4

تقویت جایگاه ریاضی با تغییر فضای آموزشی

  • کد خبر : 34450
  • 19 ژانویه 2019 - 14:07
تقویت جایگاه ریاضی با تغییر فضای آموزشی

تقویت جایگاه ریاضی با تغییر فضای آموزشی با توجه به افت آمار تعداد دانش آموزان رشته ریاضی که توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است، ضرورت دارد.

تقویت جایگاه ریاضی با تغییر فضای آموزشی با توجه به افت آمار تعداد دانش آموزان رشته ریاضی که توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است، ضرورت دارد.

ضرورت تقویت جایگاه ریاضی

آمار مسؤولان آموزش و پرورش از تعداد دانش آموزان رشته ریاضی، حکایت از کم رنگ شدن گرایش به این رشته دارد، موضوعی که ضرورت تقویت جایگاه ریاضی و فعالیت انجمن های ریاضی و عمقی کردن فضای آموزشی به وسیله روش های متنوع و نوآورانه دیجیتالی را دوچندان کرده است.

ریاضیات مادر همه علوم و زیربنای فناوری و توسعه نامیده می شود که این روزها از رونق افتاده است و نیاز به تقویت و توجه بیشتر دارد. بر اساس آمار تازه مسوولان آموزش و پرورش، از میان یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۸۷۲ دانش آموز شاخه نظری، ۱۵٫۴۹درصد در رشته ریاضی تحصیل می کنند.

وظیفه انجمن ریاضی دانان جوان در رابطه با تقویت جایگاه ریاضی

بر همین اساس انجمن ریاضی دانان جوان به منظور تقویت جایگاه ریاضی و بازگشت دوباره رونق به بازار ریاضی، از اواخر دهه ۷۰ با همکاری جمعی از برترین ها و برگزیدگان المپیادهای علمی کشور تشکیل شد تا به عنوان فعال ترین نهاد تخصصی در آموزش ریاضی، گام های متنوع و نوآورانه ای در این مسیر بردارد.

«داوود مولوی » دبیر انجمن ریاضی دانان جوان در این رابطه اظهار داشت: برگزاری دوره های آموزش ریاضی به شکل دیجیتال و آزمون های بین المللی با هدف محک زدن دانش آموزان از مهم ترین فعالیت های انجمن ریاضی دانان جوان است.

وی هدف این مجموعه را همگانی کردن آموزش ریاضی برای تمام افراد علاقه مند و مستعد و ایجاد فضایی برای درک و فهم عمیق ریاضی در سراسر نقاط ایران و جهان دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف، با تلاش و پیگیری فراوان به کشف و پرورش استعدادهای برگزیده پرداخته می شود و با ارائه طیف گسترده ای از خدمات، مسیر رشد و شکوفایی افراد در هر سطح و مقطعی که به انجمن بپیوندند، فراهم می شود.مولوی یادآوری شد: از جمله فعالیت های انجمن برگزاری مسابقات بین المللی ریاضی واترلو کانادا در ایران است که از سال ۲۰۰۱ میلادی به آن مشغول است.

بهره وری از فضای مجازی برای درک بهتر ریاضی

بهره وری از فضای مجازی و ابزار دیجیتالی برای درک بهتر ریاضی، شرط شکوفایی مجدد ریاضی در میان دانش آموزان و به تناسب آن گام برداشتن در جهت رونق اقتصادی و توسعه را تغییر ساختار آموزش از سطحی به عمقی عنوان کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته آموزش مجازی اهمیت بسیاری دارد و از این طریق شرایط آموزش اختصاصی برای هر فرد ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در این کشورها سعی شده با استفاده از عناصر متعددی مانند بازی های چالش برانگیر و آموزش با چاشنی امتیاز و … دانش آموز را به سبقت گرفتن سوق دهند و در دانش آموز ایجاد انگیزه کنند. به عبارتی دیگر آموزش در کشورهای پیشرفته دارای مسیر و روند مشخص برای هر فرد است و برنامه های آموزشی، بازخورد همزمان دارد و از همین حیث است که می توان گفت آموزش در این کشورها، آموزش عمقی است.

وضعیت تدریس ریاضی در مدارس

دبیر انجمن ریاضی دانان جوان از وضعیت تدریس در مدارس ایران گلایه کرد و گفت: در ایران با وجود گستردگی مباحث آموزشی، این آموزش ها سطحی است و متاسفانه روی این موارد کار نشده است. در حالی که آموزش و پرورش می تواند با کمک روش های متنوع و نوآورانه دیجیتالی و فناوری های نوین، آموزش را به سمت عمقی بودن پیش ببرد.

وی همچنین ایجاد فضای بازی برای درس ریاضی را یکی دیگر از راهکارهای عمقی شدن آموزش عنوان کرد و گفت: آموزش به ۲ شکل مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود که در آموزش مستقیم مفاهیم، شفاف و جدی عنوان می شوند اما آموزش غیر مستقیم می تواند با بازی همراه باشد و به یقین استفاده از عناصر بازی در آموزش مفاهیم انگیزه یادگیری را بالاتر می برد و یادگیری را در بلند مدت تضمین می کند. تلاش می کنیم در انجمن ریاضی دانان جوان، استفاده از هر ۲ شیوه آموزشی را بکار ببندیم.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=34450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi