2

اهمیت نظارت بر مؤسسات خیریه

  • کد خبر : 24005
  • 25 فوریه 2018 - 14:51
اهمیت نظارت بر مؤسسات خیریه

اهمیت نظارت بر مؤسسات خیریه

اهمیت نظارت بر مؤسسات خیریهجدیداً مشاهده شده صدور مجوز برای موسسات خیریه در کشور به صورت پراکنده صادر می شود. به غیر از سازمان بهزیستی، وزارت کشور و نیروی انتظامی نیز به بهانه‌های مختلف مجوز فعالیت این موسسات را صادر می‌کنند که این اقدام نظارت بر آنها را دشوار می‌کند.

 به نظر می رسد، راه حل مشکل اعطای مجوز موسسات خیریه این است که وزارت کشور تنها مجوز ان جی او هایی که مربوط به خودش است را صادر کند و صدور مجوز موسسات خیریه به سازمان بهزیستی سپرده شود، این سازمان می تواند بر روی آنها نظارت بهتری داشته باشد. در حال حاضر 28هزار موسسه خیریه در کشور مجوز دریافت کرده‌اند که با اعمال نظارت سازمان بهزیستی دست کم می‌توان روش‌های دریافت‌های پول این موسسات را مورد بازبینی قرار داد.

ضروری می نماید تا دستورالعملی در مورد نحوه جمع آوری کمک های مردمی توسط این موسسات تصویب شود و فعالیت آنها ضابطه مند شود و تحت نظارت دستورالعمل‌ها باشد.

در فرآیند جذب مشارکت‌های مردمی این خود مردم هستند که از طریق مراکز مردم نهاد، موسسات خیریه، مراکز غیرانتفاعی که توسط خود آنها اداره می شود این کمک‌ها را جذب می‌کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری که از موهبت‌های جامعه بهره مند می‌شوند باید در خدمت به جامعه احساس مسولیت کنند برای مثال شرکت‌های خودروسازی که سالی 20 هزار کشته و خانواده بی سرپرست تحویل جامعه می دهند باید نسبت به مسولیت اجتماعی‌شان ترغیب شوند و آن را بپذیرند.

این در حالیست که افرادی که توانمندی مالی دارند و دارای منابع اقتصادی و مالی هستند در راستای مسئولیت اجتماعی علاقه مند به کمک به افراد نیازمند هستند. این شرکت ها و افراد خیر امروزه با مشکلی بزرگ مواجه شده اند آن هم فقدان نظارت بر موسسات خیریه و تشکل هایی که به نام کمک به مردم وجه قابل توجهی را جمع آوری می کنند اما نظارت مستمری بر عملکرد مالی آنها صورت نمی گیرد. این شرایط به شکلی در میان خیران عدم اطمینان ایجاد نموده که اخیرا مشاهده می شود خیران و نیکوکاران شخصا اقدام به پرداخت هزینه به نیازمندان می نمایند که این عمل می تواند مشکلاتی را ایجاد نموده و شان افراد نیازمند رعایت نگردد. در صورتی که اگر با نظارت و کنترل، کمک ها و منابع مالی و کمک های مردمی در موسسه ای توانمند جمع آوری شود آنها با در اختیار داشتن امکانات علمی و عملی هم امکان مدیریت صحیح منابع مالی را دارند و هم به حفظ شان افراد نیازمند توجه می نمایند. ضمن اینکه با مدیریت صحیح توانمندان امروز می توانند خیران و نیکوکاران آینده باشند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – ویژه نامه غرب استان تهران

گردآوری‌شده توسط پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=24005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi