2

آداب و رسوم جالب مردم جهان در ماه رمضان – بخش دوم

  • کد خبر : 14442
  • 08 ژوئن 2017 - 11:27
آداب و رسوم جالب مردم جهان در ماه رمضان – بخش دوم

ماه رمضان از دیرباز، حال و هوای ویژه‌ای را برای مسلمانان به ارمغان می آورد و در کشورهای مختلف آداب و رسوم گوناگونی در این ماه برگزار می‌شود. در بخش اول، به بیان آداب و رسوم جالب مردم جهان در ماه رمضان در برخی از کشورها پرداختیم و در این مطلب ، به آداب و سنن مردم در چند کشور دیگر اشاره می کنیم.

ماه رمضان از دیرباز، حال و هوای ویژه‌ای را برای مسلمانان به ارمغان می آورد و در کشورهای مختلف آداب و رسوم گوناگونی در این ماه برگزار می‌شود. در بخش نخستین این نوشتار، به بیان آداب و رسوم جالب مردم جهان در ماه رمضان در برخی از کشورها پرداختیم و در این مطلب ، به گوشه‌ای از آداب و سنن مردم در چند کشور دیگر اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

آداب و رسوم جالب مردم جهان در ماه رمضان

چین

با فرا رسیدن رمضان، مقامات مذهبی هر محل، مسلمانان را آگاه کرده و آموزش احکام رمضان را آغاز می کنند. مسلمانان چین در طی این ماه با تأکید و وسواس بسیاری به انجام فرائض دینی می پردازند و نماز شبی که می خوانند بسیار مفصل است. این نماز شامل 20 رکعت است که به طور جماعت خوانده می شود و پس از هر رکعت دعای یا مقلب القلوب خوانده می شود. قرائت قرآن و شب زنده داری در شب های قدر اهمیت ویژه ای دارد. هنگام افطار چای، شیرینی و خرما خورده می شود که از جمله خوراکی های پر برکت محسوب می شوند.

آلمان

ماه رمضان در آلمان در شرایطی کاملاً متفاوت با کشورهای مسلمان برگزار می شود. زندگی و آداب اجتماعی عمومی هیچ تغییری نمی کند و زندگی به همان سرعت و شدت ادامه دارد. تفاوت ساعت در آلمان نیز از جمله مواردی است که انجام مراسم رمضان در آلمان را متفاوت می کند.روزها در تابستان بسیار طولانی و زمستان ها بسیار کوتاهند و در 4 عصر به پایان می رسند.

در حدود 3.5 میلیون مسلمان در آلمان زندگی می کنند و کمپانی ها و اداراتی که کارکنان مسلمان زیادی دارند، در این ماه برایشان تسهیلاتی قایل می شوند که شامل تغییر شیفت کاری در کارهای دو شیفتی و اختصاص دادن زمان کوتاهی برای نماز و افطار است. از آنجایی که عده زیادی از مسلمانان آلمان را مهاجرین تشکیل می دهند، سعی می کنند در این ماه به دیدار یکدیگر رفته و به خصوص مهاجرین تنها و دور از خانواده را تنها نگذارند.

سوریه

با شروع ماه رمضان محله‌های قدیمی دمشق از سوق حمیدیه تا صحن مسجد اموی تا بازار مدحت پاشا جلوه رسوم کهن اهل شام از ماه رمضان است نمی توانی خرمای هندی یا العرق سوس را در سبد خرید کالای روزه داران سوریه مشاهده نکنی. در ماه رمضان بازارها به فروش انواع حلواهای معروف مانند کناقه و نهش که تهیه شده از شکر، پسته و کره است می‌پردازند و یا معجون‌های معروفی ازنان، لوبیا و غیره را تهیه کرده، به فروش می‌رسانند.

دهه اول ماه رمضان برای مردم سوریه “دهه غذا” است چرا که سوری‌ها در این 10 روز اهتمام خاصی به تهیه وعده‌های غذایی محلی و مخصوص ماه مبارک دارند. مردم سوریه اعتقاد دارند که سفره ماه رمضان سفره خیر و برکت است و خانواده چه فقیر باشد چه غنی، خداوند رزق و روزی این ماه را برایش قرار داده است.”فته”، “فول”، “حمص”، ” فتوش”، “تبوله” و “متبل” از مشهورترین پیش غذاهای سفره افطاری ماه رمضان در سوریه است. قرآن خوانی جمعی کودکان و مناجات های مذهبی در مساجد و اماکن مذهبی رونق خاصی می‌گیرد.

دمشق که به گل و یاسمنش معروف است با گلاب خود به استقبال قدم‌های مبارک رمضان آمده است و در بازار حمیدیه که قدم می‌زنی بوی گل‌های خوشبوی یاس در مغازه‌ها سروری وصف ناپذیر از عید مسلمانان ایجاد می‌کند.

مردم سوریه در ماه رمضان هر روز صبح با آواز سحر که به آن ” طبل زنی ” می‌گویند، ازخواب بر می‌خیزند و با صدای این طبل مردم برای نماز و تهیه غذای سحری خود را آماده می‌کنند.

مردم سوریه کوچک و بزرگ در ماه رمضان تکلیف خود می‌دانند که وقت بیشتری را در منزل یا مساجد برای قرائت قرآن کریم و احادیث نبوی اختصاص دهند.

در 10 روز پایانی از ماه مبارک رمضان اماکن تاریخی مذهبی در نقاط مختلف دمشق با استقبال جمع کثیری از مردم سوریه روبه رو می‌شود که در آنجا مراسم شعرخوانی و سروده‌های دینی اجرا می‌شود از مهم ترین این اماکن مسجد بزرگ اموی است که از بی نظیرترین مساجد تاریخ اسلامی از لحاظ شکل ساختاری آن به شمار می رود و به دست ولید بن عبد الملک خلیفه اموی ساخته شده است و بزرگ ترین مسجد در دمشق به شمار می رود و همواره با حضور همه اقشار و صاحبان مذاهب مختلف اسلامی و غیراسلامی جلوه همزیستی و همکاری و همبستگی بوده است.

کمک به نیازمندان و دادن زکات، صدقه، کفاره، جمع آوری کالاهای دیگر برای توزیع میان نیازمندان از کارهای خوب روزه داران سوریه در این ماه به شمار می‌رود.

فلسطین

مردم فلسطین نیز در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خود را دارند زمانی که هلال روز اول ماه مبارک رمضان را مشاهده کردند از مناره های مساجد صدای الله اکبر همه سرزمین فلسطین را پر می کند همه خیابان‌ها را آذین بندی می‌کنند و شادی و سرور دل‌های اهالی این دیار را می توانی در چشمان آنها بیابی.

هنوز صدای طبل و سروده‌های سحرگاهان که مردم را برای زنده داری در سحر و صرف سحری از خواب بیدار می‌کند شنیده می‌شود که ندا می‌دهد “بیدار شوید وقت سحر آمده است.”

بوی نان گرم و مطبوع و شیرینی‌های خاص مخصوص فلسطینیان در دست روزه داران در آستانه وقت افطار با هیچ کجای دیگر قابل مقایسه نیست.

از خوراکی‌های مشهور فلسطینیان در این ماه “المقلوبه”، الفریکه”، “المنسف” و انواع نوشیدنی‌هایی همچون آب انار، آب انگور و آب پرتقال است که سفره های افطار روزه داران فلسطینی را برکت می دهد.

شهر نابلس در کرانه باختری با جمعیتی بالغ بر 135 هزار فلسطینی یکی از مهم‌ترین شهرهای فلسطینی‌نشین محسوب می‌شود مسلمانان ساکن این شهر نیز همچون دیگر هم‌کیشان خود این روزها در حال و هوای ماه رمضان به سر می‌برند.

منبع: آسمونی

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=14442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi