به ایران

دو اتفاق مهم در صنعت خودرو کشور طی هفته‌های اخیر، موجب سردرگمی فعالان و مصرف‌کنندگان این بازار شده است که اولین آن خروج آمریکا از برجام و افزایش سخت‌گیری‌های شرکت‌های صادرکننده خودرو به ایران یا شرکای کشورمان در این بخش و دوم، ممنوعیت واردات خودرو به کشور با تصمیم دولت است.

اگرچه هر کدام از این اتفاقات، دلایل و تحلیل‌های خاص خود را دارد اما تاثیر آن در داخل کشور، محدود شدن سبد انتخاب خریداران ایرانی به خودروهای ساخت داخل یا مونتاژی‌های کم کیفیت چینی دارد که نمی‌تواند خبر خوشی برای این جامعه هدف باشد.

در این میان، خبری متفاوت در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد فعالیت دوباره شرکت فیات در ایران با اخذ مجوزهای قانونی لازم در این حوزه قوت گرفته و طبق گفته میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در قرارداد مشترک این خودروساز مشهور و معتبر جهانی با نماینده ایرانی خود، موضوعاتی چون طراحی، تولید و تامین خودروهای سواری و تجاری سبک پیگیری شده و بر این اساس، «فیات» امتیاز تولید انحصاری، فروش و خدمات پس از فروش در بازار ایران را به شرکت «آرتمن موتور کیش» نماینده رسمی فیات در ایران اعطا کرده است.

اما موضوع مهم پس از انتشار این خبر، پیدا کردن شریک واقعی و اصلی فیات در ایران بود چراکه شرکت آرتمن موتور کیش، نامی شناخته شده در فضای خودروسازی کشورمان محسوب نمی‌شد. بر این اساس، استعلام از جدیدترین تصمیمات شرکت مذکور که مرکز اصلی آن در جزیره کیش قرار دارد، نشان می‌دهد شرکت «مفتاح رهنورد» مهمترین سهامدار و سرمایه‌گذار فعلی نماینده رسمی کمپانی فیات در ایران است که تاکنون سخنی از این سرمایه‌گذاری، در رسانه‌ها منتشر نشده بود.

با توجه به اینکه در قرارداد نماینده ایرانی با فیات، پیش بینی ۱۶ محصول برای همکاری تولیدی و وارداتی انجام شده و ارائه محصولات، ابتدا به صورت CBU و سپس تولید خودروهای روز اروپایی به شکل CKD باشد، لذا منطقی بود که انجام چنین فرآیند سخت و پر هزینه‌ای، نیازمند یک شریک با سابقه در ایران باشد.

البته شرکت خودرویی مفتاح رهنورد نیز در این راه، مشکلات مختلفی چون بوروکراسی و فرآیندهای دست و پاگیر دولتی برای آغاز پرقدرت فعالیت خود در ایران را پیش‌رو خواهد داشت اما با توجه به اینکه این مجوز، حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰ معتبر است (طبق استعلام از مرکز اصناف و بازرگانان ایران) می توان امیدوار بود این روند، ختم به خیر شود.

حسن دیگر حضور این شرکت واردکننده و فعال در صنعت خودروهای خارجی در شراکت با اتومبیل سازی فیات آن است که سایر شرکت‌های فعال در این حوزه که اکنون به علت ممنوعیت واردات، در بحران به سر می‌برند نیز یک نسخه جدید به نام شراکت و همکاری مشترک با خودروسازان روز اروپا و آسیا برای خود تجویز کنند تا برند و اعتبارشان ارتقاء قابل توجهی یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=29399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi