1

آنچه درباره مسئولیت اجتماعی باید بدانیم

  • کد خبر : 33710
  • 18 آذر 1397 - 14:53
آنچه درباره مسئولیت اجتماعی باید بدانیم

مسئولیت اجتماعی افراد ناشی از مسئولیت فردی است که یعنی می توان گفت اگر افراد جامعه بر مسئولیت های فردی خود پایبند باشند، منجر به مسئولیت اجتماعی می شود.

مسئولیت اجتماعی افراد ناشی از مسئولیت فردی است یعنی می توان گفت اگر افراد جامعه بر مسئولیت  های فردی خود پایبند باشند، منجر به مسئولیت اجتماعی می شود.

از دیدگاه علمی و دینی همه اجزای جهان مسئول آفریده شده اند و هیچ ذره ای از ذرات عالم را نمی توان یافت که بدون فایده یا بیهوده باشد و فایده ای که هر ذره ای در نظام هستی دارد همان مسئولیت آن است. پس انسان که اشرف مخلوقات پروردگار است چگونه می تواند بی فایده  یا اصطلاحا بی مسئولیت باشد.

شاید مسئولیت را به معنای رفتار فردی با رعایت اخلاق و حساس نسبت به مسائل پیرامون خود در محیط زندگی و شغلی دانست به طوری که بتواند در رشد افراد دیگر و جامعه تأثیر گذار باشد. همچنین می توان آن را معادل وظیفه شناسی و عمل به وظایف نیز تعریف کرد.

انواع مسئولیت اجتماعی انسان

انسان مسئولیت های زیادی چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی دارد و تکامل انسان با پذیرش و انجام درست این مسئولیت ها ممکن می شود. مسئولیت اجتماعی فردی درمقایسه با مسئولیت اجتماعی گروهی مفهومی جدید است اما قدمتی برابر با قانون طلایی “با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود،” دارد. مسئولیت اجتماعی فردی با ایجاد یک موضع فعال نسبت به تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دایره خود گسترش می‌یابد. مسئولیت اجتماعی فردی اساس مسئولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افراد تشکیل شده است و درنتیجه فرهنگ مسئولیت اجتماعی را مشخص می‌کند.

باتوجه به این که وظایف انسان چند گونه است، مسئولیت های گوناگونی نیز دارد. از جمله «مسئولیت عبودی» که این وظیفه بین او و خداست و چنانچه در انجام آن کوتاهی بشود، انسان از حوزه عبودیت خدا خارج می شود و دوم «مسئولیت فردی» و سوم «مسئولیت اجتماعی» است.

یک فرد چطور می‌تواند از نظر اجتماعی مسئول باشد؟

مسئولیت‌‌‌اجتماعی فردی این طور تعریف می‌شود:

«مسئولیت اجتماعی فردی شامل شرکت هر فرد در اجتماعی که در آن زندگی می‌کند می‌باشد که می‌توان آن را به علاقه‌مندی از اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد و شرکت فعال برای حل برخی از مشکلات محلی تعریف کرد. هر جامعه زندگی خود را دارد که همیشه در حال تغییر است. و هر کدام از ما می‌توانیم به طرق مختلف در این تغییر شرکت داشته باشیم، مثلاً با شرکت در تمیز کردن خیابانی که در آن زندگی می‌کنیم، با شرکت در برگزاری مراسم‌ها. مسئولیت اجتماعی فردی را می‌توان با کارهای خیریه برای حل مشکلات و مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و محیطی تعریف کرد. بخشش و کار خیر راه‌های مختلفی دارد، مثل بخشیدن کالاهای مختلف یا از طریق واریزهای نقدی و … .»

ادامه دارد…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=33710

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi