2

آشنایی با نشانگر رنگی تغذیه ای مواد غذایی +انیمیشن

  • کد خبر : 21039
  • 27 دسامبر 2017 - 12:10
آشنایی با نشانگر رنگی تغذیه ای مواد غذایی +انیمیشن

آشنایی با نشانگر رنگی تغذیه ای مواد غذایی +انیمیشن

با توجه به سیاست های وزارت بهداشت در خصوص اطلاع رسانی و افزایش  فرهنگ مصرف کنندگان مواد غذایی و آشامیدنی، سازمان غذا و دارو اقدام به تدوین دستورالعمل درجه نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی نموده است . ایران جزو محدود کشورهایی است که نسبت به اجرای طرح مذکور بر روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی اقدام نموده است و به زودی کلیه محصولات غذایی و آشامیدنی دارای نشانگر رنگی  تغذیه ای (چراغ راهنمایی تغذیه ای) بر روی طرح برچسب خود می گردند.
در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم به صورت شفاف و قابل درک در مورد فراورده های خوراکی و آشامیدنی به مصرف کننده ضروری است از سوی دیگر با پیشرفت صنایع غذایی و افزایش رقابت آنها گسترش تجارت بین المللی ، ارتقاء فرهنگ مصرف کنندگان و توجه بیشتر آنها به عوامل موثر بر سلامتی، برچسب گذاری به عنوان ابزارهای مهم جهت اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و سازمان ناظر اهمیت ویژه ای یافته است برچسب گذاری غذا اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات مابین تولید کننده و فروشنده غذا از یک سو با خریدار و مصرف کننده از سوی دیگر می باشد.
همه ما میدانیم  برخی از اجزاء مواد غذایی از قیبل چربی، قندها و یا نمک برای برخی افراد درسنین مختلف ویا برای افراد دارای بیماریهای مختلف می تواند مفید و یا مضر باشد. به عنوان مثال افراد دارای فشارخون نباید مواد غذایی که حاوی نمک زیاد می باشد مصرف کنند. باالصاق نشانگر رنگی بر روی برچسب محصولات تولیدی غذایی و آشامیدنی، مصرف کننده به سادگی می تواند محتوای انرژی ، قند، چربی،‌ نمک و اسیدهای چرب ترانس هر ماده غذایی را به صورت روزانه تشخیص داده و انتخاب نماید زیرا کلیه ویژگیهای مذکور براساس هر سهم ماده غذایی و با رنگهای مختلف مانند چراغ راهنما مشخص شده است.
تعریف رنگ ها در جدول نشانگر رنگی:
رنگ قرمز: رنگ قرمز نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر بالا در ماده غذایی می باشد.به عنوان مثال چنانچه مقدار نمک در چراغ راهنما دارای رنگ قرمز می باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی نمک می باشد و ممکن است این ماده غذایی برای فرد دارای فشارخون بالا مناسب نباشد.
رنگ زرد: رنگ زرد بر روی هریک از اجزاء در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر متوسط در ماده غذایی می باشد. برای مثال چنانچه مقدار اسیدهای چرب ترانس چراغ راهنما دارای رنگ زرد باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار متوسطی اسیدهای چرب ترانس می باشد و به این ترتیب مصرف کننده در انتخاب و میزان مصرف آن محصول غذایی راهنمایی می شود.
رنگ سبز: رنگ سبز بر روی هر یک از اجزاء در جدول چراغ راهنما نشان دهنده و جود آن جزء در مقادیر مناسب سلامتی در ماده غذایی می باشد . برای مثال چنانچه مقدار قنددر چراغ راهنما دارای رنگ سبز باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار کمی قند بوده و آن محصول برای کسانی که تمایل به مصرف  قند بالا در رژیم غذای خود را ندارند  مناسب می باشد.                                                                                                                                       درنهایت از طریق جدول نشانگر های رنگی مصرف کننده می تواند میزان مصرف قند، چربی واسید چرب ترانسی را که از طریق مصرف فراورده های غذایی دریافت می کند تشخیص داده و از این طریق رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت می کند.

 

منبع: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=21039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi