1

از واردات خودرو تا قهوه ساز

  • کد خبر : 29535
  • 07 جولای 2018 - 14:13
از واردات خودرو تا قهوه ساز

از واردات خودرو تا قهوه ساز

در روزگاری که ارز دولتی تا ارز آزاد به اندازه ی میدان راه آهن تا تجریش از هم فاصله دارند ، بعضی ها در حال گرفتن ماهی از آب گل آلود ارز دولتی هستند ، حتی به قیمت 3641 یورو .
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانستنی آنلاین، زمانی که بازار تشنه ی ارز و سکه در کشور است، سود جویی برخی از افراد و عناصر فوق متمول، باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در چرخه ی اقتصاد کشور شده است. ممنوع شدن واردات خودرو از یک سو و تب خرید ارز و سکه از سوی دیگر ترازوی عرضه و تقاضا را یک طرفه کرده و باعث بالا رفتن قیمت ها به صورت افسار گسیخته شده است .
در این میان دولت با ارائه ی برنامه ای عجولانه به دنبال ثابت کردن قیمت ها بود که نتیجه ای جز سود بردن عده ای از شرکت ها و افراد نداشته و باز هم زیان دیدن تولید ملی و مردم را در برداشت.

شرکت های وارد کننده ی خودرو هم از این قائله مستثنی نبودند و در سایه ی ممنوعیت واردات به دنبال استفاده از ارز دولتی که برای واردات کالاهای غیر ضروری در نظر گرفته شده ، رفتند.
به تازگی خبرهایی شنیده می شود مبنی بر اینکه شرکت ماموت خودرو از این فرصت برای ثبت سفارش و وارد کردن قهوه ساز اختصاصی شرکت فولکس واگن استفاده کرده است .این محصول به صورت یک آپشن در کنار خودروهای فولکس به مشتری داده خواهد شد .
پس از سرو صدای رسانه ای مردم در شبکه های اجتماعی که به منظور محکومیت حرکت این شرکت انجام شد ، ماموت خودرو در پی انتشار بیانیه ای برای توجیه عملکرد خود بر آمد. به گفته ی ماموت خودرو این قهوه سازها از برند فولکس واگن ،به تعداد 31 دستگاه و به قیمت 3641 یورو بوده است .توضیحات و اصرار شرکت هم بر روی قیمت کم ارز دولتی دریافت شده از سامانه ی نیما و تعداد کم این محصول بوده است .
حال آنکه شرکت بزرگ واردات خودرویی مثل ماموت خودرو که مردم در روز پیش فروش خودروهای چند صد میلیونی اش صف می بندند ، چه نیازی به گرفتن 3641 یورو از این سامانه دارد؟
تفاوت قیمت 3641 یورو که در جهت واردات کالاهای مصرفی کشور و تعدیل قیمت ها در اختیار وارد کنندگان قرار گرفته بود ، با ارز آزاد چقدر می شود؟
هدف این مطلب چشم پوشی از واردات چند میلیون یورویی برخی اسامی و شرکت ها ، آن هم از محصولاتی که در داخل کشور صنعتشان رو به ورشکستگی م یرود (مثل چای) نیست .
اما بی شرمی آن جایی بیشتر نمود پیدا می کند که گروهی به اندازه ی پول تو جیبی فرزندشان از ارز دولتی استفاده کرده اند و به زعم خودشان کمی زرنگ بازی در آورده اند. ارز دولتی نه برای پز دادن شرکت ماموت خودرو با ارائه ی یک قهوه ساز لوکس بر روی خودروها به مشتریانش و نه برای پر کردن جیب افراد دیگر از واردات نمونه ی خارجی تولیدات ملی است .
اگر در این بازار آشفته، تک تک مردم، مسئولین شرکت ها و حتی دلالان محترم کمی انصاف به خرج می دادند ، این چند صد میلیون ارز دولتی بی زبان که در زمان سختی و تحریم در اختیار صاحبان امر قرار گرفت بود، با وارد کردن اقلام بی مصرف و محصولاتی که تولید داخلی دارند ، دور ریخته نمی شد و همین میزان ارز دولتی که در مدت کوتاهی به جیب شرکت های خارجی ریخته شد، می توانست به بسیاری از صنعت های رو به زوال و ورشکسته ی کشور جان تازه ای بدهد .

با آرزوی آن که در کشورمان دستگاه قهوه ساز با برند ملی تولید شود تا بعضی ها نیازی به واردات این محصول آن هم با ارز دولتی نداشته باشند .

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=29535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi