2

تفکر خلاق چیست ؟+ انیمیشن

  • کد خبر : 15240
  • 09 جولای 2017 - 9:33
تفکر خلاق چیست ؟+ انیمیشن

همه انسان ها کم و بیش خلاق هستند و این توانایی با درجات مختلف در همه انسان ها وجود دارد مهم آن است که بتوانیم آن را شکوفا کنیم و توسعه دهیم و به خدمت بگیریم تفکر خلاق می‌تواند بهترین وسیله برای مبارزه با مشکلات روزمره ما باشد. تفکر خلاق مراحلی دارد که در این نوشتار بیان شده اند

یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز انسان از دیگر موجودات، قدرت تفکر وخلاقیت و قدرت دستکاری در ذهن و پدیده ها و قدرت کشف و تولید ابزار و اندیشه های جدید است، همه انسان ها کم و بیش خلاق هستند و این توانایی با درجات مختلف در همه انسان ها وجود دارد مهم آن است که بتوانیم آن را شکوفا کنیم و توسعه دهیم و به خدمت بگیریم تفکر خلاق می‌تواند بهترین وسیله و سلاح برای مبارزه با مشکلات روزمره ما باشد اگر تفکر خلاق در وجود انسان شکوفا نشده باشد، به محض بر خورد با مشکل نا امید می‌شوند و احساس می‌کند که به انتهای خط رسیده‌است. تفکر خلاق به ما می‌آموزد وقتی با حادثه‌ای برخورد شدیم چگونه احساس منفی خود را به احساس مثبت تبدیل نمائیم.

انواع تفکر

تفکر دو نوع است: تفکر واگرا و تفکر هم گرا.

تفکر خلاق با تفکر واگرا رابطه‌ای مستقیم دارد. افراد با تفکر واگرا سعی می‌کنند پدیده‌ها و امور و افکار را آن چنان که هست به راحتی قبول نکنند و نگاه متفاوت‌تری داشته باشند و از قالب‌های فکری همسان دور شوند و پدیده ها را با چشم دیگری نگاه کنند اما فکرهای نو در تفکر هم گرا کمتر راه دارد افراد امور را با همان شکل که وجود دارد، می‌پذیرند.

مراحل تفکر خلاق

1- آمادگی: افراد به پدیده‌های اطراف نگاه می‌کنند وتوجه بیشتری می‌نمایند تا خودرا برای تغییرات آماده نمایند.

2- مطالعه: در این مرحله شخص با بررسی و مطالعه روابط بین پدیده ها را بهتر درک می‌کند و سعی دارد بر اطلاعات ودانش خود بیفزاید.

3- تغییر: در این مرحله انسان به روابط بین پدیده‌ها که ذهن او را مشغول کرده‌اند، پی می‌برد و با سؤالات مختلف در ذهن به نقد وبررسی علل این پدیده‌ها می‌پردازد.

4- پختگی: در این مرحله شخص به درک و شناخت عمیق‌تری از روابط بین پدیده‌ها می‌رسد.

5- اشراق: شخص در این مرحله به پاسخ های ناگهانی می‌رسد.

6- وارسی: فرد به بررسی بهترین ایده‌ها می‌پردازد تا صحت و سقم و درستی آن مشخص شود.

7- اجرا: فرد افکار یا ایده‌های تأیید شده را به اجرا می‌گذارد.

رفتارهای ناسازگارانه

رفتارهای ناسازگارانه، رفتارهایی هستند که با نظر پدر و مادر و اطرافیان و جامعه سازگاری ندارد؛ رفتار فرزندان ناسازگار احساس بسیاری بدی را در اطرافیان ایجاد می‌کند؛ به‌طوری‌که خود نیز تحت تأثیر واکنش‌های ناخوشایند آن از سوی دیگران واقع می‌شوند.

منبع: روح .راه .آرامش

انیمیشن زیبای این نوشتار را در این رابطه حتماً ببینید.

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi