3

یکصد جاذبه دیدنی ایران (20) بهشت گمشده

  • کد خبر : 2818
  • 24 اسفند 1394 - 14:53
یکصد جاذبه دیدنی ایران (20) بهشت گمشده

« بهشت گمشده » نام منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شهرستان مرودشت و کامفیروز است.

« بهشت گمشده » نام منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شهرستان مرودشت و کامفیروز است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده است که اکنون به بهشت گمشده مشهور شده است. منطقه حفاظت شده تنگ بستانک با مساحت 15324 هکتار در شمال غربی استان فارس و در فاصله 120 کیلومتری شهر شیراز در بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت واقع گردیده است.

میانگین ارتفاعی آن بین 1700_3700 متر می باشد تنگ بستانک درگذشته بیشتر شهرت محلی داشت و منطقه ییلاقی بخش های کامفیروز و بیضا محسوب می گردید. در گذشته مهم ترین سودمندی آن برای روستاهای پایین دست استفاده از منابع آب برای مصرف شرب، کشاورزی و گردشگری موردی جوامع محلی بوده است و تا اواخر دهه 50 برای شهرنشینان نامی نا آشنا بوده و کمتر مورد استفاده گردشگری فشرده قرار می گرفت؛  اما از اوائل دهه 60 این منطقه بتدریج توسط گروه های کوهنوردی و گردشگران طبیعت معرفی گردید و به لحاظ زیبایی های خیره کننده و چشم انداز طبیعی منحصر به ‌فرد، توسط بازدیدکنندگان علاقه‌مند بهشت گمشده نام گذاری گردید .

در حال حاضر در حدود 6 ماه از سال در فصول بهار و تابستان منطقه مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می‎گیرد و در چهار ماه اردیبهشت،  خرداد، تیر،  مرداد بیشترین بازدیدکنندگان به منطقه مراجعه می کنند . تنگ بستانک منطقه ای است عمدتاً کوهستانی با پوششی جنگلی اقلیم منطقه ایرانی تورانی بوده و دارای تابستان هایی خشک و زمستان هایی سرد همراه با ریزش برف و یخبندان می باشد.

مسیر دسترسی به تنگ بستانک از میان روستاهای بیضا و کامفیروز و کوچه باغ ها، مزارع و باغات اولین جاذبه ای است که گردشگران درسفر به بهشت گمشده تجربه می کنند. منظره بدیع دریاچه سد درودزن در مسیر جاده، جنگل های انبوه بلوط و معماری روستا های منطقه در کنار مزارع وسیع و شالیزارها ی سر سبز تا ورودی بهشت گمشده انسان را مشایعت می کنند. از این نقطه کوچه باغی نسبتاً وسیع و رؤیایی در پیچ و تاب رودخانه ای زیبا تا محل آبشار تنگ بستانک ادامه می یابد. اینجاست که انبو هی از جنگل چنار در تنگه ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب روسوباتی از جنس آهک، یکی از شگفت انگیز ترین چهره های طبیعت را به نمایش می گذارد.

به راستی که بهشت چنین جایی باید باشد. امتداد این مسیر پیاده رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه ا ی دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل می کند. موقعیت جغرافیایی تنگ بستانک در مجمو عه شبکه گردشگری محور شمال و شمال غرب و امکان ارتباط جاده ای آن با یاد مان های تاریخی تخت جمشید،  نقش رستم و پاسارگاد، از یک طرف و چشم انداز های طبیعی آبشار مارگون و تنگ براق از طرف دیگر، اهمیت ویژه ای را برای این مجموعه از بعد توسعه اکوتوریسم ایجاد می کند.

منبع:

https://fa.wikipedia.org

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi