مواد غذایی

کدام مواد غذایی حاوی پروژسترون هستند؟

پروژسترون هورمون اساسی در سلامت باروری است. از لحاظ سلامت چرخه قاعدگی، پروژسترون پس از تخمک گذاری هنگامی که هورمون جسم زرد باعث تحریک جسم زرد می شود و کیسه تخمک در تخمدان پس از تخمک گذاری پر می شود، نقشی اساسی بازی می کند. این جسم زرد تولید پروژسترون می کند.

علل کاهش پروژسترون

هر زنی که علایم کاهش پروژسترون را تجربه کرده باشد، می داند کاهش پروژسترون دلایل زیادی دارد. ازجمله؛ استرس، تغذیه و ورزش نقشی مهم در مقدار پروژسترون بازی می کنند.

مواد غذایی حاوی پروژسترون

با وجودی که پروژسترون در هیچ ماده غذایی وجود ندارد، تحقیقات نشان می دهد که برخی از غذاهای طبیعی با افزایش تولید پروژسترون در بدن، باعث افزایش پروژسترون می شوند. پس با مواد غذایی حاوی پروژسترون در این نوشتار بیشتر اشنا شویم.

  • تخم مرغ

تخم مرغ شامل پروژسترون به مقدار زیاد است. زرده تخم مرغ منبع غنی از پروژسترون است. زنانی که با کمبود پروژسترون مواجه هستند باید تخم مرغ بخورند.

  • محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند پنیر و شیر که از شیر گاو تهیه شده اند حاوی مقادیر بالایی از پروژسترون هستند. بخصوص شیر گاو غنی از پروژسترون است.

  • مرغ

گوشت سفید مانند گوشت مرغ نیز حاوی هورمون پروژسترون در مقدار بالا است. مصرف مرغ خطرناک نیست.

  • یام یا سیب زمینی وحشی

یام یا سیب زمینی وحشی حاوی مواد شیمیایی گیاهی خاصی هستند که زمانی که در داخل بدن هستند مانند پروژسترون عمل می کنند. با این حال، این سیب زمینی نباید با سیب زمینی شیرین اشتباه گرفته شود. بنابراین در هنگام خرید به برچسب آن توجه کنید.

  • آووکادوها

    محتوای فیبر آوکادو بسته به نوع آن متفاوت است. علاوه بر فیبر، آووکادو حاوی چربی های سالم است که به کاهش کلسترول کمک کرده و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. آووکادو نقش مهمی در افزایش سطح پروژسترون در بدن ایفا می کند.

  • زردچوبه

در حال حاضر عامل فعال در زردچوبه کورکومین است که به خوبی به عنوان ضد التهاب، ضد ویروسی و ضد باکتری شناخته شده است. همچنین باعث افزایش پروژسترون در بدن می شود. این ماده می تواند علائم کاهش پروژسترون را کاهش دهد.

  • نارگیل

جای دادن نارگیل در رژیم غذایی و یا خوردن روزانه آن باعث افزایش سطح پروژسترون می شود. زیرا نارگیل نقش مهمی در افزایش سطح پروژسترون ایفا می کند.

به غیر از غذاها، ویتامین و مواد معدنی نیز به افزایش سطح پروژسترون در بدن شما کمک می کنند.

  • غذاهای غنی از ویتامین B6

غذاهایی مانند گردو، غلات سبوس دار، غلات غنی شده و شیر سویا غنی از ویتامین B6 هستند و منابع خوبی از پروژسترون فیتو می باشند.

ویتامین های حاوی پروژسترون

ویتامین ث

ویتامین C یک اسید اسکوربیک است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها به عنوان یک سیستم دفاعی کار می کنند، آن ها رادیکال های آزاد را که مولکول های ناپایدار هستند و می توانند به ساختارهای سلولی آسیب برساند، از بین می برند. تخمدان ها درست قبل از تخمک گذاری اسید اسکوربیک را جذب می کنند؛ این اسید باعث تسهیل تخمک گذاری می شود. بنابراین مصرف ویتامین ث باعث افزایش قابل توجهی در میزان پروژسترون و افزایش سرعت حاملگی می شود. زنانی که ۷۵۰ میلی گرم ویتامین C مصرف می کنند سطح پروژسترون خود را تا ۷۷ درصد افزایش می دهند.

روی

روی در اندام هایی از جمله غده هیپوفیز و تخمدان باعث افزایش تولید پروژسترون می شود. این ماده سطح فولیکول را با تحریک هورمون افزایش دهنده غده هیپوفیز افزایش می دهد و باعث تولید استروژن و پروژسترون در تخمدان می شود.

ویتامین ای

ویتامین E باعث افزایش جریان خون لوتئال می شود و کیفیت تخمک را افزایش می دهد. زنان با مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم ویتامین E نه تنها می توانند جریان خون جسم زرد را افزایش دهند (در ۸۳٪ از بیماران) بلکه مقدار پروژسترون را نیز بیشتر می کنند (در ۶۷ درصد از زنان).

غذاهای حاوی پروژسترون باید به مقدار متوسط مصرف شود. مصرف بیش از حد پروژسترون باعث به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن می شود. بنابراین، زنان یائسه، زنان در HRT باید پس از مشورت با پزشک این غذاها را مصرف کنند.

روش های طبیعی زیادی برای افزایش سطح پروژسترون در بدن شما و حفظ تعادل هورمونی وجود دارد. به دکتر خود مراجعه کنید و سطح هورمونی خود را به طور منظم بررسی کنید.

لینک منبع

 گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

مقالات تصادفی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کدبازان

Close