1

انرژی های نو سرگردان در پیچ و خم کاغذبازی اداری

  • کد خبر : 30717
  • 13 مرداد 1397 - 10:03
انرژی های نو سرگردان در پیچ و خم کاغذبازی اداری

انرژی های نو سرگردان در پیچ و خم کاغذبازی اداری

  این روزها بحث استفاده از انرژی های نو با توجه به کاهش ذخایر سوخت های فسیلی و آلودگی های زیست محیطی به صورت جدی مطرح می شود.

انرژی باد یکی از انواع اصلی انرژی های تجدید پذیر می باشد که از دیر باز ذهن بشر را به خود معطوف کرده بود به طوری که وی همواره به فکر کاربرد این انرژی در صنعت بوده است.

بشر از انرژی باد برای به حرکت در آوردن قایق ها و کشتی های بادبانی و آسیاب های بادی استفاده می کرده است. در شرایط کنونی نیز با توجه به موارد ذکر شده و توجیه پذیری اقتصادی انرژی باد در مقایسه با سایر منابع انرژی های نو، پرداختن به انرژی باد امری حیاتی و ضروری به نظر می رسد.

در کشور ما  قابلیت ها و پتانسیل های مناسبی جهت نصب و راه اندازی توربین های برق بادی وجود دارد، که با توجه به توجیه پذیری آن و تحقیقات ، مطالعات و سرمایه گذاری که در این زمینه صورت گرفته ، توسعه و کاربرد این تکنولوژی چشم انداز روشنی را فراروی سیاست گذاران بخش انرژی کشور در این زمینه قرار داده است.

گریز از سوخت های فسیلی به پشتوانه انرژی های نو

هاشم اورعی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به استقبال از انرژی نو در جهان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی اظهار کرد:جامعه جهانی ضرورت استفاده از انرژی های نو را درک کرده و این بر همگان روشن شده که صرفه اقتصادی خوب دارد و آسیب های محیط زیست را به حداقل می رساند. در این میان کشورهای اروپایی در نظر دارند ظرف ۸ سال آینده و در پایان سال ۲۰۲۵تمام انرژی برق خود را از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی برق و باد تامین کنند و در این راه سرمایه گذاری کلانی را انجام داده اند که به مراتب بیشتر از انرژی های فسیلی است.

این کارشناس با تاکید بر عقب ماندگی ایران در استفاده از انرژی های نو بیان کرد:در حالی که دنیا به سمت استفاده از انرژی نو می رود، ما با وارد کردن توربین های پیشرفته سعی در تجهیز نیروگاه های حرارتی داریم. طبق آمار وزرات نیرو ۲۰ درصد آلودگی هوا ناشی از نیروگاه های حرارتی است که در صورت حرکت به سمت انرژی های نو و قطع استفاده از سوخت های فسیلی شاهد کاهش ۲۰درصدی آلودگی هوا خواهیم بود.

وی افزود: مقایسه ترکیه و ایران در بحث انرژی های نو ، با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی مشابه، کم کاری ما را به خوبی نشان می دهد. امروزه ترکیه ۶ هزار مگاوات نیروگاه متصل به برق دارد،در حالی که ما فقط ۱۵۰ مگاوات برق تولید کرده ایم.در برنامه پنجم توسعه تولید ۵هزار مگاوات درنظر گرفته شد که تنها ۱۵۰ مگاوات آن تامین شد، این طرح در برنامه ششم توسعه نیز دوباره تکرار شد و در صورتی که دوباره با دید ۶ سال قبل به این موضوع نگاه شود در پایان برنامه ششم توسعه باز هم توفیقی نخواهیم داشت.

این کارشناس در رابطه با تفاوت انرژی خورشیدی و بادی گفت:سلول های خورشید را برای جذب انرژی می توان در پشت بام ها و مقیاس های کوچک استفاده کرد، در حالی که توربین های بادی احتیاج به فضای بیشتری دارند .میزان دریافت انرژی بادی دو برابر صفحه های خورشیدی است و می تواند هزینه های تولید انرژی را کاهش دهد.

 اورعی با بیان اینکه ایران در زمینه انرژی های بادی پتانسیلی خوبی دارد، اظهار کرد:کشور ما در زمینه انرژی ظرفیت های فوق العاده ای دارد،در استان خراسان رضوی از شمال تا جنوب واقع در منطقه خاف، در سیستان در منطقه میله نادر درشهر زابل در شهر قزوین وآذربایجان شرقی و غربی ما کرویدور بادی داریم که تنها در ۲ درصد از جهان یافت می شود.

این کارشناس در پایان گفت:مشکل اصلی در عدم پیشرفت انرژی های نو وجود قوانین دست و پا گیر و بوروکراسی اداری است. برای اجرای یک توافق با شرکت های خارجی باید با چندین نهاد از جمله بانک مرکزی، صندوق توسعه، وزرات اقتصاد و دارایی ،وزرات نیرو و چندین نهاد دیگر که قوانین خاص و گاهی متناقض دارند هماهنگی صورت بگیرد.این استانداردهای متفاوت باعث جلوگیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi