1

تلویزیون‌ تعاملی یا «IPTV» چیست ؟

  • کد خبر : 26601
  • 05 اردیبهشت 1397 - 10:22
تلویزیون‌ تعاملی یا «IPTV» چیست ؟

تلویزیون‌ تعاملی یا «IPTV» چیست ؟

«تلویزیون‌های تعاملی» یا «IPTV» کلمات‌ تازه‌ای ست که این روزها در رسانه‌ها درباره تلویزیون می‌شنویم. اما تلویزیون‌ تعاملی یعنی چه و قرار است تلویزیون را به چه سمتی ببرد؟

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که همیشه یک دستتان تلفن همراه است و دست دیگرتان کنترل تلویزیون و مدام کانال‌های تلویزیون را برای پیدا کردن یک برنامه مناسب و موردپسند بالا و پایین می‌کنید باید بدانید که می‌توانید به جای بالا و پایین‌کردن کانال‌های تلویزیونی، تلویزیون را به انتخاب خودتان تنظیم کنید تا حسابی کنترل اوضاع دست خودتان باشد. این بار تلویزیون را شبیه به یک منو رستوران در نظر بگیرید که می‌توانید از بین آن هرچه که می‌خواهید برای دیدن انتخاب کنید. مستند ببینید. سریال‌ها را انتخاب کنید. یا همانطور پشت هم کارتون تماشا کنید. یا اینکه دیگر نیاز نیست برای دیدن پخش زنده یک مسابقه فوتبال به تلویزیون چشم به کنداکتور صداوسیما داشته باشید.

تلویزیون‌های تعاملی چند وقتی‌ست بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده‌اند و کم کم در حال ورود به خانه‌ها هستند تکنولوژی تازه‌ای که از تلویزیون در آینده ممکن است موجود عجیب و غریبی بسازد که حتی تنظیمات خانه شما را نیز به عهده بگیرد. اما تلویزیون تعاملی یا همان IPTV دقیقا چیست.

تلویزیون دوباره جادویی می‌شود

جعبه جادویی به نام تلویزیون وقتی سروکله‌اش میان خانواده‌ها پیدا شد خیلی چیزها را عوض کرد. مدل میز و مبل و صندلی‌ها را تغییر داد. یک ضلع از سفره غذای خانه را از آن خود کرد و اغراق نیست بگوییم تبدیل به یکی از اعضای خانواده شد. با باب شدن اینترنت پرسرعت میان خانه ها از جادوی این جعبه روز به روز کمتر شد تا اینکه عجیب نیست بگوییم نسل جدیدتر به تلویزیون و برنامه هایش رغبت کمتری نشان داد و ترجیح داد خوراک خودش را جای دیگری جستجو کند و یا از تلویزیون تنها به عنوان یک پخش کننده فیلم‌های موردعلاقه‌اش استفاده کند. اما «IPTV» را می‌توان جادوی تازه‌ تلویزیون نامید.

IPTV یا تلویزیون تعاملی همان رسانه قدیمی در بستر نوین است. کاربران امروز به آزادی عمل بیشتری برای دسترسی به محتوای تصویری دارند و این آزادی بیشتر از تلویزیون نیز توقع دارند. مخاطب امروز دیگر نمی‌خواهد غصه برنامه از دست رفته‌اش را بخورد. بلکه توقع دارد آن را به دست آورد و ببیند و حالا IPTV همه این امکانات را برایش فراهم می‌کند و حتی به او تماشا و دنبال کردن برنامه‌های زنده را در هر مکانی با آسودگی خاطر و بهترین کیفیت ممکن به او می‌دهد. علاوه‌ بر این آرشیو متنوعی در اختیار بیننده خواهد گذاشت که بهترین های روز ایران و دنیا را نیز تماشا کند. چیزی که روزی رویای یک مخاطب همیشگی تلویزیون بود. باهم با برخی از امکاناتی که IPTV می تواند به مخاطب بدهد آشنا شویم.

پخش شبکه‌های تلویزیونی Live TV –

این رسانه به شما کمک می‌کند تا تمامی شبکه‌های تلویزیونی مورد علاقه را مشاهده کنید. اگر دوست داشتید آن را متوقف و در زمان دلخواه تماشا کنید.

جابجایی زمان Time Shift-

با این ویژگی می‌توانید به برنامه‌هایی که زمان دیدن آن‌ها سپری شده است، مجدداً دستور نمایش دهید. از آنجایی که سیستم بطور خودکار برنامه‌ها را ذخیره می‌کند کاربران قادر خواهند بود تا به برنامه‌هایی که فرصت دیدن آن‌ها را نداشته‌اند، دسترسی مجدد یابند. شما می‌توانید برنامه‌های پخش شده را تا هفت روز قبل انتخاب و تماشا کنید.

برنامه تلویزیونی درخواستی- Catch-Up TV

با این برنامه کاربران می‌توانند برنامه‌هایی را که ممکن است از دست داده‌اند را تماشا کنند. از آنجا که سیستم بطور خودکار برنامه‌ها را ذخیره می‌کند، کاربران می‌توانند به برنامه‌هایی که از دست داده‌اند، دسترسی داشته باشند.

ضبط شخصی برنامه PVR-

با ضبط ویدیوی شخصی (PVR)، کاربران می‌توانند برنامه‌های مورد علاقه‌شان را ضبط و در فرصت مناسب تماشا کنند.

خرید تلویزیونی TV Shopping-

از طریق شبکه منحصر بفرد خرید تلویزیونی، کاربران می‌توانند خریدشان را از بین سبد محصولات بسیار متنوع انتخاب و از طریق تلویزیون خریداری کنند.

پرداخت لحظه‌ای iPPV-

با ویژگی پرداخت لحظه‌ای هر تماشا (iPPV) مشترکان می‌توانند برنامه خاصی از کانال را تماشا کنند حتی اگر مشترک آن کانال نباشند. کاربران می‌توانند از ویژگی این سرویس برای خرید و استفاده تنها برای برنامه انتخاب شده هزینه بپردازند.

نظارت والدین Control Parental-

با استفاده از رسانه شما می‌توان برنامه‌های ارائه شده را مدیریت کرد. برای مثال برخی فیلم‌ها برای کودکان مناسب نیست، در صورت نیاز می‌توانید دسترسی آنان را مدیریت کنید.

خدمات پزشکی Health TV-

اطلاعات بهداشتی، پزشکی و درمانی: شما می‌توانید با استفاده از این امکان با جدیدترین اخبار پزشکی، درمانی و یافته‌های روز دنیا درباره سلامتی آشنا شوید.

خرید بلیت TV Ticketing-

ارایه انواع بلیت‌های مسافرتی، سینما و تئاتر، مراکز ورزشی و تفریحی و

خدمات کتابخانه ای – TV Library

دسترسی به کلیه کتابخانه‌ها، دایره‌المعارف‌ها و بنگاه‌های تحقیقاتی و ارایه خدمات متنوع.

دنیای تصویر و صدا VOD & AOD-

می‌توانید فیلم، سریال، موسیقی و دیگر محصولات صوتی و تصویری مورد علاقه را از پیشخوان این رسانه انتخاب و مشاهده کنید.

اطلاع‌رسانی Walled Garden-

رسانه شیما، سرویس‌های اطلاع‌رسانی ارزشمند دیگری نیز که شامل دسترسی به آخرین اطلاعات آب و هوایی، ترافیک، ورزش، خبر و … می‌شود را برای مشترکان برروی صفحه تلویزیون فراهم می‌کند.

پنجره کودک Channel Themathic-

ایجاد و ارائه بسته‌های موضوعی هم‌چون کودک، نوجوان، خانواده، فیلم، سریال و … براساس نظر شما، از جمله امکانات ویژه‌ای است که در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

بازی Game TV-

از میان بازی‌های جذاب پیشنهادی می‌توانید بازی مورد علاقه خود را انتخاب و به‌صورت انفرادی، چند نفره و یا گروهی بازی کنید. شما جذابیت این بازی‌ها را به‌صورت شبکه‌ای با خانواده بزرگ اعضای شیما تجربه خواهید کرد.

پنجره آموزشیTV Learning –

از جمله مسائل آموزشی تعامل دوسویه با دانشجو است که شبکه با امکاناتی نو به شما کمک می کند بدون صرف زمان در کلاس حاضر شده و امتحان خود را برگزار کنید.

خدمات بانک –  TV Banking

دسترسی به کلیه خدمات بانکداری الکترونیک همچون انتقال وجه خرید کالا و خدمات، پرداخت قبوض، دریافت صورتحساب و… از طریق رسانه شیما.

خدمات مطبوعاتی TV Newspaper-

دسترسی به کلیه کتابخانه‌ها، دایره‌المعارف‌ها و بنگاه‌های تحقیقاتی و ارایه خدمات متنوع.

خدمات آگهی، نیازمندی TV Yellow Page-

دسترسی به اطلاعات مربوط به آگهی با موضوعات مختلفی چون بیمه، خودرو، لوازم خانگی، فناوری اطلاعات، ساختمان، آموزشگاه و … است.

IPTVها را از کجا جستجو کنیم؟

در حال حاضر 5 شرکت هستند که از صداوسیما مجوز همکاری دارند. شرکت آسمان با برند تجاری فام، آیو، لنز،تیوا، نشر الکترونیک از صداوسیما مجوز گرفتند و به محض اجازه صداوسیما وارد دوره عملیاتی می‌شوند و می توانند فعالیت‌شان را آغاز کنند.

IPTV در حال حاضر به صورت غیر رسمی وارد زندگی مردم شده‌است و از 5 پلت‌فرم قابل دسترسی هست. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت، موبایل یا تبلت دارای سیستم عامل IOS و آندروید، ستاب باکس و اپلیکیشن تلویزیون‌های هوشمند قابل دسترسی است.

هزینه‌های ستاب باکس باتوجه به تغییرات دلار ممکن است دچار تغییرات شود اما در حال حاضر از 100 هزارتومان آغاز می‌شود که هرکدام قابلیت‌های مختلف مثل بازی و خدمات آموزشی دارد و این قیمت باتوجه به خدمات تغییر خواهد کرد.

به گفته فعالان در حوزه IPTV، این خدمت رسانی می‌تواند مشاغل زیادی ایجاد خواهد کرد. چه در حوزه فناوری و چه در حوزه برنامه‌سازی می‌تواند اشتغال‌زایی مهمی ایجاد کند. IPTVها با وجود مجوز رسمی از صداوسیما قرار است فضای متفاوتی را نسبت به برنامه‌های صداوسیما پخش کند و می‌تواند تغییر ذائقه جدی در مخاطب ایجاد می‌کند و این تنوع او را از شبکه‌های ماهواره‌ای دورتر کند.

منبع: خبرگزاری مهر

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=26601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi