0

اهمیت روغن موتور در خودرو

  • کد خبر : 27544
  • 18 اردیبهشت 1397 - 11:34
اهمیت روغن موتور در خودرو

اهمیت روغن موتور در خودرو

اگر علاقمند به خودرو هستیم باید بدانیم که تاریخچه روغن موتور به هزاران سال قبل بر می گردد. روان کننده ها یکی از اولین و موثرترین اکتشافات بشر می باشند، در اتومبیل های اولیه از روغن موتور که جزئی از فراورده های نفتی بوده است جهت کارایی بهتر موتور استفاده میکردند. تولید کنندگان اولیه روغن موتور هر کدام از مواد خام و تکینک های خاص خود در خصوص ساخت روغن موتور استفاده می کردند که این امر منجر به ایجاد نقص و مشکلاتی در کارکرد اتومبیل ها شده بود.

روغن موتور های امروزی به چهار مدل تقسیم می شنود: روغن های سینتتیک، مخلوط سینتتیک، مناسب برای مسافت های زیاد و روغن های معدنی برای تهیه روغن موتور به استاندارد آن، خلوص آن و میزان حفظ کارایی موتور ماشین توجه می شود. تهیه روغن موتور از نمایندگی های رسمی با کیفیت بالا باعث بهبود عملکرد خودروی شما می شود. در خصوص خرید و استفاده از روغن موتور لازم است که به چند نکته توجه شود، اول از همه روغن موتورها باید دارای استاندارد بین المللی باشند و همچنین مورد تایید اداره استاندارد کشور مصرف کننده، همچنین روغن موتور باید قابلیت موتور را حفظ کند، متاسفانه بسیاری از روغن موتورهای موجود در بازار نه تنها قابلیت موتورها را حفظ نمی کنند بلکه باعث آسیب های جبران ناپذیری به موتور نیز می شوند

در جنگ جهانی دوم از آنجایی که موتور هواپیماهای جنگی نیاز به قدرت و کارایی بالاتری داشتند، تولید کنندگان خودرو تصمیم بر ارتقاء روغن موتورگرفته و سیستم های جدیدی را اتخاذ نمودند. در همین زمان کارخانجات پلاستیک سازی نیز به صنعت پتروشیمی دست یافتند، و به این نتیجه رسیدند که مواد شیمیایی قابلیت تولید پلیمرهای هیدروکربنی را دارند؛ و پس از آن کم کم متوجه شدند که این پلیمر ها از غلظت روغن در گرما جلوگیری می کند. این کشف منجر به ایجاد روش جدیدی در کنترل روغن موتور به نام W شد که همچنان نیز پا بر جاست. روش W جهت تعیین تفاوت میان روغن های خالص و سوخت بازیافت شده بکار رفته؛ و همچنین سریعا از طرف استاندار های بین المللی پذیرفته و روش تشخیص انواع روغن شناخته می باشد.

در سالهای ۱۹۳۰ درخواست کنندگان استفاده از ماشین روز به روز در حال افزایش بودند، تولیدکنندگان به فکر ایجاد استاندارد هایی برای خودرو و مواد مصرفی آن بودند و اتحادیه خودروسازی ایالت متحده آمریکا سریعا تمرکز خود را بر روی روغن موتور گذاشته و آن را بر اساس میزان غلظت، روان کنندگی و ویسکوزیته و یا بر اثر سرعتی که روغن جاری می شود رده بندی کردند. آنها روغن موتور را در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد تست می کردند (جهت تعیین میزان مقاومت روغن) و برآن اساس اولین استاندارد روغن (SEE ۳۰) به ثبت رسید و به عنوان مهمترین فاکتور انتخاب روغن مناسب برای موتور وسائل نقلیه محسوب شد.

منبع: داتیس خودرو

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=27544

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi