1

تقویت مهارت جرأت مندی در زندگی

  • کد خبر : 18406
  • 29 اکتبر 2017 - 11:54
تقویت مهارت جرأت مندی در زندگی

برای این که بتوانید در موقعیت های مختلف بخوبی از حق خودتان دفاع کنید باید به تقویت مهارت جرأت مندی در زندگی خود بپردازید. در این نوشتار انواع جرأت مندی را به طور خلاصه و کوتاه برایتان شرح می دهیم:

من فرد تقریباً فعالی هستم ولی هنگامی که با شرایط و محیط جدیدی روبرو می شوم کمی می ترسم و همیشه سعی می کنم نظرات دیگران را تأیید کنم چون از طرد شدن می ترسم. افکار منفی بقیه اذیتم می کند ولی توان نه گفتن به آنها را ندارم. لطفا من را راهنمایی کنید چون خیلی از آینده ام می ترسم؟

برای این که بتوانید در موقعیت های مختلف بخوبی از حق خودتان دفاع کنید باید به تقویت مهارت جرأت مندی در زندگی خود بپردازید. در این نوشتار انواع جرأت مندی را به طور خلاصه و کوتاه برایتان شرح می دهیم:

جرأت مندی اساسی: این نوع جرأت مندی ، ابراز ساده و مستقیم باورها، احساسات یاعقاید شما است.  این نوع جرأت مندی معمولاً از طریق عبارات ساده ای چون “من می خواهم ” یا “من احساس می كنم ” ابراز می شود.

 جرأت مندی قوی: این نوع جرأت مندی ، انتقال حساسیت ها به شخص دیگر است. این نوع جرأت مندی معمولاً شامل دو بخش می شود.  بازشناسی موقعیت یا احساسات شخص دیگر كه به دنبال آن اظهار نظری صورت می گیرد كه در آن شما از حقوق خاص خود حمایت می كنید.  “من می دانم كه شما واقعاً سرتان شلوغ بوده است ولی من می خواهم احساس كنم كه رابطه ها برای شما مهم است. می خواهم شما به من و ما زمانی را اختصاص دهید.”

جرأت مندی فزاینده: این نو ع جرأت مندی زمانی به وقوع می پیوندد كه شخص دیگری در واكنش به جرأت مندی اساسی شما شكست می خورد و به تجاوز علیه حقوق شما ادامه می دهد. در نتیجه شما به تدریج جرأت مندی را گسترش می دهید و به نحو فزاینده ای بر رأی خود محكم تر تأكید می ورزید. در این گونه جرأت مندی حتی ممكن است شما به پاره ای از اعمال اشاره كنید كه درصورت ادامه رفتار طرف مقابل، از شما به عنوان نتیجه بروز كند ولی اشاره به اعمال تنها پس از چند عبارت جرأت مندانه اساسی و پایه ارائه می شود. برای مثال اگر شما تا پنج  بعد از ظهر فردا كارتان را روی ماشین من تمام نكنید من مجبور می شوم به فلان یا بهمان دفتر تجاری زنگ بزنم .

برای این که بتوانید در موقعیت های مختلف به خوبی از حق خودتان دفاع کنید باید مهارت جرأت مندی را به خوبی بیاموزید.

جرأت مندی از طریق گفتار با “من ” آغاز شونده: این نوع جرأت مندی خصوصاً برای بیان احساسات منفی مفید است. این نوع جرأت مندی یک اظهار نظر سه بخشی را شامل می شود:

وقتی شما چنین و چنان كردید….     (رفتار را توصیف كنید.)

 اثرات عبارت هستند از …  (این موضوع را كه چگونه رفتار به نحو عینی و ملموس بر شما اثر می گذارد، توصیف كنید.)

 (من احساس می كنم كه)عبارت اول شخص مفرد را به كار ببرید: “من احساس می كنم كه “به جای ” شما فلان یا بهمان هستید .”

 تمركز اصلی دراظهار نظرهای با “من” آغاز شونده،  روی بخش (من احساس می كنم)، “من می خواهم”می باشد. به هنگام ابراز خشم، تمایل غالباً بر سرزنش شخص دیگر، از كوره در رفتن و اختیار هیجان را از كف دادن است.

 جرأت مندی از طریق گفتار با “من “آغاز شونده، می تواند به شما كمک كند به نحو سازنده بر خشم متمركز شوید و در ارتباط با احساسات خودتان موضع روشنی بگیرید.

 یادگیری جرأت مند بودن به شیو ه ای مثبت

چگونه شروع كنیم: یک نظام اعتقادی و ارزشی را قبول كنید كه به شما رخصت ابراز وجود بدهد .این گام، دشوارترین گام است. بدین معنی كه چنین نظامی است كه به شما اجازه می دهد خشمگین شوید، ” نه ” بگویید، درخواست كمک كنید و خطا كردن را قبول كنید.

این مهارت ها عبارتند از جرأت مندی اساسی ، جراتمندی قوی، جراتمندی فزاینده از طریق گفتار با “من” آغاز شونده

 از بهترین مهارت های ارتباطی خود استفاده كنید. تماس چشمی مستقیم بر قرار كنید: وضع بدنی مناسب به خود بگیرید، حالات چهره خود را مناسب با پیام انتخاب كنید، سطح و آهنگ مناسب صدای خود را حفظ كنید، زمان مناسبی را برای جرأت مندی انتخاب كنید.

 شما می توانید در ارتباطی كه با دوستان و اعضای خانواده خود برقرار می كنید این مهارتها را تمرین كنید ولی به آنها ابتدا بگویید كه مشغول چه كاری هستید! روی كمک آنها می توانید حساب باز كنید، در مورد چگونگی انجام مهارت ها ، از این افراد باز خورد دریافت كنید. ارتباط صادقانه در دراز مدت به روابط شما یاری می رساند. در آغاز سعی نكنید رفتارتان را در مورد موقعیت های دشوار و فشار آور تغییر دهید. ابتدا در موقعیت هایی كه كمترین احتمال خطر را دارد، تمرین كنید.

منبع: تبیان

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=18406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi