تکنیک های ارتباط رو در رو به فرد کمک می کند که در برقراری ارتباط موثر با افراد مختلف اعم از خانواده، همکاران، مشتریان، افراد مافوق و کلیه مخاطبین خود موفق باشد.
ارتباطات فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معانی بین آنها است. معنا در علم ارتباط شامل مفاهیم ذهنی و احساسات هر دو میشود. ارتباطات فرایندی است که در آن معنا بین موجودات زنده تعریف و به اشتراک گذاشته میشود.
کسب موفقیت فرد به توانایی او در برقراری ارتباط با دیگران بستگی دارد. برای رسیدن به موفقیت باید هنر برقراری ارتباط موثر را داشته باشیم. یکی ویژگیهای افراد موفق مهارت و توانایی آنها دربرقراری ارتباط با دیگران است. ارتباط غیرمؤثر باعث کاهش همکاری و هماهنگی، کاهش بازدهی، تنشهای درونی، شایعات و بدگویی، افزایش ترک کار و غیبت از کار میشود.
در این مطلب میتوانید نکاتی چند در خصوص تکنیک های ارتباط رو در رو را بخوانید.
تکنیک های ارتباط رو در رو
• حفظ فاصله جانبی را در ارتباطات رو در رو در نظر بگیرید. این فاصله حریم نیم تا دومتری است. سعی کنید بیش از حد به مخاطب نزدیک نشوید چون حس بدی به وی دست می دهد.
• هنگام صحبت کردن به چشمان مخاطب نگاه کنید. (حفظ تماس چشمی)
• به ازای هر چند ثانیه با تکان دادن سر به نشانه تایید، به مخاطب القا کنید که شنونده خوبی هستید (شنود موثر).
• از زبان بدن در ارتباطات استفاده کنید.
• نوع پوشش ظاهری شما متناسب با مخاطب باشد.
• از واژه های مورد علاقه مخاطب در هنگام صحبت کردن استفاده کنید.
• در انتقال پیام به مخاطب، شفاف و واضح عمل کنید.
• اطمینان حاصل کنید که مخاطب منظور اصلی شما را در یافت کرده است.
• مهم نیست که در ارتباطات چه می گوییم، مهم برداشت مخاطب از حرف های شماست.