2

کارشناس تغذیه: مصرف غذا در رمضان باید 30 درصد کمتر شود

  • کد خبر : 28012
  • 26 اردیبهشت 1397 - 9:06
کارشناس تغذیه: مصرف غذا در رمضان باید 30 درصد کمتر شود

کارشناس تغذیه: مصرف غذا در رمضان باید 30 درصد کمتر شود

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: مصرف غذا در ماه مبارک رمضان با توجه به کوچک شدن حجم معده به منظور جلوگیری از فشار به بدن در مقایسه با ماه های دیگر باید 20 تا 30 درصد کمتر شود.

مسعود فیروزکوهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تغذیه در ماه مبارک رمضان با توجه به گرم شدن هوا بسیار حائز اهمیت است و برخی افراد که از نحوه تغذیه مناسب این ماه اطلاعی ندارند ممکن است دچار بیماری هایی مانند زخم معده، رفلاکس معده و حتی بیماری های پوستی شوند.
وی با تاکید بر رعایت تنوع در برنامه غذایی گفت: نیاز است در ماه مبارک رمضان در مجموع نسبت به ماه های دیگر 20 تا 30 درصد کمتر غذا خورد، تغذیه مطلوب در زمان روزه داری باید با کاهش مقدار غذا و بهبود کیفیت آن به طور منظم در افطار و سحر همراه باشد.
وی ادامه داد: کم شدن چربی های ذخیره، کلسترول خون و فعال شدن سیستم ایمنی بدن از نتایج کاهش حجم غذا در ماه رمضان است.
این کارشناس تغذیه افزود: در برنامه تغذیه خوب مهم رعایت تنوع و تعادل است و تغییرات ناگهانی و شدید در این برنامه به ویژه در ماه مبارک رمضان به هیچ وجه مناسب نیست.
فیروزکوهی تصریح کرد: به طور قطع پس از ساعت ها تحمل گرسنگی و تشنگی، نوع تغذیه در افطار باید مورد توجه قرار گیرد زیرا معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد بنابر این خوردن غذاهای سبک با هضم راحت، کم حجم، پر کالری و تقریبا نرم برای افطار مناسب تر است.
وی گفت: روزه داران بهتر است که روزه خود را با یک نوشیدنی گرم یا ولرم مانند آب، نبات داغ، شیر ولرم یا چای باز کنند و سفره افطار را به خرما، پنیر کم چرب، نان و سبزی و یک غذای سبک گرم مانند سوپ، شله زرد، آش، حلیم یا فرنی زینت ببخشند و از هر یک از مواد غذایی موجود در سفره فقط مقداری اندک بخورند.
وی افزود: مصرف آب یا چای و نبات داغ، دهان و مری را برای عبور غذا آماده می کند و مقداری مواد قندی نیز به بدن می رساند.
وی تصریح کرد: مصرف سوپ یا آش ترکیبی از مواد مختلف شامل کربوهیدرات، پروتئین به ویژه املاح و ویتامین را به بدن می رساند و مصرف خرما، مواد قندی مفید و طبیعی، کمی املاح و ویتامین را برای روزه داران تامین می کند و مقداری از انرژی از دست رفته بدن را نیز بر می گرداند.
این کارشناس تغذیه افزود: روزه داران در زمان افطاری نباید به هیچ عنوان پرخوری و پرنوشی داشته باشند زیرا مصرف زیاد غذا در زمانی که معده کمی کوچک شده سبب اختلالات گوارشی می شود.
وی توصیه کرد در ماه رمضان در هنگام افطار از نان های کامل مانند نان سنگک، نان سبوسدار و نان جو که منابع خوب فیبر هستند استفاده شود و در همه وعده ها خوردن غذا به میزانی باشد که احساس کنند هنوز برای خوردن جا دارند.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=28012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi