1

آموزش خرید و نگهداری ماهی قرمز عید نوروز

  • کد خبر : 11590
  • 10 اسفند 1395 - 13:50
آموزش خرید و نگهداری ماهی قرمز عید نوروز

با نزدیک شدن به عید نوروز، مردم برای تدارک و تهیه وسایل سفره هفت سین به جنب و جوش می افتند. یکی از ضروریات سفره هفت سین وجود ماهی قرمز است. اما؛ برای خرید و نگهداری ماهی قرمز عید نوروز ، باید نکاتی را رعایت کرد که در این نوشتار پایگاه دانستنی آنلاین، به آنها شاره می شود.

#نگهداری_ماهی_قرمز #عید_نوروز #بیشتر_بدانیم #دانستنی

همراه با به پایان رسیدن سال و نزدیک شدن به عید نوروز، مردم برای تدارک و تهیه وسایل سفره هفت سین به جنب و جوش می افتند. یکی از ضروریات سفره هفت سین  _هرچند که نامش با سین شروع نمی شود _ وجود ماهی قرمز است. اما؛ برای خرید و نگهداری ماهی قرمز عید نوروز ، باید نکاتی را رعایت کرد که در این نوشتار پایگاه دانستنی آنلاین، به آنها شاره می شود.

نکات ضروری در مورد نگهداری ماهی قرمز

1- ماهی قرمز عید نوروز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه و از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی ها را به صورت متراکم و در محل و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی (از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می نمایند، خودداری نمایید.

2- ماهی قرمز، دارای ظاهرو تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و از خرید ماهیانی که علائمی چون جمع شدن و تا خوردن باله‌ها، وجود لکه های پنبه مانند در اطراف دهان، زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز روی بدن دارند، خودداری شود.

3- لبه باله‌های ماهی نباید خورده و سائیده شده باشد، چشم‌ها نباید به صورت یکطرفه یا دوطرفه بیرون زده باشد و پولک‌های (فلس‌های) ماهی نیز نباید ریخته شده باشد.

4- شستشوی دوره ای آکواریوم‌ها و ضدعفونی و گندزدایی آنها با محلول های نمک طعام (سی گرم در لیتر به مدت ده دقیقه) تأکید شده که ترکیبات مورد نیاز از آمونیوم چهار تایی به مقدار ۱-۱/۰ گرم در لیتر آب به مدت ۱۵-۱ دقیقه و یا ترکیبات ید به مقدار ۲۰۰ میلی گرم در لیتر آب به مدت ۱۰ ثانیه تشکیل می‌شود.

5- بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی باید دست‌ها را با آب و صابون به صورت کامل شست و از دست زدن کودکان به ماهیان باید جلوگیری کرد.

6- ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند؛ استفاده از غذای آماده بهتر است و غذادهی باید یک یا حداکثر دو بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.

7- غذاهای ماهیان آکواریومی باید در جاهای خنک ، تاریک و خشک در ظروف کاملاً در بسته و با رعایت تاریخ مصرف برای این مواد غذایی نگهداری شود.

8- برای ماهیان جدیدالورود قرنطینه‌ای در یک آکواریوم جداگانه دوره حداقل ۲ هفته‌ای مهیا شود و در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی در ماهیان آکواریومی به دامپزشک و در صورت بروز هر نوع علایم و ناراحتی‌های پوستی در اعضای خانواده به پزشک مراجعه شود.

9- آب مورد استفاده برای این منظور باید بهداشتی بوده و در مورد آب های شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی شده و یا جهت تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت ۴۸ ساعت در ظروفی دهان گشاد، نگهداری و ذخیره گردد.

10- در صورت عزیمت به مسافرت و یا ترک منزل، ماهیان را دراماکن محصور مجاز مشخص شده جهت این منظور رهاسازی کرده و یا آن را به اقوام خود داده و یا به آکواریوم دارها تحویل گردد.

11- از قرار دادن آکواریوم ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه ها و یا داخل آشپزخانه خودداری شود.

12- در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مثلاً در خانه و کنار سفره های هفت سین مقدار آب موردنیاز هر قطعه ماهی انگشت قد حداقل یک لیتر منظور و یک تا دو بار در هفته آب ماهیان تعویض شود و از شن و ماسه های رنگی و تیز جهت تزئین آکواریوم ها و تنگ های ماهیان استفاده نشود.

منبع :بیتوته

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi