2

اشعه مادون قرمز و کاربردهای مختلف آن+ویدئو

  • کد خبر : 9784
  • 27 نوامبر 2016 - 15:02
اشعه مادون قرمز و کاربردهای مختلف آن+ویدئو

اشعه مادون قرمز یک تابش الکترومغناطیسی با طول موج بیشتر از امواج مرئی و کوتاه تر از امواج رادیویی است. .با توجه به این که رنگ سرخ طولانی ترین طول موج را دارد، تابش فروسرخ یا مادون قرمز دارای طول موجی بین تقریباً 750 نانومتر و 1 میلی متر است و از سه نوع فرآیند مغناطیسی برای ارسال داده های خود استفاده می کند.

#اشعه_مادون_قرمز #کاربردها #دانستنی #بیشتر_بدانیم

اشعه مادون قرمز ( ترجمه فارسی آن اشعه فروسرخ است ) یک تابش الکترومغناطیسی با طول موج بیشتر از امواج مرئی و کوتاه تر از امواج رادیویی است. با ما همراه شوید تا مطالبی در مورد این اشعه مطالعه کنید.

مادون قرمز

با توجه به این که رنگ سرخ طولانی ترین طول موج را دارد، تابش فروسرخ یا مادون قرمز دارای طول موجی بین تقریباً 750 نانومتر و 1 میلی متر است و از سه نوع فرآیند مغناطیسی برای ارسال داده های خود استفاده می کند.

با توجه به سهم امواج مادون قرمز از طیف رنگ ها، کاربردهای زیادی را می توان برای این امواج نام برد از جمله یافتن مقصد و رهگیری هدف در موارد نظامی، تنظیم دما از راه دور، استفاده در بی سیم ها برای ارتباطات short area، طیف بینی و پیش بینی وضعیت هوا. از این اشعه برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود. انواع خاصّی از لامپ های مادون قرمز برای درمان دردهای ماهیچه ای و مفصلی، خصوصاً دردهای پشت، مورد استفاده قرار می گیرند. در زمستان از این اشعه برای گرم کردن منازل استفاده می شود.موشک ها و سایر سلاح های پرتابی را به کمک اشعه مادون قرمز کنترل و هدایت می کنند. ساختمان مولکولی اجسام  نیز به کمک این اشعه مورد بررسی قرار می گیرد. ناخالصی های موجود در مواد نیز توسط همین اشعه شناسایی می شود.

  • منطقه اشعه مادون قرمز بین طول موج های 0.8 میکرومتر (که حد نور مرئی است) و 343 میکرومتر قرار دارد.
  • در اشعه مادون قرمز طول موج های کوتاه تر از 1.5 میکرومتر از پوست می گذرند و بقیه جذب شده و تولید حرارت می کنند. اشعه مادون قرمز را به دو قسمت تقسیم می کنند:
  • طول موج های بین 0.8 میکرومتر تا 4 میکرومتر
  • طول موج های بلندتر از 4 میکرومتر که اغلب به وسیله مواد جذب می شوند، بخصوص طول موج های بلندتر از 10 میکرومتر به وسیله هوا کاملاً جذب می شوند.

کاربردهای درمانی اشعه مادون قرمز

تسکین درد

با وجود حرارت ملایم ، کاهش درد به احتمال زیاد بواسطه اثر تسکینی بر روی پایانه های عصبی ، حسی ، سطحی است. همچنین به علت بالا رفتن جریان خون و متعاقب آن متفرق ساختن متابولیت ها و مواد دردزای تجمع یافته در بافت ها ، درد کاهش می یابد.

استراحت ماهیچه

تابش این اشعه راه مناسبی برای درمان اسپاسم و دستیابی به استراحت عضلانی می باشد.

افزایش خون رسانی

در درمان زخم های سطحی و عفونت های پوستی ، برای این که فرآیند ترمیم به خوبی انجام گیرد، باید به مقدار کافی خون به ناحیه مورد نظر برسد و در صورت وجود عفونت نیز افزایش گردش خون سبب افزایش تعداد گلبول های سفید و کمک به نابودی باکتری ها می کند. از این پرتو می توان برای درمان مفصل آرتوریتی و ضایعات التهابی نیز استفاده کرد.

کاربرد تشخیصی اشعه مادون قرمز

اشعه مادون قرمز و کاربردهای مختلف آن- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

از مهم ترین کابردهای تشخیصی آن می توان توموگرافی را نام برد. اصطلاح ترموگرافی به عمل ثبت و تفسیر تغییراتی که در درجه حرارت سطح پوست بدن رخ می دهد، اطلاق می شود. تصویر حاصل از این روش که توموگرام نامیده می شود، بخش الگوی حرارتی سطح بدن را نشان می دهد. در توموگرافی ، آشکار ساز ، تشعشع حرارتی دریافت شده توسط دوربین را به یک سیگنال الکترونیکی تبدیل می کند سپس آن را علاوه بر تقویت بیشتر ، پردازش می کند تا این که یک صفحه کاتودیک مثل مونیتور تلویزیون آشکار شود.

خواص فیزیولوژیکی اشعه مادون قرمز

  •     اشعه مادون قرمز سبب گرم شدن پوست و نسج سلولی زیر جلدی می شود.
  •     اشعه مادون قرمز ممکن است در پوست سوختگی های نسبتاً شدیدی ایجاد نماید.
  •     اگر اشعه مادون قرمز را به مقدار مناسب بکار ببرند، در نتیجه اتساع رگ های زیر پوست ، سبب تسهیل اعمال فیزیولوژیک پوست می شود و حتی از راه عکس العمل پوستی در بهبود حال عمومی نیز می تواند مؤثر واقع شود.
  •     این اشعه خاصیت تسکین درد را نیز دارد که علت آن همان اتساع عروق و بهتر انجام گرفتن عمل رفع سموم و تغذیه بافت ها است.

تصاویر بدست آمده به صورت سایه های خاکستری رنگ می باشند، بدین معنی که سطوح سردتر به صورت سایه های خاکستری روشن دیده می شوند و در نوع رنگی آن نیز نواحی گرم، رنگ قرمز و نواحی سرد، رنگ روشن خواهند داشت. درجه حرارت پوست بدن در نتیجه فرآیندهای فیزیکی ، فیزیولوژیک طبیعی یا بیماری تغییر می کند. از این خاصیت تغییر گرمایی در عضوی خاص یا در سطح بدن برای آشکارسازی یک بیماری استفاده می شود .

  • از طرف دیگر خطرهایی نیز در استفاده از مادون قرمز وجود دارد که می توان به سوختگی الکتریکی (در اثر اتصال بدن به مدارات الکتریکی دستگاه) سر درد ، تولید ضعیف در بیمار و آسیب به چشم ها در اثر تابش مستقیم پرتو اشاره کرد.

منبع: دکتر من

نور مادون قرمز

 

مفیدترین نور خورشید نور مادون قرمز آن می باشد که در تخت ماساژ میگان بکار گرفته شده و با تابش به سنگ های یشم موجود در تخت تبدیل به FIR شده و در نتیجه باعث تنظیم گردش خون و سرعت بخشیدن به دفع سموم در بدن و تقویت سیستم ایمنی و رفع گرفتگی عضلات و التهاب مفاصل می گردد.
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9784

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi