نوذری‌پور خاطرنشان کرد: خوشبختانه بارندگی‌های اخیر باعث شد تا ذخیره برف در تهران افزایش یابد و قطعا با آب شدن برف‌ها شرایط ذخیره پشت سدها بهتر خواهد شد، پس در حال حاضر همان شرایط سناریوی سبز و نرمال را اجرایی می‌کنیم.

قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: قطعا با کاهش بارش‌ها، برای تأمین آب تهران در تابستان ۹۷ سناریوی زرد باید پیاده شود که همانا کاهش ۱۵ درصدی مصرف از سوی مشترکان است. به‌گفته وی، سناریوی قرمز نیز زمانی رخ می‌دهد که در فصل تابستان مصرف آب به‌شدت بالا برود، بنابراین مدیریت مصرف باید بیش از ۱۵ درصد باشد.

 

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها و ورودی آب به سدها

نوذری‌پور در پاسخ به این سوال که با توجه به‌کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها و ورودی آب به سدهای پنج‌گانه تهران، آیا جیره‌بندی یا نوبت‌بندی آب مثل سال ۸۰ برای مشترکان تهرانی انجام خواهد شد، گفت: هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب نداریم، چراکه اجرای این برنامه عوارضی به‌همراه دارد، به‌طوری که نوبت‌بندی آب در سال ۸۰ کاهش مصرف را در پی نداشت و مشکلاتی برای شبکه آب ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم بارش‌ها در ماه‌های آتی تداوم داشته باشد، عنوان کرد: آب تهران در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از آب‌های سطحی و مابقی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که البته در برخی مواقع حجم تامین آب از منابع سطحی به ۷۵ درصد هم رسیده است.

به‌گفته وی، هر زمان که بارش‌ها و وضعیت آب پشت سدها مناسب بوده، استفاده از منابع سطحی افزایش می‌یابد. نوذری‌پور در پاسخ به این سوال که در صورتی‌که در فصل تابستان وضعیت منابع سطحی آب تهران مناسب نباشد، برنامه قطع آب مشترکان پرمصرف اجرا خواهد شد، گفت: به هر حال قطع آب مشترکان پرمصرف توسط مجلس به تصویب نرسیده است و سری قبل توسط شورای تامین استان مجوز آن به شرکت آب و فاضلاب داده شده بود. وی افزود: به هر حال در برخی کشورهای پیشرفته نیز وقتی وضعیت بارش‌ها و منابع آب خوب نباشد، جریمه‌هایی برای برخی مصارف غیرضرور اعمال می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد