3

آشنایی با تجهیزات امداد ونجات _ بخش اول

  • کد خبر : 31290
  • 16 آگوست 2018 - 10:13
آشنایی با تجهیزات امداد ونجات _ بخش اول

آشنایی با تجهیزات امداد ونجات _ بخش اول

ست هیدرولیک نجات

معرفی

•ست هیدرولیک شامل مجموعه وسایلی است که می توان از آنها در حوادث برای رهاسازی مصدوم یا باز نمودن معابر و دربها با بریدن ، بلندکردن ، باز کردن ، کشیدن وسایل و بریدن شیشه ها استفاده کرد.
•نیروی محرکه برای این ابزار شامل: موتوربنزینی- نیروی برق- باطری و یا پمپهای دستی هیدرولیک میباشد.
• ابزارهایی که قابلیت اتصال به نیروی محرکه را دارند شامل: فک –  قیچی – کامبی تولز(فک و قیچی) – جک تلسکوپی و ست درب بازکن میباشند که پس از اتصال قابل استفاده میباشند .
•دستگاه تقریباًً در فشار Bar 700 کار می کند
•برای استفاده از این دستگاه کاربران باید آموزش دیده و با همه جزئیات کار آشنا باشند. افراد باید دارای لباسهای محافظ ، دستکش و کلاه باشند. افراد غیر مسئول از محیط کار دور باشند و اگر در محیط خطر انفجار وجود دارد از پمپ دستی به جای موتور استفاده شود
شرح کار
•شیر سوپاپ (دریچه) را در حالت خنثی (خلاص) قرار دهید.
•شیلنگها را در حالت آزاد قرار دهید تا هیچگونه خمیدگی نداشته باشند . حداکثر شعاع خمش شیلنگها 60 میلیمتر است. از خم نمودن و پیچ دادن آنها اجتناب نمائید. وقتی که هیچگونه فشار در داخل شیلنگها وجود نداشته باشد ، اتصالات باید به هم وصل شوند(رنگ قرمز و زرد شیلنگها جهت شناسایی است .
•درپوش شیلنگها را بردارید و اتصالات را به هم وصل نمایید . مطمئن شوید که این کار به خوبی انجام شده است .
•موتور را روشن کنید و شیر دریچه را در وضعیت کار قرار دهید.
•در هنگام برش دقت کنید که حتماً ابزار بصورت عمودی نسبت به قطعه قرار گیرد و از چرخیدن ابزار جلوگیری کنید.
•پس از انجام عملیات نوکهای تیز ایجاد شده را بپوشانید تا ایمنی کارحفظ شود.
•قیچی کردن : از قیچی برای برش قسمتهای بدنه وسایل نقلیه مانند دربها و سقف استفاده می شود . برای برش فرمان و فولادهای سخت شده تا حد امکان از این قیچیها استفاده نکنید زیرا باعث شکستن و کند شدن آنها می شود.
•برای استفاده از فک :  لبه فک را تا حد امکان در شکاف قرار داده و فقط از مناطق شیار دار روی فک استفاده کنید و در صورت استفاده از زنجیر ، قفل زنجیر را به بازوهای فک وصل کرده و اطمینان حاصل کنید که عمل کشیدن در جهت مستقیم انجام شود.
•پس از جدا کردن شیلنگها، اتصالات ، شیلنگها و درپوشها را تمیز کرده و درپوشها را ببندید.
•در تصادفات حتی با قطع برق نیز ممکن است کیسه هوای جلو فرمان باز شود و موجب صدمه گردد . برای جلوگیری از این حالت از محافظ کیسه هوا استفاده کرده و آنرا به فرمان خودرو وصل کنید.
جکهای بادی
معرفی
•این دستگاه وسیله ایست که با نیروی باد (پنوماتیک) کار می کند و میتواند بصورت جک عمل کرده وباعث ایجاد معابر عبوری و بالا بردن اشیاء شود . قسمتهای تشکیل دهنده جکهای بادی به شرح زیر است :

1 کیسه هوایی V 10 MINI LIFTING BAG TYP V 10 ARAMID

2 کیسه هوایی V 18  MINI LIFTING BAG TYP V 18 ARAMID

3 کیسه هوایی V 24  MINI LIFTING BAG TYP V 24 ARAMID

4 کیسه هوایی V 68  MINI LIFTING BAG TYP V 68 ARAMID

5 کپسول هوا 6L/300BAR  AIR BOTTLE 61/300 BAR

6 شیلنگ 5 متری زرد  INFLATION HOSE 5 M YELLOW

7 شیلنگ 5 متری قرمز  INFLATION HOSE 5 M RED

8 کنترل کننده دوگانه CP 8 BAR  DUO DEADMAN CP 8 BAR

9 کاهنده فشار200/300 BAR  PRESSUR REDUCER 200/300 BAR

10 کمپرسور هوندا دارای قطع کن در 300 بار  COMPRESSOR CTC 100 P ( HONDA )

شرح کار
•کپسولها توسط یک کمپرسور پر میشود و باید توجه نمود که فشار تولیدی کمپرسور کمتر از فشار قابل تحمل کپسول باشد تا موجب انفجار کپسول نشود . به مشخصات مندرج بروی کپسول توجه کنید ، فشار قابل تحمل روی کپسولها درج شده است (گیج روی کمپرسور نشان دهنده فشار میباشد )
•کپسول را به کمپرسور وصل کنید . مهره مورد نظر را با دست محکم کنید ، نیازی به آچار نمیباشد زیرا بعلت وجود فشار باد بصورت اتوماتیک محکم می شود و برای باز کردن مهره پس از پایان کار ابتدا باید فشار هوا را تخلیه کرده و سپس بدون استفاده از آچار مهره را باز نمائید .
•بعلت وجود رطوبت در هوا ، کمپرسور دارای دو عدد رطوبت گیر میباشد که قبل و پس از استفاده از کمپرسور این شیرها را باز کنید و آب جمع شده درون آنها را تخلیه نمائید .

کمپرسور دارای سیستم قطع کننده میباشد که وقتی فشار به حد مناسب رسید قطع می کند ولی برای اطمینان بیشتر بهتر است در کنار دستگاه باشید و خودتان اقدام به قطع جریان نمائید . بعلت اینکه ممکن است سیستم اتوماتیک عمل نکند

•کپسول پر شده را با شیلنگهای مربوطه به ورودی کنترل کننده وصل کنید .
•خروجی کنترل کننده را به جکهای بادی وصل نمایید.
•یک شیر کوچک در کنار رگولاتور وجود دارد آنرا باز کنید ؛ از این شیر میتوان برای باز و بسته کردن فشار هوای کپسول به داخل جکها میتوان استفاده کرد.
•گیج ورودی رگولاتور فشار داخل کپسول را نشان می دهد . گیج خروجی رگولاتور را با پیچاندن شیر بر روی حداکثر 8بار تنظیم کنید (تحمل کیسه ها 8 ، بار است و فشار بالاتر به آنها صدمه میزند )
•جکها را در بین شیارها و یا زیر اشیائی که میخواهید جابجا نمائید قرار داده و به آرامی و رعایت اصول ایمنی شروع کارنمائید.
•ظرفیت تناژ جکها و مقدار ارتفاع بالابری روی جکها نوشته شده است.
•از قرار دادن جکها روی لبهای تیز و برنده اجتناب نمائید.
•پس از هر مرحله بالابری ، با بلوکهای چوبی زیر وسیله را پر کنید تا محکم و ثابت شود واز جک برای مدت طولانی جهت بالا نگه داشتن اشیاء استفاده نکنید.
•کپسول پر شده را با شیلنگهای مربوطه به ورودی کنترل کننده وصل کنید .
•خروجی کنترل کننده را به جکهای بادی وصل نمایید.
•یک شیر کوچک در کنار رگولاتور وجود دارد آنرا باز کنید ؛ از این شیر میتوان برای باز و بسته کردن فشار هوای کپسول به داخل جکها میتوان استفاده کرد.
•گیج ورودی رگولاتور فشار داخل کپسول را نشان می دهد . گیج خروجی رگولاتور را با پیچاندن شیر بر روی حداکثر 8بار تنظیم کنید (تحمل کیسه ها 8 ، بار است و فشار بالاتر به آنها صدمه میزند )
•جکها را در بین شیارها و یا زیر اشیائی که میخواهید جابجا نمائید قرار داده و به آرامی و رعایت اصول ایمنی شروع کارنمائید.
•ظرفیت تناژ جکها و مقدار ارتفاع بالابری روی جکها نوشته شده است.
•از قرار دادن جکها روی لبهای تیز و برنده اجتناب نمائید.
•پس از هر مرحله بالابری ، با بلوکهای چوبی زیر وسیله را پر کنید تا محکم و ثابت شود واز جک برای مدت طولانی جهت بالا نگه داشتن اشیاء استفاده نکنید.

منبع:اداره تجهیزات امدادی

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi