5

اکستسی و دانستنی هایی در باره آن

  • کد خبر : 8155
  • 17 سپتامبر 2016 - 14:07
اکستسی و دانستنی هایی در باره آن

تا چند سال پیش مواد مخدر در ایران شامل چند نام آشنا مانند حشیش , شیره, تریاک و هرویین بود. اما اکنون نام های دیگری به گوش می رسد واین نام اکستسی یا اکستیزی یاx است. این ماده مخدر روان گردان بسیار خطرناک یکی از مشتقات آمفتامین است نام شیمیایی آن 3 و4 میتلین دوکسی _ N _ متیل آمفتامین( MDMA ) می باشد .

#اکستسی #دانستنی #بیشتر_بدانیم

تا چند سال پیش مواد مخدر در ایران شامل چند نام آشنا مانند حشیش , شیره, تریاک و هرویین بود. اما هم اکنون نام های دیگری به گوش می رسد وهر روز این آواز بیشتر می شود واین نام اکستسی یا اکستیزی یاx   است.

 این ماده مخدر روان گردان بسیار خطرناک یکی از مشتقات آمفتامین است نام شیمیایی آن 3 و4 میتلین دوکسی _ N _ متیل آمفتامین( MDMA  ) می باشد .

 چون اکستسی به شیوه ی شیمیایی و تغییر در ساختمان مولکول آمفتامین در آزمایشگاه های غیرقانونی ساخته می شود لذا میزان خالص بودن آن از یک آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر بسیار تفاوت دارد. البته ترکیباتی شامل متادون L.S.D  و کتامین نیز به عنوان اکستیزی به صورت دست ساز در بازار موجود است که بسیار خطرناک است.

نام های دیگر اکستسی :

 واژه اکستسی را در فرهنگ ایرانی به ( وجد ) و ( نشاط ) و از خود بیخود شدن معنی نموده اند؛ ولی نام های خیابانی زیادی از جمله بمب شادی, بمب هیجان,آدم ,داروی عشق ,داروی هم آغوشی ,شابو ,فراری, میتسوبیشی ,ورساژمک دونالد, هاگ, سوپرمن, مرسدس بنز, استار ,رد ,سوییتی ,جت ,دکترهافمن و آی تو و غیره دارد.

 اکستسی معمولاً به شکل قرص های رنگی است که روی این قرص ها شکل هایی مانند قلب , ضربدر , پروانه , ستاره و حروف لاتین و… نوشته شده است و در بسته بندی هایی به شکل های کارتونی مانند میکی موس و پوکمان ارائه می شود .

اشکال تزریقی, برچسبی, ژل نوشیدنی آن نیز گزارش شده است. اکستسی معمولاً در مجالس رقص, پارتی های شبانه مختلف مصرف می شود به این مجالس(اکس پارتی ) یا (ریو) می گویند .

 در این مجالس به علت هیجان بیش از حد و نداشتن کنترل رفتار, روابط جنسی بدون محافظت صورت می گیرد و هم اکنون یکی از علت های مهم بروز شیوع بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز در بسیاری از کشورها شرکت در همین مجالس و مصرف اکستسی است.

عوارض مصرف اکستسی :

  اکستسی 20دقیقه ( اگر معده خالی باشد 15دقیقه ) پس از مصرف به مغز می رسد و اثر آن بین 4 تا 6 ساعت ادامه دارد. اکستسی بر شناخت ( تفکر ) خلق و حافظه اثر می گذارد و می تواند باعث اضطراب و توهم گردد.

 در بعضی از موارد فرد مصرف کننده دچار بیماری های روانی غیر قابل برگشت شده و حتی آثار مخرب مصرف اکستسی تا 7 سال پس از یک بار مصرف در اسکن های انجام شده مغز مشاهده می شود وگزارش هایی  نیز در مورد اقدام به خودکشی و خودزنی پس از مصرف اکستسی رسیده است. فرد مصرف کننده دچار هیجان بیش از حد شده می تواند ساعت های متوالی به رقص و پایکوبی بپردازد. اما پس از مدتی دچار تجربیات و آثار مخرب و ناخوشایندی مانند : بی قراری, رفتار آشفته و پریشانی, افزایش دمای بدن, افزایش ضربان قلب, گرفتگی فک و عضلات، خشک شدن دهان، تشنگی و غیره می شود. از میان عوارض یاد شده افزایش دمای بدن باعث آثار مرگباری می گردد .

چون از یک سو باعث فشارخون, بی نظمی در ضربان قلب, کاهش نمک و آب بدن و نارسایی کلیه می شود، از سوی دیگر اگر حرارت بدن بیش از حد افزایش یابد آسیب جدی به مغز وارد ساخته، می تواند موجب مرگ فرد شود. ولی مهم ترین و پایدارترین عارضه اکستسی اختلال دائم در تفکر و تصمیم گیری صحیح می با شد .

عوارض مصرف طولانی مدت :

1-     نداشتن هدف در زندگی و پوچ گرایی

2-     رفتار پرخاشگرانه و بی پروایی

3-     قفل شدن فک ها

4-     ساییدن دندان ها به هم

5-     خیره شدن به یک نقطه

6-     بی علاقگی به مسایل روزمره , تحصیل , ورزش و غیره

7-     انتخاب دوستان جدید و رها کردن دوستان پیشین

شیوه تشخیص :

برای تشخیص از آزمایش ادرار و موی سر استفاده می شود .

درمان :

چون اثرات اکستسی به صورت تحلیل و نابودی سلول های مغزی است، این اثرات غیر قابل بازگشت است. متأسفانه اعتیاد به اکستسی درمان ندارد به علاوه این که بسیاری از افراد به علت مشکلات روانی حاصل اکستسی، لازم است به شکل طولانی مدت درمان شوند.

  منبع: امدادگران ایران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi