1

روشنایی آینده صنعت برق با اقدامات مناسب دولت

  • کد خبر : 22386
  • 27 دی 1396 - 10:44
روشنایی آینده صنعت برق با اقدامات مناسب دولت

روشنایی آینده صنعت برق با اقدامات مناسب دولت

برق یکی از نیازها و انرژی‌های اساسی و مهم در جهت توسعه همه جانبه است. صنعت برق کشورمان قبل از سر کارآمدن دولت یازدهم با مشکلات عدیده‎ای از جمله نبود سرمایه‎گذاری مناسب روبرو بود. عملکرد دولتمردان در این صنعت از نیمه دوم سال ۹۲ تا به حال از نظر کارشناسان مثبت ارزیابی می‎شود و سال ۹۵ سال طلایی این صنعت به حساب می‎آید.

به گزارش دانستنی آنلاین، جذب و گسترش سرمایه‎گذاری در صنعت برق یکی از پیش نیازهای توسعه در کشور است و دولت هم با درک این مهم برنامه‎ریزی‎های مناسبی برای افزایش سرمایه‎گذاری و جذب سرمایه‎های داخلی و خارجی  در جهت مدرن‎‌سازی و رشد این صنعت انجام داده است و در این سال‎ها هم موفقیت‎های چشمگیری به دست آورده است.

دولت یازدهم اقدامات متعددی را در بخش برق انجام داده که در حوزه تولید می‌توان به اصلاح ساختار صنعت برق و تشکیل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، تلاش برای اصلاح قیمت تمام شده برق با در نظر گرفتن نرخ خدمات توزیع برق و انتقال، فراهم کردن بسترهای لازم برای توسعه صادرات برق توسط بخش خصوصی، افزایش شاخص آمادگی نیروگاه‌های کشور از ۹۴ درصد در سال ۹۲ به ۹۹ درصد در پیک تابستان ۱۳۹۵، صادرات برق به میزان ۳۲۰۲۱ میلیون کیلو وات ساعت اشاره کرد.

همچنین بهره برداری از ۲۸ نیروگاه تجدیدپذیر در استان‌های مختلف با ظرفیت بیش از ۱۵۸‌مگاوات صادرات برق به مبلغ ۳۳۱۶ میلیون دلار، صادرات خدمات فنی و مهندسی به میزان ۴۲۹۰.۴۵ میلیون دلار، رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به نحوی که ۹۰ درصد صدور خدمات فنی و مهندسی کشور متعلق به حوزه صنعت آب و برق است از جمله اقدامات مهم انجام شده است.

تسهیلات ویژه برای جذب سرمایه گذاران‌خارجی

قائم مقام وزیر نیرو هم در مراسم گشایش نمایشگاه صنعت برق  وعده داد شرکت‌هایی که بتوانند شرکای خارجی در زمینه انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه گذاری پیدا کنند از تسهیلات ویژه گمرکی و سایر مزایا برخوردار خواهند شد.

ستار محمودی با بیان اینکه هر ساله در نمایشگاه صنعت برق سعی می شود تا از شرکت های معتبر داخلی و خارجی دعوت شود تا به ارائه آخرین دستاوردهای خود در این نمایشگاه بپردازند،  گفت: «فعالان داخلی صنعت برق در سال های بعد از انقلاب به یک خودباوری رسیده اند، به گونه ای که ما شاهد تأمین بیش از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت در داخل هستیم همچنین در حال حاضر در بیش از ۳۰ کشور دنیا فعال هستیم و در این کشورها در حال راهبری طرح های اجرایی خود هستیم.» تلاش برای تقویت شرکت‎های داخلی در این عرصه و جذب سرمایه‎گذاری‎های داخلی و خارجی از جمله خواسته‎های مهم فعالان این صنعت است که براساس گفته‎های قائم مقام وزیر نیرو به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

کارشناسان با ارزیابی اقدامات انجام گرفته در این صنعت در دولت‎های یازدهم و دوازدهم بر این باورند راه توسعه صنعت برق که یکی از پایه‎های رشد کشور هم هست، در این مدت روشن‎تر شده است و این مسیر آینده‎ای امیدوار کننده را به همراه دارد. صنعت برق در دولت یازدهم با یک جهش نسبتا مطلوب روبرو بود؛ چراکه در این دولت شاهد برق‌رسانی به تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار، کاهش تلفات و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بوده‌ایم، کارهایی که تحقق هر کدام از آن‌ها در دولت‌های قبل بسیار کمرنگ بوده است.

جهش در صنعت برق

سال ۹۵  سالی موفق و کم‌نظیر برای صنعت برق بود؛ چراکه در آن ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این صنعت صورت گرفت که ۲۰۰۰میلیارد تومان آن مربوط به بخش توزیع بوده و قرار است که  امسال به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند که قطعا  نتایج این سرمایه‌گذاری‌های عظیم در آینده بیشتر ملموس و تحولات جدی در بخش توزیع ایجاد خواهد بود.

صنعت برق در همه سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته به‌طوری‌که میزان خاموشی‌ها از چهار ساعت در زمان جنگ کم کم کاهش یافته و بعدها با ایجاد زیرساخت‌های مناسب میزان خاموشی به ازای هر مشترک در سال به شش دقیقه رسید که این شاخص بعدتر به چهار و بعد از آن به سه دقیقه به ازای هر مشترک در کشور رسید و در حال حاضر نیز میزان خاموشی سالانه برق به ازای هر مشترک در ایران امروز به ۲.۷ دقیقه رسیده است.

آرش کردی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر در این باره با تاکید بر اینکه صنعت برق ایران رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است، می‎گوید: این صنعت با توجه به گستردگی و رکوردهایی که ثبت کرده است مسلما نیازمند پشتیبانی این چنینی از شرکت‌های درونی خود است.

وی با تاکید بر خودکفایی در تولید برق می‏گوید: در مقاطع زمانی که کشور با تحریم‌های مختلفی مواجه شده بود کوچک‌ترین خدشه و مشکلی به لحاظ پایداری شبکه، تامین برق و تامین رشد سالانه پنج درصد در مصرف ایجاد نشده بود. وی با تاکید بر اینکه نگاه به صنعت برق ایران افتخارآمیز است، می افزاید: وضعیت فعلی حاکی از آن است که در زمینه خودکفایی داخلی در تمامی بخش‌های مربوط به نیروی انسانی و فعالیت‌های تخصص محور به خوبی عمل کرده‌ایم و در قبال ورود تکنولوژی‌های حساس و حیاتی نیز توانسته‌ایم کار را به سمت و سوی پیش ببریم که کشور دچار مشکل نشود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=22386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi