3

استراتژی های هوشمندانه بازاریابی برای محصولات دست ساز

  • کد خبر : 23173
  • 04 فوریه 2018 - 8:49
استراتژی های هوشمندانه بازاریابی برای محصولات دست ساز

استراتژی های هوشمندانه بازاریابی برای محصولات دست ساز

کالاهای دست ساز و هنری یکی از محبوب ترین محصولات موجود در بازار محسوب می شوند. لذت خرید محصولاتی که حاصل کار، دقت و زحمت مستقیم افراد به جای ماشین های هوشمند است برای هرکسی خوشایند است. در برخی از کشورها حتی یک روز مشخص برای خرید و فروش محصولات دست ساز در تقویم مشخص شده است.

شاید به دلیل نبود رقابت سنگین در صنعت محصولات دست ساز صحبت از بازاریابی در چنین کسب وکاری اندکی پیچیده به نظر برسد. در هر صورت برای برخی از کارگاه های کوچک یا حتی افرادی که به صورت منفرد مشغول به تولید اینگونه کالاها هستند، ضرورت استفاده از شیوه های بازاریابی به خوبی روشن نیست. برهمین اساس در این مقاله «جنیفر پست» به عنوان یکی از نویسندگان کمک کننده Business News Daily به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.

ایجاد فروشگاه اختصاصی

این روزها در بسیاری از کشورها نشانه های واضحی از شروع رقابت شدید بر سر بازاریابی محصولات دست ساز به چشم می خورد. این امر در کنار بی توجهی بسیاری از تولیدکنندگان کوچک می تواند منجر به دشواری فروش شود. جاناتان پیکاک، موسس و مدیرعامل برند Zibbet، اعتقاد دارد که شرایط آتی برای فروشندگان خرده پا در زمینه کالاهای دست ساز روز به روز سخت تر خواهد شد. به عنوان مثال، از این پس خریداران، بسیاری از کالاهای دست ساز مدنظرشان را از Esty (فروشگاه آنلاین محصولات دست ساز و خانگی) تهیه خواهند کرد. به هر حال همه ما ترجیح می دهیم خریدمان را از یک فروشگاه آنلاین معتبر به عنوان جایگزین روش های سنتی انجام دهیم.

علاوه بر جهت گیری صنعت محصولات دست ساز به سوی دنیای آنلاین، پیکاک روی علاقه مشتریان به جست وجوی تمام فروشگاه ها نیز اشاره می کند. براین اساس تا پیش از این امکان جست وجوی همه فروشگاه ها وجود نداشت. ورود اینترنت به دنیای فروش اما ماجرا را تغییر داده است. اکنون افراد امکان مقایسه محصولات از پشت مانیتور و صفحه گوشی های هوشمندشان را دارند. همین امر موجب اهمیت راه اندازی فروشگاه آنلاین از سوی تولیدکنندگان، هرچند خرده پا، شده است.

پیکاک در مورد ضرورت راه اندازی فروشگاه آنلاین روی نقش بازاریابی آن تأکید دارد: «بازار پدیده عجیبی است. در فروشگاه های آنلاین همه محصولات در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرد. همه ما تجربه جست وجوی آمازون یا eBay برای یافتن محصول مدنظرمان را داشته ایم. در بسیاری از مواقع قصد ما از جست وجو خرید محصول نیست، اما ناگهان به خود می آییم و متوجه سفارش محصول می شویم. این معجزه فروشگاه های آنلاین در زمینه جذب مشتری است.»

جست وجوی راه های جدید برای فروش

ورود به عرصه بازاریابی و راه اندازی فروشگاه اختصاصی اقدام بسیار مفیدی است. با این حال قلمداد کردن چنین فعالیتی به عنوان تنها راهکار جذب مشتری کاملا اشتباه است. کریگ ویس، مدیرعامل بازار محصولات دست ساز ArtYah، روی جست وجوی راه های نوین برای فروش محصولات تأکید دارد. نکته مهم در مورد انتخاب روش های تازه فروش توجه به توانایی جذب مشتری بیشتر، امکان دسترسی آسان و همچنین توسعه جایگاه برندتان است.

به جای تمرکز روی تأسیس فروشگاه های آنلاین به عنوان تنها ابزار بازاریابی در دنیای مجازی توجه به شبکه های اجتماعی مطلوب به نظر می رسد. در این زمینه فیس بوک و Pinterest با توجه به سطح ارائه امکانات بهترین گزینه ها هستند.

باید توجه داشت که هر شبکه اجتماعی برای نوع مشخصی استراتژی بازاریابی مناسب است. بر این اساس فیس بوک گزینه مناسبی در جهت برقراری ارتباط عمیق و پایدار با مخاطب ها محسوب می شود. این در حالی است که اینستاگرام برای کسانی که به دنبال جلب نظر از طریق به اشتراک گذاری محتوای بصری هستند، توصیه می شود. استفاده از اسنپ چت نیز به منظور ارائه جزییات محصول و معرفی تولیدات تازه به بازار مناسب خواهد بود.

استفاده از میانبر برای فروش

برای کالاهای دست ساز بزرگ یا گران قیمت مانند مبل، جواهرات یا آثار هنری یافتن مشتری اندکی دشوار است. در واقع مشتریان در مورد خرید چنین محصولاتی به صورت آنلاین وسواس زیادی به خرج می دهند و امکان فروش مستقیم آن برای تولیدکنندگان خرده پا به هزینه از دست رفتن خیل عظیمی از مخاطب های غیربومی تمام می شود. در این زمینه ریچارد استیونسن، رئیس پلتفرم ارتباط بین المللی Pipedrive، روش خاص خود را توصیه می کند: «عمل خرید تنها هنگامی از سوی مشتری رخ می دهد که انگیزه فراوانی در وی ایجاد شود. متأسفانه فروشگاه های اینترنتی در زمینه محصولات دست ساز توان تزریق انگیزه و هیجان به مشتری را ندارند. این امر اغلب به دلیل عدم کفایت اطلاعات و مشخصات ارائه شده از محصولات است. برهمین اساس بهترین راهکار استفاده از میانبرهایی برای ارائه سریع تر و هرچه بیشتر اطلاعات به مشتریان است.

تهیه برگه های فیزیکی یا فایل اکسل شامل مشخصات، تصاویر و قیمت محصولات برای توضیح در میان کاربران و بارگذاری در وب سایت رسمی ایده مناسبی به نظر می رسد. همچنین از این کاتالوگ ها در شبکه های اجتماعی نیز می توان استفاده کرد.

استفاده از ارتباطات بازار به مثابه مزیت

پیکاک معتقد است که گردهمایی های بزرگ دست اندرکاران یک بازار تأثیر بسیار زیادی در تعیین سرنوشت فروش شرکت ها دارد. منظور از گردهمایی های بزرگ همان الگوی جمعه بازار سنتی در بسیاری از کشورهاست. با این تفاوت که جمعه بازار شما فقط به محصولات دست ساز اختصاص خواهد داشت. به علاوه توجه داشته باشید که در چنین فستیوال هایی نقش فروشندگان خرده ای که در حالت عادی سرسخت ترین رقبای شرکت ها هستند، محو خواهد شد. Esty یکی از نخستین برندهای حوزه محصولات دست ساز است که از این روش استفاده می کند. به این ترتیب هر شنبه با مراجعه به فروشگاه آنلاین این برند می توانید از تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه برخوردار شوید.

اگرچه استفاده از استراتژی تخفیف های هفتگی در جذب مخاطب تأثیر بسیار بالایی دارد، با این حال نباید از این روش به عنوان استراتژی اصلی بازاریابی تان استفاده کنید. تأکید بیش از حد روی این روش موجب کاهش فروش تان در روزهای عادی خواهد شد. پیکاک این روش را تنها برای تحریک بیشتر مخاطب نسبت به محصولات تان توصیه می کند.

داستان سرایی

داستان سرایی یکی از مؤثرترین تکنیک های بازاریابی محسوب می شود و بدون شک کسب وکار کوچک شما نیز امکان بهره مندی از این روش را دارد.

استیونسن استفاده از داستان سرایی را در جهت افزایش ارزش و جایگاه برند توصیه می کند: «خریدارهای آمریکایی علاقه بسیار زیادی به خرده فروشی ها دارند. در مغازه های کوچک امکان خرید محصولاتی ویژه و به دور از یکنواختی تولیدات عظیم صنعتی وجود خواهد داشت». در این میان به عقیده استیونسن ارائه داستانی جذاب به شما در جهت ارائه تصویری ویژه از کسب وکارتان کمک شایانی خواهد کرد: «با داستان سرایی می توانید نشان دهید که همان خرده فروشی محبوبی هستید که مشتریان به دنبال آن هستند.»

ارائه نظرات کارشناسی در قالب داستان یکی از بهترین راهکارها برای جذب مخاطب هرچه بیشتر است. در واقع بسیاری از افراد هنگام خرید تنها به دلیل عدم ارائه نظرات کارشناسی از سوی فروشنده از خرید منصرف می شوند. به این ترتیب با ارائه اطلاعات موردنیاز و نظرات تکمیلی در قالب داستان از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید.

به آزمایش ادامه دهید

پیکاک به عنوان یک یادآوری مهم تأکید می کند که هیچ فرمول جادویی و یگانه ای برای موفقیت در بازاریابی وجود دارند. در واقع روش های مختلفی برای دستیابی به اهداف مدنظر برندها می توان یافت. نکته مهم کشف یا خلق تکنیک مناسب برای کسب وکارمان است: «هر برندی در حال فروش محصولی متفاوت در نقطه ای از جهان است. این بدان معناست که با تغییر محصول و محل فعالیت مان استراتژی ها نیز دگرگون خواهد شد. برهمین اساس شما نیاز به امتحان روش ها و توصیه های مختلفی دارید. در خلال این آزمایش ها به تدریج شیوه بازاریابی مناسب برای کسب وکارتان را پیدا خواهید کرد. رمز موفقیت در بازاریابی تلاش مستمر و رفع کاستی های استراتژی جاری است.»

منبع: فرصت امروز

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=23173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi