2

ثبت حدود 174 هزار طلاق در کشور

  • کد خبر : 26269
  • 02 اردیبهشت 1397 - 9:58
ثبت حدود 174 هزار طلاق در کشور

ثبت حدود 174 هزار طلاق در کشور

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: میزان عمومی طلاق در کشور نسبت به کل جمعیت حدود 2 به ازای هر هزار نفر جمعیت است و سال گذشته اندکی بیش از این میزان یعنی حدود 174 هزار مورد طلاق در کشور ثبت شد.

سیف الله ابوترابی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا اعلام کرد: طبق محاسبات اولیه در سال گذشته 174 هزار و 590 مورد طلاق ثبت رسیده است و همچنین شمار ازدواج های ثبت شده در سال گذشته 608هزار و 977 مورد است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: متاسفانه همزمان با انتشار آمارهای ازدواج و طلاق در کشور، در مقاطع مختلف زمانی برخی رسانه ها بدون توجه به اثرات اجتماعی به تولید تیترهای خبری درباره رشد طلاق در جامعه اقدام می کنند.
وی افزود: واقعیت این است که از دهه‌ 90 میزان عمومی طلاق در کشور در حدود 2 در هزار نفر است و تغییر چندانی هم نداشته است.
ابوترابی کاهش سالیانه تعداد ازدواج در سال‌های اخیر را با توجه به تغییرات ساخت سنی جمعیت بر اثر گذار متولدان دهه‌ 60 از سن ازدواج، طبیعی دانست.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: شاخص نسبت ازدواج به طلاق یا نسبت طلاق به ازدواج شاخص مناسبی برای ارزیابی روند تغییرات این رخدادهای اجتماعی نیست.
وی اضافه کرد: ازدواج تابع ساخت سنی جمعیت است و تغییر ساخت سنی بر این شاخص موثر بوده و در عمل باعث بلا استفاده شدن این شاخص می‌شود.
ابوترابی تصریح کرد: اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در دسترس عموم مردم است
وی اعلام کرد: بر پایه قانون و مصوبه شورای عالی آمار، سازمان ثبت احوال کشور مرجع رسمی آمارهای ازدواج و طلاق است و این آمارها به تفکیک سال، سن و سایر اقلام مورد نیاز در وب سایت دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در دسترس عموم مردم است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، ازدواج و طلاق را به عنوان مقوله های اجتماعی بخش عمده ای از آمارهای تولیدی ثبت احوال برشمرد.
ابوترابی تصریح کرد: گام بزرگی در توسعه دولت الکترونیک در حوزه ثبت ازدواج و طلاق و تولید آمارهای آن در سال 95 صورت گرفته است که اعلامیه های کاغذی از چرخه ثبت اعلام ازدواج و طلاق حذف شد و این دو رویداد به صورت برخط به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور منتقل می شود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: بر اساس توصیه های بین المللی و اصول علمی، مقایسه مقادیر وقایع حیاتی در دو بازه مختلف بدون توجه به تغییرات ساختار سنی و دیگر مولفه های جمعیتی و نیز بدون توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی از روایت کافی برخوردار نیست؛ پس این قبیل مقایسه ها باید در بازه های سالانه یا چند ساله انجام شود.
ابوترابی، تعداد ازدواج را تابع ساختار سنی و افراد در معرض ازدواج عنوان کرد و افزود: این میزان در جامعه ما از سال 1390 تاکنون، روندی کاهشی داشته است که یکی از علل آن با توجه به واقعیت های جمعیتی ایران و گذار متولدان دوره انفجار جمعیتی دهه 60 از سن ازدواج بوده است.
وی ادامه داد: در مورد طلاق با تشکیل خانواده های جدید در هرسال بر تعداد افراد در معرض واقعه طلاق افزوده می شود، از این رو روند افزایشی آمار آن به ضرورت نمی تواند ناشی از بحرانی در سطح جامعه باشد و نیاز به بررسی و تحلیل دقیق تری دارد.
ابوترابی به عنوان مثال به نرخ طلاق در سال 1390 اشاره کرد و گفت: نرخ طلاق در این سال 1،9 رویداد به ازای هر یک هزار نفر جمعیت بوده که در سال 95 به 2،1 طلاق به ازای هر یک هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: آنچه باید مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گیرد این است که میانگین سن مردان و زنان در اولین ازدواج در کشور روند صعودی دارد؛ به عنوان مثال میانگین ازدواج در سال 91 تا 94 به میزان 1،8 برای مردان و 1،7سال برای زنان بالا رفته است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: این سازمان در چارچوب وظیفه خود در زمینه تولید آمار انسانی سراسر کشور با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مشارکت دانشکده علوم اجتماعی ( گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران ) و پژوهشکده اجتماعی فرهنگی وزارت علوم در حال طراحی، طرحی برای تولید آمارهای گویاتر اجتماعی و اقتصادی ازدواج و طلاق و ترسیم سیمای دقیق تر از خانواده ایرانی است.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=26269

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi