0

بررسی اثرات اقتصادي آلودگي هوا

  • کد خبر : 9624
  • 17 نوامبر 2016 - 9:45
بررسی اثرات اقتصادي آلودگي هوا

آنچه تحت عنوان اثرات اقتصادي آلودگي هوا مورد بررسي قرار مي‌گيرد، هزينه‌هايي است كه تأثير آلودگي هوا بر افزايش هزينه‌هاي سلامت و بهداشت و درمان مي‌گذارد. در روزهاي معمولي ميزان مرگ‌ومير در كلان شهر تهران روزانه 150نفر است اما در روزهاي با آلودگي هواي بالا اين رقم به 180نفر مي‌ رسد

#زیان‌های_اقتصادی #آلودگی_هوا #دانستنی #بیشتر_بدانیم

اگرچه غالباً اخبار و تحلیل‌ها به نقش توسعه اقتصادی در گسترش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌پردازند اما از طرف دیگر معادله اثرات اقتصادي آلودگي هوا خود می‌تواند تأثیرات منفی و مخربی را بر حرکت رو به رشد جوامع در حال توسعه بگذارد.

به‌طور كلي آنچه تحت عنوان اثرات اقتصادي آلودگي هوا مورد طرح و بررسي قرار مي‌گيرد، هزينه‌هايي است كه تأثير آلودگي هوا بر افزايش هزينه‌هاي سلامت و بهداشت و درمان مي‌گذارد. در روزهاي معمولي ميزان مرگ‌ومير در كلان شهر تهران روزانه 150نفر است اما در روزهاي با آلودگي هواي بالا اين رقم به 180نفر افزايش مي‌يابد و اين به‌معناي از دست رفتن منابع انساني و همچنين افزايش بيماري‌هاي مزمن است كه هزينه سنگيني را به دوش بخش بهداشت و درمان كشور وارد مي‌كند.

آمار اثرات اقتصادي آلودگي هوا در جهان

در سطح جهاني نيز آمارهاي متعددي از اثرات اقتصادي آلودگي هوا بر كشورهاي مختلف ارائه شده است. براي مثال، سازمان همكاري‌هاي اقتصاد و توسعه با انتشار گزارشي عنوان كرد كه آلودگي هوا به كشورهاي عضو اين سازمان در سال 2010رقم 1.7هزار ميليارد دلار هزينه تحميل كرده است و در سال 2013نيز اين هزينه به 2.3هزار ميلياد دلار افزايش يافته است. تنها در كشور چين هزينه آلودگي هوا به 1.6هزار ميليارد دلار رسيده و در شبه قاره هند نيز اين عدد به رقم 500ميليارد دلار بالغ شده است.

اگرچه در كشور ما به دلايل مختلف آمارهاي رسمي از تأثيرات مخرب آلودگي هوا منتشر نمي‌شود اما تمامي قرائن و شواهد حاكي از وقوع يك چالش بزرگ در سطح كلان شهرهاست كه شايد نتايج تلخ و تأسف‌بار آن طي دهه‌هاي آتي رخ نشان دهد.

تحقيقات علمي نشان مي‌دهد كه نقش عمده در آلودگي هواي كلان شهرها به وسايل نقليه موتوري و همچنين كارخانه‌هاي آلاينده بازمي‌گردد كه با راهكارهايي همچون راهکارهای زیر قابل حل و فصل است.

راهکارهای کنترل آلودگي هواي كلان شهرها

  • تعبيه فيلترهاي سبز

  • توسعه حمل‌ونقل عمومي

  • خروج صنايع آلاينده از محيط شهري

  • فرهن گسازي‌ براي عدم‌استفاده غيرضروري از خودروي شخصي

  • گسترش فضاي سبز شهري

  • و…

سياست‌هاي كلي محيط‌زيست ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري نيز افق روشني را پيش روي عبور از چالش آلودگي هوا پديد آورده است. بند 4 اين سياست‌ها با عنوان «پيشگيري و ممانعت از انتشار انواع آلودگي‌هاي غيرمجاز و جرم‌انگاري تخريب محيط‌زيست و مجازات مؤثر و بازدارنده آلوده‌كنندگان و تخريب‌كنندگان محيط‌زيست و الزام آنان به جبران خسارت» و همچنين 3 تبصره ذيل بند 8 تحت عنوان گسترش اقتصاد سبز مي‌تواند به‌عنوان منشور عبور از چالش اثرات اقتصادي آلودگي هوا براي تمامي دستگاه‌ها قلمداد شود.

منبع: همشهری آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi