20

آشنایی با اصطلاحات رایج درشبکه‌های اجتماعی -بخش دوم

  • کد خبر : 11489
  • 26 فوریه 2017 - 11:14
آشنایی با اصطلاحات رایج درشبکه‌های اجتماعی -بخش دوم

در بخش نخست این مطلب، درباره برخی از اصطلاحات رایج در شبکه های اجتماعی ازجمله: Profile (پروفایل)، Avatar (آواتار = تصویر پروفایل)، Home Page (صفحه خانگی)، Feed (فید) و …. مطالبی ارائه شد. در این نوشتار با برخی دیگر از این اصطلاحات شبکه های اجتماعی آشنا می شویم.

#اصطلاحات_رایج #شبکه‌های_اجتماعی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

در بخش نخست این مطلب، درباره برخی از اصطلاحات رایج درشبکه‌های اجتماعی ازجمله: Profile (پروفایل)، Avatar (آواتار = تصویر پروفایل)، Home Page (صفحه خانگی)، Feed (فید) و …. مطالبی ارائه شد. در این نوشتار با برخی دیگر از این اصطلاحات رایج درشبکه‌های اجتماعی آشنا می شویم. ما را همراهی کنید.

برخی از اصطلاحات رایج درشبکه‌های اجتماعی

 

Microblog =Micro-blogging  (میکروبلاگینگ)

نوعی وبلاگ که شامل پست‌های با تعداد کاراکتر محدود و مشخص است. در این سرویس‌ها، معمولاً کاربران به کارهایی که در حال انجام آن هستند یا اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، اشاره می‌کنند. شاخص‌ترین پايگاه در این زمینه، «توئیتر» است.

DM (دایرکت مسیج)

مخفف کلمه «دایرکت مسیج» به معنای پیغام خصوصی یا پیغام مستقیم که بیشتر در شبکه «توئیتر» کاربرد دارد و فقط شخص گیرنده از محتوای آن اطلاع پیدا می‌کند.

RT=Retweet: (ری‌توئیت)

در پايگاه توئیتر، هنگامی که شما توئیت (نظر) یک شخص را دوست دارید و می‌پسندید، می‌توانید آن را «دوباره توئیت» کنید؛ به این صورت که آن توئیت را با فرمول خاصی در صفحه توئیتر خود کپی کرده و منتشر کنید.

فرمول «دوباره توئیت» به این شرح است: RT@نام کاربری شخص توئیت کننده +توئیت مورد علاقه

Short or Tiny URL (نشاني کوتاه)

یک نشاني اینترنتی کوتاه‌شده است که در پايگاه‌‌هایی مثل توئیتر (که تعداد کاراکتر مجاز، محدود شده است) کاربرد داشته و کاربران از این طریق، نشاني طولانی یک پايگاه اینترنتی را به اشتراک می‌گذارند. در این مواقع، کاربر نشاني مورد نظر را به پايگاه‌هایی که کوتاه کننده نشاني می‌باشند، داده و یک نشاني کوتاه شده دریافت می‌کند که مستقیماً به همان مقصد می‌رسد. پايگاه‌هایی همچون «تاینی یوآرال» در این زمینه فعالیت می‌کنند.

# (Hashtag)

این نشانه که به آن Hashtag گفته می‌شود، هنگامي توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود که بخواهند نوشته خود را به دسته‌بندی خاصی تگ کنند. بدین ترتیب، وقتي کاربری در آن شبکه لغت مورد نظر شما را جستجو کرد، مطلب تگ‌شده شما نیز جزء نتایج جستجو آورده خواهد شد.

برای جدا کردن عبارات بیش از یک کلمه، از علامت آندرلاین «_» استفاده می‌شود. مانند:   #SocialNetworking       #شبکه‌های_اجتماعی

Podcast (پادکست = وبلاگ‌های صوتی و تصویری)

آشنایی با اصطلاحات رایج در شبکه‌های اجتماعی-بخش دوم- پایگاه دانستنی آنلاین

پادکست‌ها یک پیغام ضبط شده (صوتی یا تصویری) هستند و کاربر از طریق ضبط آن می‌تواند حرف‌ها و اعمال خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. پايگاه‌هایی وجود دارند که خدماتی در این زمینه ارائه می‌دهند و کاربران به جای ایجاد و نوشتن متن، پادکست‌های خود را در این پايگاه‌ها قرار می‌دهند تا توسط دیگران دانلود و مشاهده شود.

Poke (پوک)

هنگامی که شما به پروفایل کسی سر می‌زنید، با استفاده از این قابلیت می‌توانید نشان دهید که شما به پروفایل آن کاربر سر زده‌اید؛ امکانی که عمدتاً در «فیس‌بوک» استفاده می‌شود.

Bookmarking (بوک‌مارکینگ)

به معناي ذخیره کردن نشاني یک پايگاه اينترنتي جهت دسترسی و یافتن آسان‌تر آن نشاني است. این کار را می‌توان در مرورگر رايانه یا پايگاه‌های اجتماعی مانند «دلیشز» که براي این منظور ساخته شده‌اند، انجام داد. بعد از ذخیره کردن نشاني‌ها در پايگاه دلیشز، کاربر نه تنها از تمام نقاط دنیا به آنها دسترسی دارد، بلکه می‌تواند نشاني‌هاي مورد علاقه خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارد.

Chicklet (چیکلت)

دکمه‌های کوچکی هستند که به عنوان نماد دنبال کردن RSS ها استفاده می‌شود. معمولاً  این دکمه‌ها نارنجی‌رنگ بوده و حالتی گرافیکی دارند. می‌توان برای سهولت، آنها را در نرم‌افزارها یا پايگاه‌هاي آراس‌اس خوان مثل «فیدبرنر» کشیده و رها کرد.

CMS=Content Management Systems  (سی‌ام‌اس)

-آشنایی با اصطلاحات رایج در شبکه‌های اجتماعی-بخش دوم

یک نرم‌افزار همه‌کاره و بسیار مهم که با ابزاری که در خود دارد، توانایی ایجاد صفحات وب، فروشگاه‌ها، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها و شبکه‌های اجتماعی را دارا است. در واقع، سی‌ام‌اس مهم‌ترین ابزار آنلاین جهت ایجاد صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی است.

Lurkers (لورکرها)

به افرادی گويند که در فروم‌ها و تالارهای گفتگو فقط مطالب را می‌خوانند و در بحث‌ها شرکت نمی‌کنند.

Moblog (موبلاگ = موبایل بلاگ)

مخفف عبارت «موبایل بلاگ» است و شامل وبلاگ‌هایی می‌شود که عکس‌هایی که توسط دوربین گوشی‌های موبایل گرفته شده در آن به اشتراک گذاشته می‌شود. می‌توان از پايگاه اينترنتي «موبلاگ» به عنوان یکی از برترین سرویس‌ دهنده‌ها در این زمینه نام برد.

Photosharing (به اشتراک‌گذاری عکس)

يعني آپلود یک تصویر در پايگاه‌های اجتماعی. در این حالت، سایر کاربران می‌توانند برای عکس تگ‌‌گذاری کرده یا در باره آن نظر دهند. از محبوب‌ترین پايگاه‌هايي که در زمینه آپلود تصاویر فعالیت می‌کنند، می‌توان به فلیکر اشاره کرد.

Web 2 (وب 2)

يعني نسل دوم صفحات وب. این صفحات برپایه تعامل کاربران ایجاد شده و گسترش می‌یابند. شبکه‌های اجتماعی، در این گروه از صفحات وب جای می‌گیرند.

Widgets (ابزارک‌ها)

ابزارها یا دکمه‌های کوچکی که به کاربر کمک می‌کنند تا کارهایی همانند دنبال کردن یک فید، انجام یک جستجوی ویژه  و… را انجام دهد. همچنین می‌توان از این ابزار‌ها برای اطلاع از وضعیت آب و هوا، تقویم، پروازها و مسائلی از این قبیل استفاده کرد.

Wiki (ویکی)

یک فضای اشتراکی آنلاین برای کاربران که در این فضا صفحاتی را ایجاد کرده و یا صفحات دیگر کاربران در موضوعات دیگر را ویرایش و تصحیح می‌کنند. در واقع، به این روش کاربران از سراسر دنیا یک دائره‌المعارف آنلاین را  در زمینه‌های مختلف یا یک زمینه تخصصی، ایجاد کرده و محتوای آن را تصحیح مي‌نمايند. در این گونه فضاها معمولاً کاربران پس از مدتی کار آزمایشی، اجازه ایجاد و ویرایش صفحات را از مدیران دریافت کرده و مشغول به فعالیت مفید می‌شوند.

شناخته شده‌ترین پايگاه در این زمینه «ویکی‌پدیا» می‌باشد.

Wall (دیوار)

قسمتی از پروفایل کاربران است که عملاً کارآیی یک دیوار را دارد. سایر اعضا و کاربران شبکه‌های اجتماعی قادرند بر روی دیوار شما مطالبی بنویسند، یا لینک، عکس، ویدئو و یا یک فایل صوتی را به اشتراک بگذارند.

Like ( مورد علاقه)

اگر مطلبی که سایر کاربران در شبکه‌های اجتماعی ارسال کرده‌اند، نظرتان را جلب کرده، می‌توانید با فشردن دکمه لایک نشان دهید که از آن مطلب خوشتان آمده است.

منبع: ره آورد نو

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 68در انتظار بررسی : 39انتشار یافته : 2
  1. Saved as a favorite, I like your site!

  2. 
    این پیام مشاوره و پیشنهاد مناسب درخصوص کسانی است که می خواهند دوره محتویات متشابه بوسیله این مطلب مطالعه
    بیشتری داشته باشند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi