0

با دش، ریپل، بیت‌کوین و سایر پول‌های دنیای مجازی آشنا شوید _ بخش اول

  • کد خبر : 23276
  • 17 بهمن 1396 - 9:26
با دش، ریپل، بیت‌کوین و سایر پول‌های دنیای مجازی آشنا شوید _ بخش اول

با دش، ریپل، بیت‌کوین و سایر پول‌های دنیای مجازی آشنا شوید _ بخش اول

پول‌‌های دیجیتال و یا ارزهای رمزنگاری‌شده، پدیده‌هایی هستند که امروز، گریزی از آن‌ها نیست و دولت‌ها باید موضع خودشان را درباره آن‌ها روشن کنند.

به گزارش دانستنی آنلاین؛ در طول تاریخ، ارز تنها به دوشکل عرضه می‌شد یا اساسا دارایی‌های مادی مانند طلا و مهره بود و یا دارایی‌های حکمی مثل اسکناس و سکه‌های پشتیبانی‌شده توسط حکومت‌ها اما بیت‌کوین و همزادهایش یک دسته سوم اضافه کرده‌اند به نام «ارزهای دیجیتال».

رشته دانشگاهی شدن پول دیجیتالی

از سال 2013 و همزمان با اوج گیری پول دیجیتالی، بسیاری از مردم در سراسر جهان به کار با این واحد پولی جدید علاقمند شده اند با این حال بخش زیادی از این افراد اطلاعات اندکی درباره این فناوری جدید دارند. اهمیت پول دیجیتال این روزها به حدی است که حتی به تازگی اولین رشته دانشگاهی هم به عنوان پول دیجیتالی راه اندازی شده است. این رشته تحصیلی جدید در دانشگاه نیکوزیا، بزرگترین دانشگاه قبرس تدریس می‌شود.

بیت کوین چیست؟

اما سوال اساسی این است که بیت کوین چیست؟ بیت کوین در واقع یک نوع ارز دیجیتال و به عبارت دیگر ارز رمزنگاری شده است. تراکنش های این شبکه به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه ها انجام می شوند. این بدان معناست که ما برای انجام تراکنش ها نیاز به نهادهای متمرکز مانند بانک یا موسسات دیگر نداریم.

تفاوت اصلی بیت کوین با ارزهای سنتی غیرمتمرکز بودن آن است. بیت کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین(Blockchain) فعالیت می کند. بلاک چین، در واقع نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده و بعضی کارشناسان فناوری اطلاعات معتقد هستند که در شبکه «بلاک‌چین» نظارت دولتی بر اینترنت محدود می‌شود و امکان اعمال فیلتر و هک شدن ضعیف می‌شود.

 سازنده بیت‌کوین کیست؟

اگر علاقه‌مند به تاریخچه ارزهای دیجیتال بوده باشید، حتما نام مبتکر بیت‌کوین را شنیده اید؛ مردی مسن با ملیتی ژاپنی که اخبار زیادی درباره شخصیت و زندگی او وجود ندارد. با اینکه ممکن است ندانیم دقیقا او کیست، اما می‌دانیم که او چه کرد. در واقع وی با انتشار یک جزوه در فهرست پستی رمزنگاری (Cryptography Mailing List) در نوامبر 2008 مبتکر پروتکل بیت‌ کوین به شمار می‌آید.
وی سپس اولین نسخه نرم افزار بیت کوین را در سال 2009 منتشر کرد و از طریق فهرست پستی با دیگران روی این پروژه کار کرد تا اینکه نهایتا در پایان 2010 از جمع ناپدید شد.

انواع ارزهای دیجیتال

براساس آمار مندرج در سایت coinmarketcap.com بیش از 1200 پول رمزی در دنیا با ارزش $438,825,463,296 فعال است؛ در حالی که 196 کشور در دنیا وجود دارد و این یعنی 6 برابر کشورهای دنیا، امروزه پول رمزی رد و بدل می شود؛ آنهم در حالی که پول های رایج، تقریبا به تعداد کشورهای دنیا وجود دارند.

اقبال به ارزهای دیجیتال موجب خلق نمونه‌های متنوعی از آنها شده که از جمله آنها می توان به اتریوم و زدکش اشاره کرد که در عرض مدت نه چندان زیادی به محبوبیت کم و بیش قابل توجهی رسیدند. اما لایت کوین که مدت زیادی از عرضه اش نمی گذرد، اگر چه از نظر چارچوب و اصول اجرایی تفاوتی با بیت کوین یا دیگر ارزها ندارد. اما از سرعت انتقال و کارآیی بیشتری برخوردار است.

در ادامه جزئیات بیشتری از 6 ارز دیجیتالی مشابه بیت کوین را می خوانید:

1.لایت کوین

«لایت کوین» (Litecoin) در سال 2011 رونمایی شده و جزو اولین ارزهای رمزپایه‌ای بود، که با الگو گرفتن از بیت کوین ساخته شد و اغلب آن را نسخه‌ نقره‌ای بیت کوین‌های طلا می‌دانستند. این ارز توسط «چارلی لی»، فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT و یکی از مهندسان سابق «گوگل» ساخته شد.

اساس لایت کوین یک شبکه‌ پرداخت جهانی منبع باز (Open Source) است که توسط هیچ قدرت مرکزی کنترل نمی‌شود و از «scrypt» به عنوان پروتکل خود استفاده می‌کند، که می‌تواند با کمک CPU‌های سمت کاربر، رمزگشایی شود. گرچه لایت کوین در بسیاری از جهات به بیت کوین شبیه است، اما میزان سرعت بلوک‌سازی در آن سریع‌تر بوده و از این رو، تاییدیه‌ تراکنش را سریع‌تر ارائه می‌دهد. به‌جز برنامه‌نویسان، تعداد زیادی از بازرگانان هم این ارز را می‌پذیرند.

با دش، ریپل، بیت‌کوین و سایر پول‌های دنیای مجازی آشنا شوید

2.اتریوم

اتریوم (Ethereum)،‌ دومین ارز دیجیتال پلتفرم بزرگ بازار با هدف هوشمند سازی فرایندها و فضایی برای اجرا برنامه های غیرمتمرکز و خودکار، رسما در تاریخ 30 جولای 2015 به سرپرستی جوان 23 ساله روسی، ویتالیک بوترین معرفی شد.

اتریوم (ETH) یک پلتفرم نرم‌افزاری غیر متمرکز است که امکان ساخت و اجرای «قراردادهای هوشمند» و «اپلیکیشن‌های توزیع‌ شده» (DApp) را بدون هرگونه اختلال در کارکرد، کلاهبرداری و کنترل یا دخالت اشخاص ثالث، فراهم می‌کند. اتریوم سال 2014 یک طرح پیش‌فروش برای توکن‌های رمزگذاری شده‌ خود تحت نام «اتر» اجرا کرد، که با استقبال فراوانی رو به رو شد. اپلیکیشن‌ها در اتریوم بر روی همین توکن‌ها اجرا می‌شوند.

با دش، ریپل، بیت‌کوین و سایر پول‌های دنیای مجازی آشنا شوید
اتر مانند وسیله‌ای برای جابه‌جایی در سراسر پلتفرم اتریوم است و مورد توجه بسیاری از برنامه‌نویسانی است که به دنبال ساخت و اجرا اپلیکیشن‌های خود در درون اتریوم هستند.

طبق مستندات اتریوم، از اتر می‌توان برای کدنویسی کردن، غیر متمرکز ساختن، ایجاد و امنیت و مبادله‌ هرچیزی استفاده کرد. به دنبال حمله به DAO در سال 2016، اتریوم به دو بخش اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) تقسیم شد.

3.زی‌کش

زی‌کش (ZEC) یکی دیگر از ارزهای رمزپایه غیرمتمرکز و منبع باز است که در نیمه‌ دوم سال 2016 رونمایی شد و توانست اعتماد خیلی‌ها را جلب کند. توصیفی که Zcash از خود می‌کند این است که «اگر بیت کوین برای پول مثل http است، Zcash مثل https است» که اشاره به امنیت بسیار بالای ‌آن دارد.

Zcash به مشتریان خود قول حفظ حریم شخصی و شفافیت انتخابی در تراکنش‌ها را داده است. بنابراین مانند https، پلتفرم Zcash هم ادعا می‌کند که امنیت و حریم شخصی بالایی ایجاد می‌کند که در آن تمامی تراکنش‌ها ثبت شده و در یک زنجیره بلوکی منتشر می‌شود؛ اما جزئیاتی مثل فرستنده، دریافت کننده و مقدار تراکنش به صورت شخصی محفوظ باقی می‌ماند.

Zcash به کابران خود امکان انتخاب «تراکنش‌های حفاظت شده» را می‌دهد، که در این روش، محتوا با استفاده از تکنیک رمزنگاری به صورت رمزی درمی‌آید.

با دش، ریپل، بیت‌کوین و سایر پول‌های دنیای مجازی آشنا شوید

4.دش
دش(Dash) که قبلا با عنوان دارک کوین و اکس کوین شناخته می شد، را با نام سکه‌ سیاه هم می‌شناسند، نسخه‌ مرموزتر بیت کوین است که به علت اجرا شدن روی یک شبکه‌ غیرمتمرکز از مستر کد‌ها، که تراکنش‌ها را تقریبا غیر قابل رهگیری می‌کنند، گمنامی بیشتری به مشتریان ارائه می‌دهد. این پلتفرم که در سال 2014 راه‌اندازی شد، در مدت کوتاهی توانست طرفداران زیادی پیدا کند.

این ارز رمزپایه توسط «ایوان دافیلد» ایجاد شد و می‌توان آن را با استفاده از CPU یا GPU معدن‌کاوی کرد. در مارچ سال 2015 نام آن از Dark Coin به Dash تغییر یافت؛ اما این امر تغییری در ویژگی‌های تکنولوژیکی‌ آن مانند Darksend و InstantX ایجاد نکرد.

با دش، ریپل، بیت‌کوین و سایر پول‌های دنیای مجازی آشنا شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=23276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi