1

آداب و رسوم جالب مردم جهان در ماه رمضان – بخش اول

  • کد خبر : 14398
  • 07 ژوئن 2017 - 15:44
آداب و رسوم جالب مردم جهان در ماه رمضان – بخش اول

مسلمانان سراسر جهان در ماه رمضان همراه یکدیگر به عبادت می پردازند. زیبایی این مراسم عبادی در این است که در هر گوشه جهان، مردم آن را با آداب و رسوم خود زینت بخشیده و به ماهی شگفت انگیز تبدیل می کنند. در اینجا به بررسی آداب و رسوم جالب مردم جهان در ماه رمضان در چند کشور می پردازیم.

مسلمانان سراسر جهان در ماه رمضان به یک واحد مبدل می شوند و همراه یکدیگر به عبادت می پردازند. زیبایی این مراسم عبادی در این است که در هر گوشه جهان، مردم آن را با آداب و رسوم خود زینت بخشیده و به ماهی شگفت انگیز تبدیل می کنند. در اینجا به شیوه برگزاری مراسم ماه رمضان و آداب و رسوم جالب مردم در چند کشور مختلف می پردازیم.

آداب و رسوم جالب مردم جهان در ماه رمضان

 

برمه

مسلمانان برمه ماه رمضان را با احترام و شادی آغاز می کنند. مشاهده هلال ماه به قدری برای آنان اهمیت دارد که همه در شب آغاز رمضان بر جای بلندی رفته و ماه را تماشا می کنند. جمع شدن در مساجد برای خواندن قرآن و نماز شب بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مردم ده شب آخر رمضان را در مسجد می مانند که آن را اعتکاف می نامند.

در شب،تمام مکان های تجاری تعطیل است زیرا مردم به عبادت مشغولند.آنها پس از اقامه نماز شب می خوابند و تا هنگام سحر بیدار نمی شوند و بلافاصله پس از نماز صبح به سر کار می روند.

آنها روزه خود را با خرما و آب باز می کنند و افطار را با مراسمی زیبا، مانند خواندن اشعار مناسب آغاز می نمایند. غذای افطار آنها مفصل است و شامل غذایی از نان،برنج و مرغ می شود که لوری فرا نام دارد.

ترکیه

مردم ترکیه با وجود تغییرات فراوانی که در فرهنگ آنان به وجود آمده است، همچنان ماه رمضان را یکی از گرامی ترین ماه ها می دانند. آنها ماه رمضان را با چراغانی کردن مناره ها و جشن و سرور آغاز می کنند. چراغ مناره ها از نماز مغرب تا اولین ساعات صبح روشن است. به گفته مقامات مذهبی ترکیه، بیش از 77 هزار مسجد در این کشور وجود دارد و در رمضان جلوه بی نظیری دارد. قرائت قرآن و برگزاری نمایشگاه کتب مذهبی در مسجد جامع آنکارا و مسجد سلطان احمد در استانبول از نشانه های رسیدن ماه رمضان است.

در این ماه کودکانی که در مراسم مذهبی شرکت می کنند بسیار تشویق می شوند و کانال های تلویزیونی نیز تعداد سریال های داستانی مناسبت دار و برنامه های آموزش مذهبی خود را افزایش می دهد که طرفداران فراوانی هم دارد.

افغانستان

ماه رمضان هنگامی در افغانستان آغاز می شود که یکی از کشورهای همسایه دیده شدن هلال ماه را اعلام کند زیرا موقعیت جغرافیایی آن طوری است که مشاهده هلال ماه نو را بسیار مشکل و گاهی ناممکن می نماید.

آنها قبل از آغاز رمضان مواد غذایی لازم را تهیه می کنند و افطار دسته جمعی از جمله رسوم این ماه است. انواع سرگرمی های مختلف در مکان های عمومی و مساجد برپا است و مردم افغانستان علاوه بر رسیدگی به امور روزانه به عبادت و قرائت قرآن می پردازند. کلاس ها و کنفرانس های دینی متعددی در این ماه برگزار می شود که غالباً پس از نماز شب انجام می گیرد.

غذاهای معمول افطار شامل برنج، گوشت و شیر است و آب انار از جمله نوشیدنی های محبوب پس از غذا به شمار می آید. کار کشاورزی در طی رمضان تقریباً تعطیل می شود اما کارخانجات و ادارات دایر هستند و فقط ساعات کاری در آنها کاهش می یابد.

سوئد

هر چند دین اسلام دین اقلیت کشور سوئد است، اما از نظر تعداد، دومین دین این کشور محسوب می شود. یکی از مشکلات مسلمانان سوئد، رؤیت هلال ماه است که به خاطر شرایط خاص جغرافیایی، در اکثر اوقات ناممکن است. به همین دلیل همه ساله بحث و جدل فراوانی در این باب ایجاد می شود و در نهایت اکثر آنان زمان آغاز رمضان و عید فطر در مکه را انتخاب می کنند.

یک تفاوت بزرگ در شیوه اجرای مراسم ماه رمضان در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد و آن کم بودن تعدادمسلمانان است. با این وجود این ماه با مراسمی روحانی است که مسلمانان همه ساله منتظر فرا رسیدن آن هستند و آغاز آن را به یکدیگر تبریک می گویند و آماده رفتن به مساجد و اقامه نماز شب می شوند. در شهرهایی که فاقد مسجد هستند، مسلمانان مکان مناسبی را برای عبادات گروهی این ماه اجاره می کنند و در آن به برگزاری مراسم عبادی و آموزشی می پردازند.

تانزانیا

مسلمانان تانزانیا با اهمیت فراوانی که برای ماه رمضان قایل هستند، از نیمه ماه شعبان به استقبال آن می روند. خیابان ها را چراغانی و تزیین کرده و مساجد را تمیز و آراسته می کنند. سپس به دیدار اعضای خانواده رفته و برای یکدیگر هدیه می برند.

به منظور آماده شدن برای ماه رمضان، بیشتر مسلمانان تانزانیا روزهای دوشنبه و چهارشنبه ماه شعبان را روزه می گیرند(مانند بسیاری از ایرانیان). آنها روزه گرفتن را از سن 12 سالگی لازم و واجب می دانند و هر کس که به عبادت نپردازد از نظر آنان ملحد و کافر است. غذا خوردن بخصوص تظاهر به روزه خواری در مکان های عمومی مجازات سختی در پی دارد و تمام مغازه ها در طی روز تعطیل هستند. حتی کافه های هتل ها نیز تا هنگام افطار تعطیل هستند و فضا طوری است که غیر مسلمانان نیز از غذا خوردن در این ماه اجتناب می کنند.

شربت قند، قهوه، برنج، ماهی و سبزیجات از غذاهای اصلی افطار به شمار می آیند.

جزایر کوموروس (Comoros)

این جزایر در ساحل شرقی آفریقا و بین ماداگاسکار و موزامبیک قرار دارند. مسلمانان ساکن این جزایر در رمضان تا صبح بیدار می مانند. آنها رسیدن ماه رمضان را از ابتدای شعبان جشن می گیرند و در رمضان، مساجد را چراغانی کرده و برای نماز و قرائت قرآن در آنها جمع می شوند و در طی ماه سعی دارند تا بیشتر به کار خیر بپردازند و از صدقه دادن غافل نشوند.

در اولین شب رمضان، مردم با چراغ هایی در دست، به کنار ساحل می روند و تا نیمه شب آنجا می مانند. نور چراغ های روشن بر آب دریا منعکس می شود و عده ای با نواختن طبل، فرا رسیدن ماه رمضان را اعلام می کنند.

غذای افطار آنها شامل سوپ محلی، گوشت، انبه و آب میوه تازه است.

ادامه دارد…

منبع: آسمونی

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=14398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi