در این میان، نابسامانی تعطیلات در تقویم رسمی کشور و عدم تعریف رسمی تعطیلات آخرهفته در ایران باعث این شده که مقاصد سفر در برخی تعطیلات متراکم نظیر نوروز با حجم بسیاری از متقاضیان سفر همراه باشد. در فقدان برنامه‌ریزی مشخص برای توزیع تعطیلات در کشور، مردم خود باید سفر نوروزی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که به ازدحام نخورند. یکی از راه‌های پیشنهادی این است که در صورت امکان هفته دوم را برای سفر انتخاب کنید؛ چراکه بسیاری از گردشگرانی که باید هفته دوم فروردین سرکار خود حاضر شوند، تا آن زمان به شهرهای خود بازگشته‌اند. به این ترتیب از ازدحام مقاصد کمتر می‌شود. راه دیگر نیز انتخاب مقاصد جدیدتر و بکرتر است. اگر هنوز اصفهان، شیراز، شهرهای شمالی، کاشان، یزد یا امثال این شهرهای پرتراکم از گردشگران را ندیده‌اید، پیشنهاد می‌شود ایام نوروز را هم دست نگه‌ دارید و در فرصتی دیگر راهی چنین شهرهایی شوید. این شهرها جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار عالی دارند اما ازدحام گردشگران نوروزی باعث خواهد شد نتوانید کامل و آسوده این شهرها را بگردید.

«دنیای اقتصاد» هرسال سعی می‌کند مقاصدی را معرفی کند که یا کمتر شناخته‌شده هستند یا مقاصد مناسبی برای نوروز به‌شمار می‌روند یا حتما باید آنها را در اولین فرصت از نزدیک دید. امسال نیز به همین سیاق سراغ مناطق آزاد رفته‌ایم؛ مقاصدی در شمال و جنوب کشور؛ جاهایی که ممکن است در چند سال اخیر گردشگران نوروزی بسیاری را به خود جذب کرده باشند اما هنوز آنقدر بکر هستند که بتوانید از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آنها لذت ببرید. در پرونده‌ای که در این شماره از نظر خواهید گذراند، چابهار، قشم، ماکو، ارس، کیش، اروند و انزلی هفت مقصدی هستند که «دنیای اقتصاد» شما را به دیدن آنها دعوت کرده است.

اما نکات دیگری را نیز باید در سفرهای نوروزی درنظر بگیرید. اگر تا این لحظه بلیت هواپیما، قطار یا اتوبوس تهیه نکرده‌اید و تصمیم دارید با اتومبیل شخصی خود سفر کنید، در وهله اول یادتان باشد که بدون برنامه سفر نکنید. سفر بدون برنامه هم زمان شما را هدر خواهد داد و هم منابع انرژی را. همچنین سعی کنید زمانی‌ را برای آغاز و پایان سفر درنظر بگیرید که کمتر با ترافیک خروج از مبدأ و ورود به شهر مقصد مواجه شوید. برای پیدا کردن مسیر خود می‌توانید از مسیریاب‌های آنلاین نظیر مسیریاب گوگل استفاده کنید تا در زمان‌های کمتری بتوانید جاهای بیشتری را ببینید. همه مقاصد زیبایی که به آنها سفر می‌کنید، تنها تا زمانی قابلیت بهره‌برداری توریستی دارند که به فرهنگ و محیط‌زیست‌ آنها احترام بگذاریم. به‌خاطر داشته باشید آلودگی زیست‌محیطی می‌تواند زندگی میزبانان ما را در مقاصد سفر دشوار کند و همچنین به محیط طبیعی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد آورد. سفر نوروزی فرصت جذابی برای میهمانی طبیعت است. مسوولانه از این میهمانی لذت ببریم.

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین