3

بهینه سازی مصرف برق در منزل و محل کار با راهکارهای ساده

  • کد خبر : 33582
  • 02 دسامبر 2018 - 9:01
بهینه سازی مصرف برق در منزل و محل کار با راهکارهای ساده

بهینه سازی مصرف برق وسایل برقی مانند کولرها، یخچال ها، لباسشویی و لامپ‌ها که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند با مدیریت نحوه مصرف آن‌ها می‌تواند صورت بگیرد

بهینه سازی مصرف برق وسایل برقی مانند کولرها، یخچال ها، لباسشویی و لامپ‌ها که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند با مدیریت نحوه مصرف آن‌ها می‌تواند صورت بگیرد و با این کار هزینه برق مصرفی را نیز می توان کاهش داد.

در این نوشتار به برخی راهکارهای بهینه سازی مصرف برق در یخچال و یخچال فریزر اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بهینه سازی مصرف برق یخچال فریزر

تأثیر استفاده از دستگاهی با رتبه بهتر

به منظور دسته‌بندی محصولات از نظر مصرف انرژی، رتبه‌بندی تعریف شده است که در آن محصولات به هفت دسته تقسیم می‌شوند.

A

B

C

D

E

F

G

متوسط یک رتبه بهبود

۳۶٫۴%

۲۰٫۰%

۱۱٫۱%

۱۰٫۰%

۱۳٫۶%

۱۲٫۰%

۱۷٫۲%

 انتخاب یخچال فریزر با یک رتبه انرژی بهتر تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی دارد. اگر چه پارامترهای مختلفی در این زمینه مؤثر هستند ولی تقریباً یک رتبه بهبود مصرف انرژی معادل ۱۷ درصد کاهش مصرف انرژی آن خواهد بود که این بهینه سازی مصرف برق خانوار را حدود ۷ درصد کاهش خواهد داد.
با رعایت نکات ذیل بهینه سازی مصرف برق می‌توان مشاهده کرد:

۱- انتخاب دستگاه بهینه و متناسب با نیاز.(ابعاد مناسب و ترجیحا رتبه انرژی A یا B )

۲- محیطی که یخچال فریزر در آن قراردارد.(مثلا زیر تابش مستقیم خورشید نباشد)

۳- فاصله اشیاء مجاور با یخچال فریزر. (جریان هوا از پشت یخچال وجود داشته باشد و …)

۴- چگونگی استفاده از فضای داخلی یخچال فریزر.( جابجایی هوای داخلی مسدود نشود.)

۵- تأثیر باز و بسته کردن درب یخچال فریزر روی مصرف انرژی و عملکرد یخچال.(تعداد دفعات باز و بسته کردن کاهش یابد. مدلهای آبسردکن دار و دارای درب فرعی مناسب‌ترند)

۶- نگهداری یخچال فریزر (برفک زدایی ، اطمینان از سالم بودن نوار درزبند، تمیز کردن و …)

۷- اصلاح فرهنگ و دانسته‌های غلط.

استفاده منطقی از یخچال – فریزر برای بهینه سازی مصرف برق

* مصرف‎کنندگان بایستی در حد امکان در موقع خرید یخچال و فریزر از بین مدل‎های مشابه، یخچال و فریزری را انتخاب کنند که با توجه به برچسب انرژی، دارای بیشترین بازدهی و کارائی باشد.
* برفک‎های یخچال و فریزر را بطور منظم آب کنید، زیرا با افزایش قشر برفک، مصرف انرژی بالا می‎رود، با انتخاب یخچال‎های مجهز به سیستم برفک آب‎کن اتوماتیک، مصرف انرژی بدون دخالت مصرف‎کننده، کاهش می‎یابد.
* قرار دادن یخچال یا فریزر در مجاورت دستگاه‎های گرمازا مثل اجاق گاز، آب گرم‎کن، شوفاژ و همچنین زیر نور مستقیم خورشید، مصرف انرژی آنرا افزایش می‎دهد. در صورتی که امکان دیگری برای قرار دادن یخچال – فریزر در آشپزخانه وجود نداشته باشد، با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) دستگاه را از حرارت و گرما حفظ کنید.

برخی راهکارها برای بهینه سازی مصرف برق

* فریزر را نیز می‎توان در پارکینگ یا زیرزمین قرار داد تا بازده انرژی آن در طول ماه‎های سردتر بیشتر شود و از افزایش بارهای سرمایی منزل نیز در طول ماه‎های گرمتر جلوگیری کند.
* فضای پشت یخچال و فریزر برای گردش هوا، اغلب باید حداقل به اندازه ۲۰ سانتی‎متر با دیوار فاصله داشته باشد. ضمناً لازم است لوله‎های پشت یخچال و فریزر حداقل سالی دو بار گردگیری شود. رعایت این موارد سبب انتقال حرارت بهتر بین هوا و لوله‎ها خواهد شد.
* هنگامی که یخچال و فریزر بر روی یک سطح تراز و صاف قرار نمی‎گیرد باعث می‎شود تا در یخچال بطور کامل بسته نشود و کارکرد درستی نداشته باشد و در نهایت مصرف انرژی آن افزایش یابد.

پیشنهادهای عملی برای بهینه سازی مصرف برق

* مواد غذایی را پیش از سرد شدن کامل در یخچال و فریزر قرار ندهید و از گذاشتن همزمان مقدار زیادی مواد غذایی در یخچال و بویژه فریزر خودداری کنید. این کار سبب ایجاد فشار زیادی بر موتور یخچال و فریزر خواهد شد و مقدار زیادی انرژی برق هدر می‌رود.
* از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر پرهیز کنید. چون این کار گردش هوا را در داخل یخچال یا فریزر دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق می‎شود.
* جهت نگهداری مواد غذایی، پس از گذاشتن آنها در کیسه‎های فریزر، در آنها را به صورتی ببندید که دیگر هوای اضافی در داخل آن وجود نداشته باشد. در ضمن بر روی هر یک از کیسه‎ها برچسبی که حاوی مطالبی همچون نام مواد غذایی، نوع آن (سرخ شده، پخته، خام و …) و تاریخ منجمد کردن باشد را بچسبانید. چنین برچسبی را با اطلاعات کلی‎تر شامل فهرست مواد غذایی داخل هر سبد، کشو، قفسه و یا طبقه نیز تهیه کرده و در محل مناسب بچسبانید. به این ترتیب دستیابی به مواد غذایی مورد نیاز بسیار آسان خواهد شد.
 از باز و بسته کردن بیهوده درِ یخچال یا فریزر پرهیز کنید.
* سعی کنید از منجمد کردن مواد غذایی و سبزیجات در فصل‎هایی که دسترسی به مواد غذایی تازه وجود دارد، حتی‎الامکان خودداری کنید.
* نوار لاستیکی درِ یخچال و فریزر به مرور زمان انعطاف و کارآیی خود را از دست می‎دهد. توصیه می‎شود که سالی یکبار سالم بودن نوارها کنترل شود تا در صورت کوچکترین نشت هوا، نسبت به تعویض آنها اقدام گردد. برای این آزمایش از قرار دادن یک اسکناس بین در و بدنه استفاده نمایید اگر اسکناس محکم در جای خود قرار نگرفت، احتمالاً لاستیک‎های اطراف یخچال خراب شده‎اند.
* از قراردادن انواع قوطی‎های کنسرو، رب گوجه فرنگی، گالن‎ها و بطری‎های حاوی شربت، ترشیجات، شیشه‎های مربا، عسل و … در یخچال خودداری کنید. این کار باعث اشغال بی‎مورد فضای یخچال – فریزر و به تبع آن افزایش مصرف انرژی دستگاه خواهد شد.
* افتادگی درِ یخچال یا فریزر به علت وزن آن به مرور زمان باعث جدا شدن نوار لاستیکی از بدنه می‎شود که می‎بایست نسبت به تعویض لولای در اقدام گردد تا از اتلاف انرژی به جهت خروج هوای سرد یخچال جلوگیری شود.

تنظیم ترموستات به منظور بهینه سازی مصرف برق

* باید توجه داشت که تنظیم صحیح و به موقع ترموستات یخچال و یا فریزر با عنایت به مواردی همچون حجم و میزان مواد غذایی درون آنها، محل قرار گرفتن یخچال و فریزر و دمای محیط وسایل مزبور، نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی این وسایل خواهد داشت و به عبارتی تنظیم نادرست و یا عدم توجه به تنظیم به موقع ترموستات باعث فاسد شدن و یا یخ‎زدگی مواد غذایی و به تبع آن افزایش مصرف انرژی خواهد شد.
* در هنگام خرید به بسته شدن کامل درها و مرغوبیت و چسبندگی نوار لاستیکی درِ یخچال و فریزر دقت و توجه شود.
* از گذاشتن بطری‎های حاوی نوشابه‎های گازدار در قسمت جایخی یخچال‎ها و یا قرار دادن آنها در قسمت فریزرِ یخچال – فریزرها جداً خودداری نمایید. این کار باعث می‎شود تا پس از انجماد کامل مایع در داخل بطری، درِ بطری باز شود و یا بر اثر فشار زیاد به بطری، بطری شکسته و مایع آن در داخل یخچال پراکنده شود. عدم رعایت همین موضوع باعث می‎شود تا حداقل زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درِ یخچال – فریزر را برای تمیز کردن ناشی از ترکیدن بطری باز بگذاریم که خود باعث اتلاف انرژی خواهد شد.
* از گذاشتن هرگونه پارچه، مقوا یا روزنامه بر روی طبقات یخچال باید جداً پرهیز کنیم، چون این کار از گردش هوا در یخچال جلوگیری می‎کند و مصرف برق آن را افزایش می‎دهد.

منبع: برق نیوز

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=33582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi