مجید باویلی، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با اعلام این مطلب افزود: این واحد، جامع‌ترین کارخانه در خاورمیانه به‌شمار می‌رود که از نظر طراحی و ساخت قالب‌های دایکاست منحصر‌به‌فرد است. این قالب‌ها همچنین از نظر تکنولوژیکی در ایتالیا، فرانسه، ژاپن و کره‌جنوبی با قیمت بالا تولید می‌شوند. وی افزود: فارغ از نرخ ارز، قیمت هر ست قالب به‌طور متوسط حدود ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار یورو است. کارآیی هر قالب برای تولید ۸۰ تا ۱۰۰هزار قطعه بوده و بعد از آن نیاز به تعمیرات و نگهداری دارد. اما با داخلی‌سازی این قالب‌ها در ابهر، مشهد و اصفهان، خدمات پس از فروش قالب در داخل کشور انجام می‌شود. رئیس هیات‌مدیره شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران در پاسخ به این سوال که نوسانات اخیر بازار ارز چه تاثیری بر تولید شرکت گذاشته، گفت: در زمینه تولید قطعات همواره مشکلات فراوانی وجود دارد اما در یک کارخانه صنعتی نمی‌توان روزانه و بر اساس اتفاقات تصمیم گرفت. افزایش قیمت ارز در شرایط فعلی مانند حباب است. با ایجاد حباب، نه می‌توان تولید یک کارخانه را تعطیل کرد و نه تولید را توسعه داد یا قیمت تمام‌شده را به‌روز حساب کرد. تلاش دولت به‌منظور از بین بردن این حباب است و نگاه ما هم به این مساله باید واقع‌بینانه باشد.

باویلی تصریح کرد: تلاش در این جهت است که قطعه‌ساز بتواند از طریق سیستم بانکی، بازکردن ال‌سی و راهکارهای دیگر مواد‌اولیه را وارد کند. در حال‌حاضر بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه مورد نیاز تولید وجود دارد و امیدواریم به یکی از روش‌های ذکر شده، بتوانیم دیگر نیازهایمان را به کشور وارد کرده و مانع تعطیلی خط تولید شویم. وی درباره صادرات محصولات شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران گفت: کالاهایی که تولید می‌کنیم در خاورمیانه در انحصار همین شرکت است و شرکت‌های دیگر منطقه توان تولید این قطعات را ندارند. در حال‌حاضر «میل‌لنگ» را به‌عنوان قطعه‌ای که کشورهای انگشت‌شماری امکان تولید آن را دارند، صادر می‌کنیم. همچنین محصول شاتون و میل‌لنگ سنگین، از دیگر صادرات شرکت به اروپاست.

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین