2

هفته نامه دانستنی (شماره 9)

  • کد خبر : 7684
  • 28 آگوست 2016 - 8:31
هفته نامه دانستنی (شماره 9)

هفته‌نامه دانستنی فرصتی است برای مرور مهم‌ترین مقالات، رویدادهای علمی، آموزشی و دانستنی هایی از جهان هستی، مطالب مفید بهداشت، روان شناسی، آشپزی، خواص میوه ها، جاذبه های گردشگری و مسائل مذهبی، دینی و مناسبت های بروزی که در هفته گذشته در این سایت فراهم آمده است.

#هفته_نامه #دانستنی #بیشتر بدانیم

هفته‌نامه دانستنی فرصتی است برای مرور مهم‌ترین مقالات، نوشته ها، رویدادهای علمی، آموزشی، تاریخی، اقتصادی و دانستنی هایی از جهان هستی و شگفتی های آن، مطالب مفید بهداشت، سلامت و پزشکی، روان شناسی، آشپزی، مواد غذایی و خواص میوه ها، سفر و جاذبه های گردشگری و مسائل مذهبی، دینی و مناسبت های بروزی که در هفته گذشته در این سایت فراهم آمده است. در این شماره‌ از هفته‌نامه دانستنی، درخصوص:

« شرح زندگی و آثار علامه مجلسی/ حرکات یوگا – حرکت مثلث پیچ/ از بروز مشکلات مغزی چگونه پیشگیری کنیم؟/ آب مروارید، مهم ترین عامل نابینایی است/ دانستنی های جالب در مورد ایران باستان/  جایگاه پزشک در فرهنگ ایرانی/ چاو چامین گوشت، غذای چینی/ چرا گرایش به مصرف کالاهای داخلی کمتر است؟/ انواع تهدیدهای اینترنتی کودکان/ گل گاوزبان و خواص شگفت انگیز آن » مطالبی خواهید خواند.

با دانستنی همراه باشید.

شرح زندگی و آثار علامه مجلسی

محمدباقر مجلسی (۱۰۳۷ ه. ق در اصفهان – ۱۱۱۰ ه. ق در اصفهان) (۱۰۰۶–۱۰۷۷ شمسی) معروف به علامه مجلسی و مجلسی ثانی فقیه شیعه در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بود. معروف ترین اثر او بحارالانوار است که مجموعهٔ بزرگی از احادیث را گردآورده‌است.

شرح زندگی علامه مجلسی

شرح زندگی و آثار علامه مجلسی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

در سال ۱۰۳۷ هجری قمری، که این سال برابر است با عدد ابجدی جمله «جامع کتاب بحارالانوار»، در شهر اصفهان متولد گردید. پدرش محمدتقی مجلسی از شاگردان شیخ بهایی بود و در علوم اسلامی از بزرگان روزگار خود به شمار می‌رفت. پدربزرگش نیز مقصودعلی مجلسی نام داشت. مادرش دختر صدرالدین محمد عاشوری بود.

هنوز به سن ۴ سالگی نرسیده بود که نزد پدرش به تحصیل پرداخت و در مساجد برای نماز حاضر می‌شد. او در زمان کوتاهی تمام علوم رسمی زمان خود را فرا گرفت.

وی مانند دیگر فقهای سلف معتقد بود حکومت در صورت رعایت عدالت و رأفت، مشروع است و در صورت دورشدن از عدالت، مقبولیّت آن مخدوش می‌شود. مجلسی می‌گفت: حاکمان باید به شرایع دین پای‌بند باشند و چون صفویه مروّج دین مبین می‌باشد، قابل تقدیر است.

وی در ۱۴ سالگی از ملاصدرا، اجازه روایت گرفت و در اندک زمانی بر دانش‌های صرف و نحو، لغت و معانی و بیان، ریاضی، تاریخ، فلسفه، حدیث و درایه، رجال، فقه و اصول و کلام احاطه کامل پیدا کرد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

حرکات یوگا – حرکت مثلث پیچ

حرکات یوگا-حرکت مثلث پیچ- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

حرکت مثلث پیچ یکی از حرکات یوگا است که باعث می‎شود کمر، آزادتر و قوی‌تر شود و مفصل ران، کشش زیادی داشته باشد.

  • پاری ورتا: به معنای چرخیدن است و لذا “پاری ورتا تریکون آسانا” به معنای مثلّثی است که در اثر پیچش، پشت خود را نمایان می‌سازد.

این تمرین آسانا، یک تریکون آسانای (وضعیت مثلّثی) پیچیده‎ی مشکل است که تمرین خوبی برای دنبال کردن تریکون آسانا می‎باشد.

حرکات یوگا

1-ژست سگی (آدو موکها- Adho Mukha Svanasana) به معنای سر یا صورت به سمت پایین است. (آدو موکها- Adho Mukha Svanasana) دلالت بر سگی در حالت خمیازه کشیدن را دارد که سر و پاهای خود را به سمت جلو کشیده و پشت خود را بالا نگاه داشته است. این مدل، یک آسانای خوب برای شروع این تمرین است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

از بروز مشکلات مغزی چگونه پیشگیری کنیم؟

از بروز مشکلات مغزی چگونه پیشگیری کنیم؟- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات مغزی می توانید از برخی موارد مهم پیروی کنید. حواستان به بالا یا پایین آمدن فشار خونتان باشد و هرگز فعالیت و تحرک را ترک نکنید؛ همچنین رژیم غذایی سالم داشته باشید و از اضافه وزن پیشگیری کنید

سکته مغزی می تواند یک رویداد ویرانگر با عواقب جدی در دراز مدت باشد. برای درمان سکته مغزی راه ها وروش هایی شناخته شده است. با این حال، اغلب یک پنجره کوتاهی از زمان، برای درمان مؤثر وجود دارد.

یکی از راه های مهم برای مراقبت از سکته مغزی شامل پیشگیری، بخصوص برای افراد در معرض خطر است. هر سکته مغزی قابل پیشگیری نیست اما برخی از عوامل خطر قابل پیشگیری، شناخته شده است که می توان با تغییر در شیوه زندگی و عادات از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد.

راه های پیشگیری از بروز مشکلات مغزی

کاهش فشار خون:

کنترل فشار خون یکی از ساده ترین و البته مؤثرترین راه های کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی است. این در مورد کسانی که سابقه خانوادگی فشار خون دارند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. برای مثال اگر یکی از والدین فشار خون بالاتر از 140/90 دارد، بقیه افراد خانواده باید تحت غربالگری فشار خون قرار گیرند. حتی اگر هزینه خرید دستگاه کنترل فشار خون بالا باشد، باز هم ارزش پیگیری وضعیت سلامت را دارد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

آب مروارید، مهم ترین عامل نابینایی است

آب مروارید، مهم ترین عامل نابینایی است- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

آب مروارید _ به گفته متخصصان حوزه سلامت بینایی _ مهم ترین عامل نابینایی در ایران است؛ درحالی که می توان با شناسایی به موقع بیماران و انجام یک جراحی ساده، بیماری را درمان و از بروز نابینایی پیشگیری کرد.

آب مروارید (کاتاراکت) نوعی بیماری چشمی وابسته به سن است که با تار شدن عدسی چشم آغاز می شود و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی را مختل می کند. این بیماری در بیشتر موارد در صورت مراجعه به موقع (زمانی که به آن ”زمان رسیدن” می گویند) با یک جراحی ساده برطرف می شود.

حدود سه میلیون نابینا در جهان وجود دارند که از این تعداد یک و نیم میلیون نفر کودک هستند. ۶۰ میلیون نفر در جهان دچار بیماری آب سیاه (گلوکوم) و در معرض ابتلا به نابینایی هستند، همچنین ۱۳۵ میلیون نفر مبتلا به عیوب انکساری چشم هستند که ممکن است دچار کم بینایی شوند.

سالانه دو میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری دیابت نابینا می شوند و یک و نیم میلیون نفر در اثر آب سیاه نابینا می شوند.

میزان شیوع نابینایی در ایران نیز همانند جهان است به طوری که به گفته عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران و رئیس انجمن اپتومتری خراسان، ۴۵۰ هزار نابینا و تقریباً حدود ۹۰ هزار کم بینا در ایران هستند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

دانستنی های جالب در مورد ایران باستان

دانستنی های جالب در مورد ایران باستان- پایگاه اینترنتی دانستنی ایراندر این نوشته مطالب جالبی درخصوص دانستنی های جالب در مورد ایران باستان و داریوش می خوانید که بیانگر نبوغ و استعداد ایرانیان است. ملتی که صاحب تمدنی هزاران ساله هستند و خدمات ارزنده و پایداری به تمدن بشری انجام دادند و اکنون نیز این توانایی و استعداد را دارند که در کلیه مسائل علمی و تکنولوژی و صنعتی پیشرفت های شایانی داشته باشند.

دانستنی هایی از ایران باستان

▪ آیا می دانید : داریوش در پائیز و زمستان ۵۱۸ – ۵۱۹ قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری برروی کاغذ آورد.

▪ آیا می دانید : داریوش بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را که در آن شهر در زیر یوق بردگی شاه بابل بودند، آزاد کرد.

▪ آیا می دانید : داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ کورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین می رفت که بعدها جاده ابریشم نام گرفت.

▪ آیا می دانید : اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش کبیر به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگ ترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد. ساخت ماکت کاخ پرسپولیس ۳ سال طول کشید و کل ساخت کاخ ۶۵ سال به طول انجامید.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

جایگاه پزشک در فرهنگ ایرانی

جایگاه پزشکان در فرهنگ ایرانی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

یکم شهریور ماه، سالروز ولادت بزرگ دانشمند و طبیب برجسته نامدار ایرانی جهان اسلام، شیخ الرئیس ابوعلی سینا و روز پزشک بر تمامی طبیبان فرزانه و جامعه پزشکی تلاشگر ایران اسلامی خجسته باد !

 جایگاه پزشکان در فرهنگ ایرانی نه تنها امروزه بلکه در پیشینه تاریخی و در فرهنگ عمومی و باور اجتماعی مردمان سرزمین کهن ایران اسلامی همواره طبابت و طبیب از قداست و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.

طبیب را مظهر اسم محیی و احیاء گری نامیده و عیسوی مسلک می دانستند که با دم مسیحیائی خویش درد و رنج را از جسم و روان دردمندان زدوده و شوق امید را در کالبد جسم و روح زندگی آنان می دمیده است. و با چنین نگاه و انتظاری طبابت نیز با حکمت و اخلاق درآمیخته و طبیب خود را نیازمند عنایت شافی مطلق و حقیقت محض می پنداشته است.

در فرهنگ اسلامی، ارزش دانش گرانقدر پزشکی و فعالیت حرفه ای طبیب تا بدان اندازه والا و عظیم است که طبیب مظهر اسم شریف محیی و احیاء گری معرفی شده است و همچنین در متن فرهنگ و حیات اجتماعی مردمان این مرز و بوم نیز طبیب و طبابت از جایگاه ویژه و اهمیت والایی برخوردار بوده است تابدان اندازه که بیماران و دردمندان نه فقط برای جستجوی تسکین و درمان دردهای جسمانی خویش، بلکه در مقام مشاوره و هدایت جویی در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود به حکیم و طبیب متوسل می گردیده اند چرا که حکیم و طبیب در افق نگاه و قضاوت آنان شخصیتی مبـّرز و برخوردار از دانش فقهی و پزشکی و آراسته به فضائل والای اخلاقی بوده است و نماد برجسته و الگوی بارز چنین اندیشمندان دلسوز و عالمان فرزانه در تاریخ پر فروغ این سرزمین، طبیب نامور و نابغه بزرگ ایرانی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا بود که به دلیل ارتباطش با خدا و مکتب وحی نور حکمت الهی در دل او درخشید و به حکیم الهی تبدیل شد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

چاو چامین گوشت، غذای چینی

چاو چامین گوشت، غذای چینی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایرانچاو چامین گوشت، واقعاً راحته. در اکثر رستوران ها پرسی سرو می شود و به صورت تفت و خیلی انواع دیگر به صورت سوپی. چاو چامین گوشت یکی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای چینی است که با ذائقه ایرانیان نیز بسیار سازگار است. از شما دعوت می کنیم برای تهیه این نوع غذا، با ما همراه باشید.

مواد لازم برای چاو چامین گوشت:

سس سیر (برای ذائقه خودتان) خیلی کم

سس ورچستر شایر 100 گرم

سویا سس 100 گرم

جوز هندی نصف قاشق چای خوری

فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری

ادویه خاجا نصف یک قاشق چای خوری

اجی نو موتو یک قاشق چای خوری

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

چرا گرایش به مصرف کالاهای داخلی کمتر است؟

چرا گرایش به مصرف کالاهای داخلی کمتر است؟- پایگاه اینترنتی دانستنی ایرانمردم نقش بسیار مهمی در میزان تولیدات داخلی دارند. اگر تولیدکننده و سرمایه گذار و کارفرما و کارگر ایرانی، وارد عرصه تولید ملّی بشوند، اما مردم گرایشی به مصرف کالاهای داخلی از خود نشان ندهند، کاری از پیش نخواهد رفت. بنابراین، در این بخش به بررسی علل گرایش مردم به مصرف تولیدات خارجی و کمتر بودن گرایش به مصرف کالاهای داخلی مشابه می پردازیم. گرچه باید دانست که منظور همه کالاها نیست. می دانیم که در بسیاری موارد هم مردم گرایش به مصرف کالاهای داخلی دارند، مانند فرش. بنابراین، هدف بررسی علل گرایش به محصولات خارجی در شرایطی است که احیاناً می شود کالای داخلی را نیز در آن موارد خریداری نمود. در ادامه برخی علل مرتبط با این گرایش را بیان می کنیم.

علل عدم گرایش به مصرف کالاهای داخلی در کشور

1.ذهنیت غلط «جنس خارجی بهتر است!»:

یکی از سیاست های مهم بیگانگان، به ویژه در دوره های قاجاریه و پهلوی، این بوده که به ایرانیان تزریق کنند که «شما نمی توانید». با همراهی پادشاهان دو دوره قاجاریه و پهلوی، تدریجاً در بین بسیاری از مردم جا افتاد که واقعاً جنس خارجی بهتر است و ایرانی ها ناتوان در تولید هستند!! کشوری که مهد علم و تمدن و فرهنگ در طول تاریخ بوده و بسیاری از اکتشافات علمی، پزشکی برجسته را در تاریخ خود ثبت کرده است، درگیر این ذهنیت شد که «جنس خارجی بهتر است». البته همه دچار این ذهنیت معیوب نشدند، اما متأسفانه این طرز تفکر نادرست، دامن بسیاری را گرفت و امروز ما می بینیم، با وجودی که آن شرایط بسیار تغییر کرده است، هنوز این ذهنیت نادرست به طور کامل از اذهان عموم رخت برنبسته است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

انواع تهدیدهای اینترنتی کودکان

انواع تهدیدهای اینترنتی کودکان- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

آیا می دانید در حال حاضر انواع تهدیدهای اینترنتی کودکان کدامند و کودکان شما چه مدتی از زندگی روزانه خود را با دستگاه های دیجیتالی و در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی می گذرانند و در این شبکه ها با چه کسانی در ارتباط هستند و چه اطلاعاتی را به اشترک می گذارند؟! لطفاً مطلب زیر را بخوانید.

رابطه بین افرادی که سن آن ها کمتر از سن قانونی است و کامپیوتر در سال گذشته به صورت full time شده و به طور کلی افراد در این رنج سنی، به کامپیوتر وابسته شده اند.

در صورتی که تنها در چند سال گذشته این‌گونه نبود و افراد تنها چند ساعتی را در روز به فعالیت در نت می‌گذرانند؛ اما امروزه مردم در اینترنت زندگی می‌کنند و در واقع می‌توان گفت کودکان در اینترنت زندگی می‌کنند.

در دنیای دیجیتال امروز، استفاده از دستگاه‌های محاسباتی مثل موبایل‌، تبلت‌، لپ‌تاپ و‌…از سنین خیلی پایین شروع می‌شود و کودکان ساعات زیادی را در اینترنت به سر می‌برند. زندگی اجتماعی آن ها تنها محدود به فاصله بین زندگی دیجیتالی و زندگی در شبکه‌های اجتماعی می‌شود؛ به طوری که تمام فکر و ذکر آن ها این است که چگونه در شبکه‌های اجتماعی‌، با دوستان مجازی خود ارتباط برقرار کنند و هرگز علاقه‌ای به روابط اجتماعی خانوادگی و دوستانه در فضایی غیر از شبکه‌های اجتماعی ندارند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

گل گاوزبان و خواص شگفت انگیز آن

گل گاوزبان و خواص شگفت انگیز آن- پایگاه اینترنتی دانستنی ایرانمقدمه ای در مورد گل گاوزبان

گاو زبان گیاهی است علفی و یک ساله که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی متر می رسد ساقه آن شیار دار و خاردار می باشد . گیاه گاوزبان به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب اصلی به شمار می‌رود بطوری که از آن به عنوان غنی‌ترین منبع شناخته‌شده برای (Gamma Linoenic Acid (GLA در نزد بشر معرفی شده‌است.

گل‌گاوزبان گیاهی است خودرو که اغلب در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و در حال حاضر نیز به شکل صنعتی کشت می‌شود.

گل‌گاوزبان به دلیل دارا بودن مقادیر چشمگیر پتاسیم و کلسیم بسیار ادرارآور بوده و با تحریک بدن، تبادلات سلولی را تنظیم و سیستم اعصاب را آرام و برای درمان ناراحتی‌های اعصاب به کار می‌رود.

این گیاه دارای گونه‌های زیادی است و خواص دارویی فراوانی دارد ؛ برگ‌ها و گل‌ها بخش‌های مصرفی این گیاه را تشکیل می‌دهند.

جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi