0

برای خرید لوازم برقی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • کد خبر : 14680
  • 27 خرداد 1396 - 12:35
برای خرید لوازم برقی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اخیراً توصیه مدیران حوزه انرژی کشور به مصرف‌کنندگان به توجه به «برچسب انرژی» هنگام خرید لوازم برقی یا استفاده از وسایل برقی بیش‌ازپیش به گوش می‌رسد. البته این پدیده هنوز برای برخی از مصرف‌کنندگان به‌خوبی جا نیفتاده و شاید بخشی از مصرف‌کنندگان توجه چندانی به آن نداشته باشند.

درحالی‌که در سال‌های اخیر پدیده جدیدی به نام «برچسب انرژی» جای خود را در میان خانواده‌های ایرانی باز کرده، با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، توجه مردم در هنگام استفاده از وسایل برقی به این پدیده روزبه‌روز بیشتر می‌شود. اخیراً توصیه مدیران حوزه انرژی کشور به مصرف‌کنندگان به توجه به «برچسب انرژی» هنگام خرید لوازم برقی یا استفاده از وسایل برقی بیش‌ازپیش به گوش می‌رسد. این در حالی است که این پدیده هنوز برای برخی از مصرف‌کنندگان به‌خوبی جا نیفتاده و شاید بخشی از مصرف‌کنندگان توجه چندانی به اطلاعات این برچسب نداشته باشند.

نکات ضروری برای خرید لوازم برقی

 

استفاده از لوازم برقی بدون برچسب انرژی، هزینه برق را افزایش می‌دهد تهیه و استفاده از لوازم‌خانگی برقی بدون برچسب انرژی و غیراستاندارد و با رتبه‌های پایین، موجب افزایش هزینه‌های برق مصرفی می‌شود و بر این اساس ضروری است که مشترکان برق با استفاده از لوازم برقی با رتبه آ و ب، در هزینه‌های برق مصرفی صرفه‌جویی کنند به‌کارگیری و توسعه رتبه‌بندی انرژی و برنامه‌های برچسب انرژی در لوازم و تجهیزات انرژی بر و تعیین معیار و شاخص برای آن‌ها با رویکرد کاهش مصرف در سال‌های اخیر بیشتر موردتوجه قرارگرفته و ازآنجاکه رتبه انرژی هر وسیله برقی، به‌طور مستقیم در هزینه‌های برق مصرفی استفاده‌کننده تأثیر دارد، بنابراین جهت کاهش هزینه‌های یادشده ضروری است به رتبه و برچسب انرژی لوازم انرژی بر توجه کافی شود.

برچسب انرژی استانداردی است که روی وسایل انرژی بر نصب می‌شود و مصرف‌کنندگان را با میزان مصرف انرژی، کارایی و بازده انرژی آن دستگاه آشنا می‌کند. هم‌چنین اطلاعات مشترک و اختصاصی را در مورد آن وسیله انرژی بر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد که ازجمله این اطلاعات می‌توان به آرم و نام شرکت سازنده، علامت تجاری و معیارهای فنی هر دستگاه، به‌طور مثال حجم یخچال و فریزر، میزان هوادهی کولر و کلاس آب و هوایی اشاره کرد.

مزیت‌های استفاده از برچبرای خرید لوازم برقیسب انرژی چیست؟

در حال حاضر به‌طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ وسیله برقی در هر خانه وجود دارد و بخش خانگی، تجاری و عمومی بیش از ۵۲ درصد از مصرف کل انرژی نهایی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان بیشترین سهم مصرف در اقلام و تجهیزات انرژی بر از قبیل یخچال، انواع لامپ‌های روشنایی، کولر، ماشین لباسشویی صورت می‌گیرد که در صورت ارتقای رتبه انرژی آن‌ها به آ یا ب، صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی می‌شود بنابراین خرید تجهیزات با رتبه انرژی آ یا ب باعث خواهد شد که علاوه بر کاهش هزینه‌های برق مصرفی هر مشترک، چرخه تولید این قبیل تجهیزات و حتی واردات مجاز کشور ما به سمت ارتقاء محصولات سوق پیدا کند از سوی دیگر، فواید استفاده از برچسب انرژی شامل کاهش انرژی مصرفی و هزینه‌های آن در خانواده‌ها، ایجاد رقابت در تولیدکنندگان داخلی در راستای ساخت وسایل کم‌مصرف انرژی، کمک به حذف وسایل و لوازم پرمصرف انرژی از دور تولید و جلوگیری از اتلاف انرژی در کشور کمک به کاهش آلودگی محیط‌زیست است. این در حالی است که استفاده و رعایت استاندارد برچسب انرژی در تولیدات داخلی در سطح ملی تأثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها در کشور دارد.

در این میان باید به این نکته توجه داشت که استفاده از لوازم برقی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و فاقد معیار رتبه انرژی هستند نه‌تنها باعث افزایش هزینه‌های برق مصرفی می‌شود، بلکه به علت عدم وجود معیار فنی مناسب، ممکن است مشکلات ایمنی و خطرات جدی برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند. بر این اساس لازم است در زمان خرید تجهیزات انرژی به رتبه انرژی نیز توجه و از تهیه و خرید لوازم برقی غیراستانداردی که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود، خودداری کرد.

لینک منبع

 گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=14680

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi