4

شهرداري منطقه 21 در يک نگاه

  • کد خبر : 11232
  • 19 فوریه 2017 - 13:55
شهرداري منطقه 21 در يک نگاه

منطقه 21 کلان شهر تهران در منتهي اليه غرب پايتخت ،در امتداد آزاد راه شهيد فهميده (تهران – کرج) تا ابتداي مرز شرقي شهر گرمدره بعد از کاروانسرا سنگي (وردآورد) گسترده  شده است. اين منطقه از شمال به آزاد راه شهيد فهميده ( تهران -کرج) از جنوب به بزرگراه فتح، از شرق به مسيل کن و […]

منطقه 21 کلان شهر تهران در منتهي اليه غرب پايتخت ،در امتداد آزاد راه شهيد فهميده (تهرانکرج) تا ابتداي مرز شرقي شهر گرمدره بعد از کاروانسرا سنگي (وردآورد) گسترده  شده است.

اين منطقه از شمال به آزاد راه شهيد فهميده ( تهران -کرج) از جنوب به بزرگراه فتح، از شرق به مسيل کن و فرودگاه مهر آباد و از غرب به شهرستان گرمدره محدود است. اين محدوده جغرافيايي از شمال با منطقه 22 از شرق با مناطق 9 و 5 از غرب با استان البرز و از جنوب با منطقه 18 و حريم آن و شهر قدس همجوار است. منطقه 21 به 3 ناحيه و 13 محله تقسيم شده است.

مساحت محدوده منطقه 21 بالغ بر 52 کيلومتر مربع است که برابر 8درصد مساحت کل مناطق شهر تهران بوده و در قياس با مساحت ساير مناطق در زمره 5 منطقه بزرگ شهر تهران قرار دارد.
مساحت فضاي سبز اين منطقه بالغ بر 860 هکتار و شامل 54 بوستان مي باشد.مطالعات انجام شده نشان مي دهد که اين منطقه در چند دهه گذشته بيش از هر چيز به عنوان يک حوزه عملکردي (صنعتي-کارگاهي-حمل و نقل- انبارداري) براي شهر تهران مطرح و استقرار جمعيت در آن عمدتا به عنوان يک عملکرد جانبي تعريف شده است.

با اين حال در دهه اول پس از انقلاب اسلامي،گرايشي در جهت گسترش و ايجاد شهرک هاي مسکوني و توسعه اراضي صنعتي و نظامي در اين منطقه بوجود آمد که وضعيت کنوني استقرار شهرک هاي مسکوني در کنار پهنه هاي صنعتي و نظامي منطقه پي آمد اين همجواري است به نحوي که جمعيت کنوني ساکن در منطقه بالغ بر 180 هزار نفر مي باشد.

اين ويژگي موجب شده است تا شهرداري اين منطقه در زمره مناطق مهم تهران قرار گيرد. 80درصد سطح کاربري منطقه داراي کاربرد ملي و استاني مي باشد.طبق بررسي به عمل آمده 4340 کارگاه ( واحدهاي فعاليت ) با 90200 نفر شاغل و نيز 1196 کارگاه صنعتي با 72800 نفر شاغل در سطح منطقه وجود دارد و مي توان گفت 20 درصد اشتغال صنعتي تهران در اين منطقه است.

از ديگر خصوصيات اين منطقه وجود سه شبکه عبور و مرور نزديک به هم شامل بزرگراه آزادگان در امتداد شمال – جنوب ، بزرگراه هاي شهيد لشگري و فتح در امتداد شرقي و غربي و با کاربردي ملي مي باشد. از لحاظ عناصر مربوط به حمل و نقل و ترافيک مي توان گفت با وجود 05/37 کيلومتر بزرگراهي و نيز 29/1 کيلومتر شرياني درجه 1 ، مقدار چگالي حمل و نقل موجود ، منطقه اي بي نظير است.

نویسنده: مریم شقاقی
منبع: ویژه نامه دنیای اقتصاد غرب استان تهران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi