4

بیماری نتیجه فوری ، بیماری خطرناک جامعه امروزی (عجله)

  • کد خبر : 34206
  • 07 ژانویه 2019 - 9:16
بیماری نتیجه فوری ، بیماری خطرناک جامعه امروزی (عجله)

بیماری نتیجه فوری بیماری خطرناک جامعه ماست. تقویت این نوع بیماری تاثیرات بسیار مخربی بر حوزه مدیریت استراتژیک زندگی شخصی/اداره سازمان/کشورداری می گذارد.

بیماری نتیجه فوری بیماری خطرناک جامعه ماست. امروزه هر روزنامه یا مجله ای را که باز می کنیم یا به هر شبکه اجتماعی و سایتی سرمی زنیم با تبلیغات عجیب و غریب برای رسیدن به موفقیت های آموزشی، اقتصادی، پزشکی و … برمی خوریم و آن قدر گرفتار «جنون سرعت» و «یک شبه ره صد ساله رفتن» برای رسیدن به خواسته‌هایمان هستیم که دوست داریم همه این تبلیغات عجیب را یکجا باور کنیم!

پیام‌های تبلیغاتی منشأ بیماری نتیجه فوری

پیام‌های تبلیغاتی از قبیل:
موفقیت نا‌محدود در۲۰ روز!
چاقی و لاغری در سه روز!
با شغل دوم و کمتر از یک ساعت در روز میلیاردر شوید!
یادگیری ۳۵ زبان دنیا در ۱۰ روز!
ترک اعتیاد فوری بدون درد در ۴۵ روز!
با ۶۸ ثانیه تمرکز به آرزوهای خود برسید و … !

همگان را دچار نوعی سندرومی به نام بیماری نتیجه فوری کرده است. تقویت این نوع نگرش تاثیرات بسیار مخربی بر حوزه مدیریت استراتژیک زندگی شخصی/اداره سازمان/کشورداری می گذارد.

هیچ کدام از این ها واقعیت ندارد. اگر هم داشته باشد، در دنیای استراتژی چنین چیزی نداریم: موفقیت آسان، ساده و سریع! فقط در کتاب های علمی و تخیلی یافت می شود.

حتی گاهی می بینیم که در کتاب های موفقیت یا مدیریت، بیان می کنند که موفقیت یک سازمان حاصل یک ایده خلاقانه سریع بوده و سازمان یک شبه ره صد ساله را طی کرده است. بخوانید اما باور نکنید. درست است گاهی اوقات یک موفقیت ناشی از یک ایده خلاقانه بوده. همین طور ممکن است یک فرد یا یک سازمان در کوتاه مدت یک تغییر اساسی را تجربه کرده است اما به دو نکته توجه داشته باشید:
ممکن است فرد/سازمان در کوتاه مدت به منفعت اساسی برسد ولی پشت آن تصمیم سال ها تجربه و دانش خوابیده است و در ضمن برای حفظ نتایج آن در بلندمدت سازمان/فرد تلاش زیادی به خرج داده است. ولی برخی کتاب های موفقیت و مدیریت برای آن که داستان را جذاب کنند همه واقعیت را نمی گویند.

پیامدهای بیماری نتیجه فوری

بیماری نتیجه فوری دو پیامد بسیار مخرب دارد:

* افق فکری ما را کوتاه می کند:

ما فکر می کنیم که یک دستاورد باید در سه ماه بدست بیاید درغیر این صورت به زحمتش نمی ارزد. بنابراین اصولا از برنامه هایی که مثلا باید یک سال آن ها را دنبال کنیم استقبال نمی کنیم. به همین دلیل هم هیچگاه کارهای بزرگ را شروع نمی کنیم.

*رها کردن اقدام در میانه راه:

تصمیم جدی گرفته ایم که زبان آلمانی را بیاموزیم. چون فکر می کنیم که یادگیری زبان در ۲۰ روز ممکن است، ۲۰ روز هم وقت می گذاریم ولی چون آن وعده واقعیت نداشته است، نیمه کاره یادگیری زبان آلمانی را کنار می گذاریم آن هم با سرخوردگی. به همین دلیل هم هست که ما هزار کار نیمه تمام داریم هیچ کاری را به انتها نمی بریم چون به اندازه کافی صبور نیستیم.

متاسفانه بیماری نتیجه فوری در زندگی شخصی اثرات مخربی دارد اما در اداره سازمان و بسیار مهم تر در کشورداری ما هم دیده می شود و اثرات آن به مراتب ویرانگرتر است. واقعیت آن است که موفقیت های چشم گیر و پایدار حاصل سخت کوشی، تلاش، تداوم و از همه مهم تر انضباط راهبردی و انتخاب های دردناک است.

منبع: کانال مدرسه تجارت

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=34206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi