1

عواقب زیان آور استفاده افراطی از لوازم آرایشی (بخش چهارم)

  • کد خبر : 10931
  • 20 بهمن 1395 - 15:27
عواقب زیان آور استفاده افراطی از لوازم آرایشی (بخش چهارم)

در بخش های نخستین از این نوشتار در خصوص عوارض عمومی استفاده افراطی از لوازم آرایشی و 15 مورد از عوارض اختصاصی هر یک از لوازم آرایشی و بهداشتی و اقدامات پزشکی غیر ضروری و زیان آور مطالبی ارائه شد. در این بخش ادامه مطالب را در این خصوص پی می گیریم.

#عواقب_زیان_آور #استفاده_افراطی #لوازم_آرایشی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

در بخش های نخستین از این نوشتار در خصوص عوارض عمومی استفاده افراطی از لوازم آرایشی و 15  مورد از عوارض اختصاصی هر یک از لوازم آرایشی و بهداشتی و اقدامات پزشکی غیر ضروری و زیان آور مطالبی ارائه شد. در این بخش ادامه مطالب را در این خصوص پی می گیریم.

عواقب زیان آور استفاده افراطی از لوازم آرایشی

 

۱۶- تزریق « بوتاکس»:

عواقب زیان آور استفاده افراطی از لوازم آرایشی

بوتاکس، سم تصفیه و رقیق شده ای است که از باکتری به نام «کلستریدیوم بوتولینوم» به دست می آید. این باکتری عامل ایجاد نوعی مسمومیت غذایی کشنده به نام«بوتولیسم» است. این سم با جلوگیری از انتقال «استیل کولین» از عصب به عضله و فلج کردن عضلات، باعث صاف شدن چین و چروک ها و کاهش خطوط بین ابروها و دور چشم می شود. بوتاکس که معمولاً هر شش ماه یک بار تزریق می شود؛ در ابتدا با فلج کردن عضله زیر جلدی پوست، سبب کشیدگی و حذف مقطعی چروک های سطحی پوست می شود؛ اما از آنجا که میزان ماده تزریقی در هر بار تزریق افزایش می یابد؛ پس از، از بین رفتن اثر ماده تزریقی، بر میزان چروکیدگی پوست افزوده می شود. شاید به همین دلیل(یعنی ظاهر شدن مجدد چروک ها پس از چند ماه) باشد که روان پزشکان دریافته اند که ۴۰ درصد از بیمارانی که با این روش، زیبایی خود را به دست آورده اند؛ به نوعی میل شدید و اجبار به انجام مجدد آن، یعنی نوعی اعتیاد، دچار می شوند.

به این ترتیب شاید حتی هشدارهای روی بر چسب هم نتواند جلوی این افراد را بگیرد؛ همان طور که تبلیغات در مورد عوارض سایر داروهای اعتیاد آور نیز نتوانسته است جلوی معتاد شدن خیلی ها را بگیرد. علاوه بر این، تزریق غیر کارشناسانه بوتاکس، احتمال خطرات گوناگونی مثل غیر قرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و یا فلج صورت را به دنبال دارد. جالب این که انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشور که نسبت به خطرات تزریق بوتاکس در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی هشدار داده است؛ در مورد کاربرد صحیح این دارو توسط متخصصان هم اعلام خطر جدی کرده است. از سایر عوارض گزارش شده تزریق بوتاکس می توان به ضعف عضلانی، اختلال در بلع غذا، اختلال تنفسی ناشی از ورود جسم خارجی به ریه و حتی مرگ اشاره کرد.

۱۷- تاتو:

تاتو، نوعی خالکوبی است که جهت ترسیم خطوط ابرو، چشم و لب به کار می رود. این شکل مدرن خالکوبی با استفاده از قلم فلزی تاتو صورت می گیرد که متأسفانه اکثراً توسط افراد غیر متخصص انجام می شود. جدا از احتمال انتقال بیماری های عفونی از جمله سل، جذام، سیفلیس، ایدز و هپاتیت نوع B و C از طریق قلم فلزی آلوده، تاتو دارای عوارض حساسیتی چون اگزما، تورم و خارش مکرر، ایجاد «کلویید» و بافت اضافه در ناحیه تزریق نیز هست که در این صورت، بیمار باید تا مدت ها پماد یا آمپول کورتون دار مصرف کند. با انجام تاتو ممکن است سلول های اطراف محل تزریق، ملتهب و به صورت دانه های تسبیح، برجسته و بنفش شوند.

تکه برداری این ضایعه برای تشخیص، موجب خوردن خط بخیه روی ابروی فرد و در نتیجه ایجاد منظره ناخوشایندی در صورت می شود. یکی دیگر از عوارض تاتو، حساسیت پوست به مواد رنگی استفاده شده در آن است؛ اگر این مواد از رنگ قرمز(ترکیبات جیوه) یا رنگ زرد تشکیل شده باشد؛ وقتی فرد در معرض نور آفتاب قرار بگیرد؛ دچار حساسیت می شود. مشکل بسیار مهم و شایع دیگر، ناخشنودی فرد از شکل جدید ابرو و تمایل به پاک کردن تاتو است.

در این باره باید دانست که می توان تاتو را جراحی کرد و برداشت؛ اما جای آن باقی می ماند. اگر ماده تاتو، کربن باشد؛ می توان آن را با لیزر برداشت؛ ولی در صورتی که دارای مواد رنگی، به خصوص قرمز، قهوه ای و زرد باشد؛ به علت ترکیبات آهنی که در این مواد وجود دارد امکان برداشتن آنها وجود ندارد و بعد از لیزر، ناحیه تزریق برای همیشه تیره می ماند. از سوی دیگر، متأسفانه خیلی از خانم ها وقتی از تاتویشان راضی نیستند؛ برای پاک کردن آن از تاتوی سفید استفاده می کنند و با این کار به جای زیباتر شدن، شکل ضایعه را ناخوشایندتر می کنند.

۱۸- تزریق ژل:

تزریق ژل، یکی از روش هایی است که برای از بین بردن چروک های بین لب و بینی استفاده می شود. ژل ها یا موقتی هستند یا دائم. ژل های دائمی چون از مواد «پلیمری» یا پلاستیک تشکیل شده اند؛ توسط پوست جذب نمی شوند؛ برای همیشه در محل تزریق باقی می مانند و در نتیجه بسیار مضر هستند. ژل های موقتی که از جنس «هیالونیک اسید» هستند، جذب پوست می شوند و اگر بهداشتی باشند، عارضه کمتری دارند؛ اما به هر حال، تأثیر زیبایی آنها موقتی است. از عوارض تزریق ژل، می توان به انتقال بیماری های عفونی از راه سوزن آلوده، ایجاد حساسیت، برجسته شدن محل تزریق، جابجا شدن ژل و قرار گرفتن آنها در محل دیگری از صورت اشاره کرد.

۱۹- لیزر درمانی موهای زاید:

از جمله عوارض لیزر می توان به تیره یا بی رنگ شدن پوست(لکه های سفید) اشاره کرد که این عوارض، در پوست های تیره(پوست های سبزه از جمله پوست بسیاری از مردم ایران) شایع تر است. برخی از این مشکلات، از جمله بی رنگ شدن پوست به خصوص در افراد سبزه، غیر قابل بازگشت است. عارضه دیگر، ایجاد سوختگی های پوستی است که باعث ایجاد جوشگاه می شود که این عارضه نیز، اغلب، غیر قابل بازگشت است.

پس از یک سال از انجام لیزر درمانی، معمولاً هر شش ماه یک بار به تکرار این روش در همان مناطق نیاز است و این یعنی دروغ بودن تبلیغ لیزر درمانی به عنوان یک روش دائم برطرف کردن موهای زاید.

باید توجه داشت که در این روش، ریشه اصلی مشکل، یعنی عدم تعادل هورمونی در بانوان، نادیده انگاشته می شود و به همین جهت پس از لیزر کردن یک قسمت از صورت، موهای زاید، حتی پرپشت تر از قبل، در مناطق دیگر صورت رشد خواهند کرد. نکته مهم دیگر این است که طبیعی بودن آزمایش های هورمونی، به هیچ وجه دلیل سلامت عملکردی یک زن به لحاظ هورمون های جنسی نیست؛ یعنی هر زنی که موی زاید دارد، دچار مشکل هورمونی است؛ حتی اگر نتیجه آزمایش او طبیعی باشد.

۲۰- الکترولیز موهای زاید:

الکترولیز، نیاز به مهارت زیادی داشته، درد شدید و طولانی به دنبال دارد. در این روش، مسیر مو می سوزد؛ ولی لک ناشی از جای سوزن ها یکی دو سال باقی می ماند.

۲۱- از کلاه گیس تا مژه مصنوعی:

عواقب زیان آور استفاده افراطی از لوازم آرایشی

شاید دوست داشته باشید بدانید مژه مصنوعی که روی چشمانتان است و یا موهایی که در لابه لای موهای خود چسبانده اید؛ بهداشتی هستند یا نه؟ فاکس نیوز می نویسد: « در چین و هند، در کارگاه هایی کوچک که نظارت چندانی بر آنها نمی شود؛ موهای طبیعی انسان در آب ۱۲۰ درجه سانتی گراد جوشانده و خشک می شوند و با قایق های کوچکی به کارخانه اصلی منتقل می شوند. در کارخانه اصلی، جریان هوا در لابه لای این موها دمیده می شود تا موها صاف و لخت و نرم شوند(شبیه سشوار کشیدن) سپس به رنگ های تیره و یا بلوند و براق رنگ آمیزی می شوند و در گونی های بزرگ بسته بندی شده، راهی بازارهای اروپا و آمریکا و سراسر جهان می شوند. تصورش را بکنید، انبارهایی پر از موی سر انسان که فروش بسیار خوبی برای زیباترکردن سایر انسان ها دارند و فروشگاه های بزرگ و آرایشگاه های سراسر دنیا خریداران پر و پا قرص این محصولاتند!»

اگر چه منشأ موهای مصنوعی موجود در بازار ایران برای مولف معلوم نیست؛ اما با توجه به وجود انبوه اجناس چینی در بازار ایران، بعید نیست که گزارش فاکس نیوز در مورد ایران نیز مصداق داشته باشد.

۲۳- نقاشی روی صورت کودکان:

چند سالی است که نقاشی روی صورت کودکان در جشن های مدرسه و یا در نمایشگاه های مختلف رواج پیدا کرده است. ولی آیا این رنگ ها بی خطر هستند؟

استفاده از هر نوع ماده شیمیایی از جمله رنگ، روی صورت می تواند با عوارضی همراه باشد. شایع ترین این عوارض، حساسیت پوستی است. ممکن است در مرتبه اول استعمال رنگ روی پوست، مشکل خاصی ایجاد نشود؛ اما در مرتبه دوم، پوست دچار قرمزی، تورم و خارش شود که می تواند عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. مشکل دیگر، به خصوص با استفاده از رنگ های چرب و در کودکان بزرگ تر و نزدیک سن بلوغ، جوش های غرور(آکنه) است.

با مسدود شدن منافذ پوست و تجمع چربی در آنها، ابتدا جوش های سرسیاه و سرسفید به وجود می آیند و سپس در صورت ادامه مصرف رنگ های چرب روی پوست، این جوش ها تبدیل به جوش های التهابی و چرکی خواهند شد. بنابراین پوست حساس و ظریف کودک دلبندتان را با تفریحات ناسالم به مخاطره نیندازید. توصیه ما، نخست این است که این رنگ آمیزی ها را روی صورت کودکان استفاده نکنید و اگر هم به هر دلیل مایل به امتحان این تفریح برای فرزندتان هستید؛ فقط یک بار این کار را انجام دهید و بعد از آن سریعاً رنگ ها را از روی پوست کودکتان پاک کنید.

منبع: طب شیعه

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=10931

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi