1

حضور خودروسازان خارجی چه تأثیری در نوآوری محصول و رفاه مصرف کننده دارد؟

  • کد خبر : 15649
  • 23 جولای 2017 - 10:11
حضور خودروسازان خارجی چه تأثیری در نوآوری محصول و رفاه مصرف کننده دارد؟

قطعاً مهم ترین تأثیر حضور خودروسازان خارجی در نوآوری تولیدات داخلی است یعنی تلنگری برای فعالان عرصه خودرو در داخل کشور خواهد بود چرا که به رغم شرایط اقتصادی و معیشتی، مردم گرایش شان به سمت محصولاتی است که هم از نظر کیفیت و هم طراحی مناسب تر باشند.

حضور خودروسازان خارجی چه تأثیری در نوآوری محصول و رفاه مصرف کننده دارد؟شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا سال هاست که در کنار ارتقای کیفیت محصولاتشان به رقابت با هم فکر می کنند و به همین خاطر نسبت به هیچ بازاری در سراسر دنیا بی تفاوت نیستند. در این بین چه جایی بهتر از ایران که به خاطر شرایط قابل توجهش در بازار خاورمیانه، بهترین بستر برای سرمایه گذاری خارجی ها محسوب می شود.

بعد از به پایان رسیدن تحریم های هسته ای، برندهای بزرگ دنیا بار دیگر تمایل پیدا کرده اند در سرزمین ما رقابت بین خودشان و خودروسازان داخلی را از سر گیرند؛ اما به نظر می رسد برخی در ایران چندان از این مسأله خشنود نیستند و ورود خارجی ها را به کشور تاب نمی آورند.

از منظر این افراد فعالیت دوباره برندهای بزرگ دنیا که به هر طریقی سعی در جلب رضایت مشتری دارند، رقیبی جدی و سرسخت محسوب می شوند و ممکن است در نهایت موجب رکود بازار تولید کنندگان داخلی شوند. این دیدگاه اگرچه اشتباه نیست اما در منطق تجارت هم جایی نخواهد داشت؛ چرا که اساساً اگر تمایل به پیشرفت و کیفی سازی وجود داشته باشد، حضور رقبا بهانه ای برای جدی تر گرفتن کار تولید و ارتقای کیفیت خواهد شد. تا زمانی که شرایط بازار تولید خودرو شبه انحصاری باشد، قدرت انتخاب از متقاضی سلب می شود و با توجه به بودجه ای که دارد ناچار است یا سراغ خودروهایی برود که می داند چندان باب میل او نیستند یا در صورت بهره مندی از دارایی کلان، به سمت محصولات وارداتی باقیمت های سرسام آور رو بیاورد.

علاوه بر بحث تولید و تجهیزات، موضوع مهم دیگری که به شدت برای متقاضیان خودرو حائز اهمیت بوده، خدمات پس از فروش است که امروزه به رغم گستردگی نمایندگان خودروسازان داخلی در سراسر کشور مشتریان رضایت زیادی از آن ها ندارند در حالی که قطب های بزرگ خودروسازی دنیا در این حیطه بسیار موفق عمل کرده و بخشی از محبوبیت خود را از این طریق به دست آورده اند.در مجموع مباحث مطرح شده به نظر می رسد ورود خودروسازان خارجی نه تنها بد نیست بلکه باعث می شود فعالان این عرصه در داخل کشور تلاش خود را مضاعف کنند. با نگاهی به کارنامه عملکرد خودروسازان، می توان به این مهم پی برد در هر دوره ای که شاهد نوآوری و به روزشدن خودروهای داخلی بوده ایم پای رقبای خارجی در میان بوده و این رقیبان بودند که انگیزه ما را برای بهتر شدن محصولات مان بالا برده اند.

حال مدتی است که نوآوری در تجهیزات و خلاقیت در طراحی و روش بازاریابی جای خالی شان در بازار خودروی داخلی به شدت احساس می شود و اگر انگیزشی به خودروسازان خارجی نگاه کنیم در یک داد و ستد سالم، رشد و شکوفایی صنعت داخلی را شاهد خواهیم بود که در نتیجه اعتماد مردم نیز به فعالان داخل کشور بالاتر رفته و تمایل بیشتری به حمایت از تولیدات ملی خواهند داشت. قطعاً مهم ترین تأثیر حضور خودروسازان خارجی در نوآوری تولیدات داخلی است یعنی تلنگری برای فعالان عرصه خودرو در داخل کشور خواهد بود چرا که به رغم شرایط اقتصادی و معیشتی، مردم گرایش شان به سمت محصولاتی است که هم از نظر کیفیت و هم طراحی مناسب تر باشند.

سید رضا جمشیدی

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – ویژه نامه غرب استان تهران

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi