تبلیغات و بازاریابی

پدر علم بازاریابی در دنیا و در ایران چه کسانی هستند ؟

پدر علم بازاریابی دنیا

فیلیپ کاتلر Philip Kotler

دکتر کاتلر ۲۷ ماه می سال ۱۹۳۱ در ایالت شیکاگو ایالات متحده امریکا متولد شد. ایشان هم اکنون پدر علم بازاریابی مدرن شناخته می شود و دارای بیشترین عنوان کتب رفرنس مدیریت و اصول بازاریابی در دنیاست. وی ۳۴ جلد کتاب و بیش از یکصد مقاله در این حوزه منتشر کرده که بسیاری از آنها به زبان های مختلف ترجمه شده است. کتاب اصول بازاریابی، همچنان به عنوان یکی از معتبرترین مراجع در این رشته به شمار می رود. ترجمه این کتاب در ایران توسط دکتر فروزنده صورت پذیرفته است.

بسیاری از تئوری های پدر علم بازاریابی “فیلیپ کاتلر” هم اکنون توسط پارک بازاریابی ایران بومی سازی شده و در شرکت های طرف قرارداد پیاده سازی می گردد.

او هنگام تحصیل در انستیتو تکنولوژی دانشگاه شیکاگو و ماساچوست، در آغاز کار خود به عنوان یک اقتصاددان به تدریس و آموزش مشغول شد. در سال ۱۹۶۲ میلادی، کاتلر به بازاریابی روی آورد و اولین کتاب خود را با عنوان ”مدیریت بازاریابی“ در سال ۱۹۶۷ به چاپ رساند. این کتاب افزون بر ۱۲ نوبت در تیراژ گسترده به چاپ مجدد رسید و با استقبال بسیار خوبی در سطح جهانی روبه رو شد.“ فیلیپ کاتلر دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته ی اقتصاد در دانشگاه شیکاگو با موفقیت به پایان رساند و در ام.آی.تی. تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه داد. پس از آن در دانشگاه هاروارد در زمینه ی ریاضیات، و در دانشگاه شیکاگو در زمینه ی علوم رفتاری پژوهش هائی را به انجام رساند. فیلیپ کاتلر اولین شخصی بود که در سال ۱۹۸۵ جایزه ی ”بهترین مربی بازاریابی“ را از آن خود کرد.

  • رئیس کالج بازاریابی انستیتوی علوم مدیریت
  • مدیر انجمن بازاریابی امریکا
  • مدیر انستیتو علوم بازاریابی
  • مدیر گروه ام.ای.سی دانشگاه یانکلوویچ
  • عضو هیئت مشاور کوپرنیک
  • از اعضاء هیئت مدیره‌ی انستیتو شیکاگو و هیئت مشاور بنیاد دراکر
  • دانشگاه استکهلم  در سوئد
  • دانشگاه زوریخ در سوئیس
  • دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن در یونان
  • دانشگاه دپاول در فرانسه
  • دانشگاه اقتصاد و مدیریت بازرگانی وین در اتریش
  • مؤسسه‌ی اقتصاد و بازرگانی کراکو در لهستان
  • دانشگاه علوم اقتصادی بوداپست در مجارستان
  • دانشگاه کاتولیک سانتور دومینگو

پدر علم بازاریابی ایران

اولین فردی که برای اولین کرسی بازاریابی را وارد کشور نمود، دکتر عبدالحمید ابراهیمی هستند. بسیاری از فعالان بازاریابی ایران افتخار شاگردی ایشان را داشته‌ اند.

ایشان دارای دکتری مدیریت بازرگانی با (گرایش بازاریابی بین الملل) دانشگاه دهلی، هندوستان طی سالهای ۶۰-۱۳۵۵

برخی از عناوین دکتر ابراهیمی عبارتست از:

  • مدیر گروه تحقیقات مدرسه عالی بازرگانی سابق (دانشگاه علامه طباطبایی ) ۱۳۵۵-۱۳۵۳
  • مدیر گروه بازرگانی و بیمه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳۷۰-۱۳۶۸ و ۱۳۷۴ – ۱۳۷۲
  • مسئول بخش بازاریابی بین المللی در اولین گردهمائی سمینار صادرات کالاهای غیر نفتی دانشکده اقتصاد (‌دانشگاه علامه طباطبایی ) ۱۳۶۵
  • عضو هیئت علمی پارک بازاریابی ایران
  • مسئول بخش بازاریابی بین المللی در دومین گردهمائی سمینار صادرات کالاهای غیر نفتی ( دانشگاه علامه طباطبایی ) ۱۳۶۹
  • عضو شورای آموزشی و تحقیقاتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳۷۰-۱۳۶۸ و ۱۳۷۴ و ۱۳۷۲
  • عضو هیات تحریریه نشریه مدیریت بازرگانی، علمی – پژوهشی، ‌دانشکده مدیریت، ‌دانشگاه تهران
  • عضو هیات تحریریه دو ماهنامه بررسی های بازرگانی، اقتصادی و بازرگانی (علمی – ترویجی)، ‌موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
  • معرفی ‌بعنوان پیشکسوت بازاریابی از سوی موسسه مطالعات بازرگانی ۱۳۸۸

منبع: پارک باریابی ایران

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

مقالات تصادفی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close