2

جایگاه مالیات در سرنوشت بنگاه های کوچک و متوسط –بخش اول

  • کد خبر : 13660
  • 03 خرداد 1396 - 13:05
جایگاه مالیات در سرنوشت بنگاه های کوچک و متوسط –بخش اول

درا ین نوشتار به ارائه مسائل مالیاتی می پردازیم تا با اشتراک گذاری این مبحث، ضمن ارائه قوانین و مقررات مالیاتی، با معرفی رفتار مالیاتی صحیح و جایگاه مالیات در سرنوشت بنگاه های کوچک و متوسط از عواقب ناشی از عدم اطلاع از قوانین مالیاتی جلوگیری شود.

احمد بختیاری – کارشناس امور مالی و مالیاتی

درآمد و هزینه ها دو مؤلفه مهم کسب و کار و فعالیت های اقتصادی می باشد که کلیه عوامل در جهت کاهش هزینه ها نهایتاً عملی است که منتهی به افزایش درآمد خواهد شد. برای رسیدن به کاهش هزینه ها می بایست رفتارهای مالی خود را سازماندهی نمود و با آگاهی کامل از مجموعه قوانین و مقررات قانونی به نحوی برنامه ریزی کرد که اولاً تکالیف خود نسبت به قوانین جاری را اعمال نمود. ثانیاً با استفاده از اقدامات اصولی و قانونی از مزایایی که قانون برای کسب و کارها فراهم نموده، بهره برد.

برای کسب و کار جدید مؤلفه سود نیز از مهم ترین مؤلفه ها می باشد و باید مورد توجه قرار گیرد. برای رسیدن به این مؤلفه، باید بین درآمد و هزینه مدیریت صحیح صورت بگیرد.

همچنین سطح درآمد در سطح ملی و سرانه، نرخ تولید و اشتغال، سیاست صنعتی، پولی و مالی دولت نیز می بایست برای ایجاد کسب و کار جدید مورد توجه قرار گیرد. لذا درا ین نوشتار به ارائه مسائل مالیاتی می پردازیم تا با اشتراک گذاری این مبحث، ضمن ارائه قوانین و مقررات مالیاتی، تکالیف و وظایف کسب و کار جدید مشخص شود و با معرفی رفتار مالیاتی صحیح و جایگاه مالیات در سرنوشت بنگاه های کوچک و متوسط از عواقب ناشی از عدم اطلاع از قوانین مالیاتی جلوگیری شود.

از نظر امور مالیاتی مؤدیان به دو گروه عمده اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تقسیم می شوند که هرکدام از این دو گروه وظایف و تکالیف مختص به خود را دارند با توجه به اینکه عمده کارگاه های کوچک و متوسط بصورت شخص حقیقی اداره می شوند و این گونه کارگاه ها با عدم اطلاع از قوانین و مقررات بیشتر در معرض خطر تعطیلی قرار می گیرند، لذا ابتدا به تشریح تکالیف این گونه مؤدیان خواهیم پرداخت.

تکالیف و وظایف مؤدیان مشمول مالیات مشاغل

اشخاص حقیقی

مطابق تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات های مستقیم ‘‘ صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مقرر مشمول جریمه ای معادل ده درصد مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد بود. “

باتوجه به حکم تبصره مذکور جهت انجام فعالیت در کارگاه های تولیدی کوچک و متوسط که بصورت شخص حقیقی اداره می گردد لازم است به تبصره مذکور قبل از اتمام زمان قانونی اقدام شود از آنجائی که مهلت تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش های فصلی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر به ترتیب پانزده و چهل و پنج روز پس از پایان فصل می باشد و فعالیت شخص حقیقی در مدت زمان مذکور )چهار ماه اول (صورت پذیرفته باشد چنانچه شخص حقیقی تا پایان مهلت قانونی اعلام کتبی خود به امور مالیاتی صبر نماید به ناچار مشمول جرایم مالیات برا رزش افزوده برای اولین دوره فعالیت خود خواهد شد فلذا بهترا ست علی رغم وجود تبصره مذکور در ابتدای زمان شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی محل مراجعه شود و ضمن تحویل مدارک لازم ، اقدامات مورد نیاز جهت ثبت نام در سامانه ثبت نام طرح جامع مالیاتی )کد اقتصادی( را بعمل آورد پس از مراجعه به امور مالیاتی محل و دریافت شماره واحد مالیاتی تکمیل مراحل ثبت نام از طریق سامانه عملیات اینترنتی مودیان امکان پذیر می باشد که با تکمیل مراحل پیش ثبت نام اداره امور مالیاتی مربوط کلمه عبور و رمز ورود را به آدرس شخص مؤدی ارسال می نماید. پس از دریافت کلمه عبور و رمز ورود امکان ارسال اظهارنامه مالیاتی و گزارش های فصلی برای شخص مؤدی فراهم می گردد که عملیات موصوف مشمول صرف زمان خواهد بود و به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.

حال چنانچه مؤدی به دلیل وجود تبصره مذکور تا چهار ماه به امور مالیاتی مراجعه نکند و تکلیف خود را در آخرین روز ممکن انجام ندهد، با صرف مراحل زمان ثبت نام ممکن است تا دو دوره از ارائه اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش های فصلی و دربعضی موارد که در انتهای سال فعالیت خود را شروع می نمایند از ارائه اظهارنامه عملکرد محروم گردند. در صورتی که چنین اتفاقی صورت پذیرد، از معافیت سال خود محروم خواهد شد.

بنابراین شخص مؤدی می بایست مراحل ثبت نام و اعلام کتبی و مراجعه به امور مالیاتی ذی صلاح را فارغ از وجود این چنین مواد و تبصره هایی، با درنظر گرفتن زمان شروع فعالیت شغلی و مهلت تسلیم اظهارنامه طی نماید و جهت جلوگیری از مشکلات هر چه سریع تر اقدامات قانونی خود را انجام دهد.

احمد بختیاری – کارشناس امور مالی و مالیاتی

ادامه دارد…

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – ویژه نامه غرب استان تهران

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=13660

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi