4

اهمیت استفاده از تایر و تیوب مناسب براى هر خودرو

  • کد خبر : 879
  • 28 دسامبر 2015 - 14:15
اهمیت استفاده از تایر و تیوب مناسب براى هر خودرو

ترجیحاً بهتر است در هر خودرو از تایر و تیوب مخصوص همان خودرو که در دفترچه راهنماى آن مشخص شده است ، استفاده شود. درغیر این صورت بهتر است به نکات زیر توجه گردد . هرچند که انجام این امر در صورتی که در کاتالوگ خودرو ساز قید نشده باشد مورد تأیید تایرسازان هم نخواهد […]

ترجیحاً بهتر است در هر خودرو از تایر و تیوب مخصوص همان خودرو که در دفترچه راهنماى آن مشخص شده است ، استفاده شود. درغیر این صورت بهتر است به نکات زیر توجه گردد . هرچند که انجام این امر در صورتی که در کاتالوگ خودرو ساز قید نشده باشد مورد تأیید تایرسازان هم نخواهد بود.

استفاده از تایرهاى پهن‌تر براى خودرو

 اگر می خواهید براى یک خودرو از تایر پهن‌تر از استاندارد آن استفاده نمایید، براى این که خصوصیات مرکز ثقل اتومبیل حفظ شود و نیز سرعت شمار و کیلومتر شمار عدد درستى را نشان بدهد، باید ارتفاع تایر جدید همانند ارتفاع تایر قبلى باشد . همچنین باید نسبت منظر آن از نسبت منظر تایر قبلى کمتر باشد.مثلاً : در صورتى که بخواهیم براى پژو ۴۰۵ از تایر پهن تر استفاده کنیم می توان از تایر ۱۸۵/۶۵R14 به جاى تایر ۱۷۵/۷۰R14 استفاده کرد. کارى که ایران خودرو در چند سال اخیر آن را انجام می دهد و یا براى رنو اغلب از تایر ۱۶۵/۷۰R13 به جاى تایر ۱۴۵/۸۰R13 استفاده می نمایند. همچنین براى دوو و ریسر از تایر ۱۷۵/۷۰R13 به جاى تایر ۱۵۵/۸۰R13 استفاده می شود . راحت ترین راه این است که دو تایر را پس از رینگ نمودن باز نموده و از لحاظ قد (ارتفاع) با یکدیگر مقایسه نمایید. ارتفاع دو تایر باید یکسان باشد .در ضمن  باید مطمئن شد تایر پهن‌تر به گلگیر خودرو نیز گیر نخواهد کرد. به هر حال بهترین روش انتخاب صحیح یک تایر استفاده از دفترچه راهنماى خودرو است.

استفاده از تایرهاى بایاس به جاى رادیال و یا بالعکس

این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. ولى چنانچه در موارد استثنایى اصرارى به این امر باشد ، بهتر است ارتفاع تایر جایگزین برابر تایر اصلى بوده ، در یک محور از ۲ نوع تایر استفاده نشود.

استفاده از تایرى با «لاى » بالاتر و یا کمتر

استفاده از تایر با تعداد لاى کمتر از حد مشخص شده توسط سازنده خودرو ، به هیچ وجه مجاز نیست . همچنین استفاده از تایر بالاى بیشتر نیز توصیه نمی گردد ؛زیرا در این حالت به دلیل وجود تعداد لایه هاى بیشتر در دیواره، از انعطاف تایر کم شده و در این حالت ، تایر به دلیل داشتن وزن بیشتر ناشى از لاى اضافى آمادگى بیشترى براى گرم و در نتیجه دو پوستی شدن دارد.

استفاده ازتایر نوع تیوب دار به جاى تیوبلس

باید توجه نمود که در ساخت تایر تیوبلس از لایه لاستیکى مخصوصى در داخل تایر استفاده می گردد که دقیقاً وظیفه تیوب را انجام می دهد . به این معنى که به دلیل نفوذ ناپذیرى هوا (ناشى از جنس خاص این فرمول) عبور باد از جداره آن درحد بسیار کمى است. علاوه بر آن ناحیه طوقه تایرهاى تیوبلس داراى قوس و زاویاى معینى است که باعث می شود لبه طوقه کاملا در رینگ آب بندى شود. در صورتی که تایرهاى معمولى داراى این خاصیت نیستند ، باد تایر با سرعت بیشترى کم مى شود و مشکلات خاص تایرهاى کم باد را به وجود می آورد.

استفاده از تیوب مناسب

در مورد تیوب نیز باید به نکات زیر توجه نمود:

الف) هنگام انتخاب تیوب براى تایر باید دقت شود که تیوب نسبت به تایر بزرگ یا کوچک نباشد.درصورت بزرگ بودن تیوب ، هنگام رینگ کردن تایر چین خوردگى در تیوب پیش می آید و به دنبال آن عمر تیوب کاهش مى یابد ضمن آن که احتمال ایجاد گرماى اضافه در محل چین خوردگى هست. از سوى دیگر کوچک بودن تیوب ، احتمال باز شدن درز محل اتصال را افزایش می دهد .

ب) نسبت محیط خارجى تیوب به محیط داخلى تایر، نسبت پهناى مقطع تیوب به پهناى مقطع تایر و همچنین نسبت حجم تیوب به حجم تایر تعیین کننده کارایى تیوب می باشد. با توجه به پارامترهاى فوق در صورتى که جنس تیوب از فرمولاسیون صحیح باشد ، از یک تیوب می توان براى چند اندازه مختلف ولى نزدیک به هم استفاده کرد .

ج) تیوب براساس شکل سطح مقطع آن به دو نوع دایره اى و بیضى شکل تقسیم می شود . معمولاً تیوب با سطح مقطع دایر ه اى شکل در تایرهاى بایاس (مورب الزاویه)به کار می رود و تیوب با سطح مقطع بیضى در تایرهاى رادیال از انواع تیوبدار ( Tube Type ) یا تایرهاى پهن بایاس استفاده می شود.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=879

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi